خانی: همه کسب و کارها باید «مدل درآمدی» داشته باشند
یک پژوهشگر حوزه کسب و کار اظهار داشت: کسب و کارهای فعال باید به موضوعات «اضافه سازی فناوری» و «دیجیتال مارکتینگ» و «فروش برخط» توجه کنند.
به گزارش تفاهم آنلاین، مسلم خانی در گفت و گو با رادیو اقتصاد، گفت: در شرایط کنونی که با جهش ارزی مواجه هستیم و مواد اولیه و تجهیزات با تورم درگیر هستند، هزینهی اشتغال در کسب و کارهای بالادستی و هایتِک حدود ۱ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: هزینهی راهاندازی کسب و کارهای خدماتی حدود ۲/۱ دهم تا ۴/۱ برابر سالِ گذشته افزایش یافته است.
این کارشناس حوزه اشتغال اضافه کرد: هزینهی راهاندازی کسب و کارهای مبتنی بر وب و فناوری و اطلاعات تا حدود زیادی نسب به سال گذشته ثابت مانده است.
وی با اشاره به این که الگوهای ایجاد کسب و کار، توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از الگوهای کسب و کاری زنجیرهای و خوشهای در مناطق محروم رواج یافته است.
مسلم خانی افزود: برای مثال در منطقهی ایلام و فارس و غیره امروزه الگوی زنجیرهی تامین و زنجیرهی ارزش عملیاتی شده است.
وی اضافه کرد: به نظر میرسد کسب و کارهای خوداشتغالِ منفرد و کسب و کارهایی که بنگاه آنها به تنهایی کارهای مختلف را به دوش میکشند، با کاهش حدودی ۳۵ درصدی در قیمت تمام شدهی صاحب کسب و کار مواجه شدهاند.
این پژوهشگر حوزه کسب و کار ادامه داد: هر یک از حوزههای مختلف کسب و کاری به تناسب ویژگیهای منحصر به خودشان به میانگین قیمتِ تمام شده میرسند.
وی تاکید داشت: «هزینهی بالای راهاندازی» و «قابل پیشبینی نبودن شرایط اقتصادی» دو معضل موثر در راهاندازی کسب و کارهای جدید به شمار میآیند.
مسلم خانی با بیان این که به احتمال زیاد و به طور میانگین جهان تا ۲۱ ماهِ آینده با کرونا درگیر است، توضیح داد: در شرایطِ حاضر کارآفرینان میتوانند با رویکردهای «راهاندازی مشاغل مبتنی بر الگوهای رشد در دوران کرونا» و «مدل استراتژیک ۳۶ ماهه» کسب و کار خود را راهاندازی کنند.
وی توصیه کرد: کسب و کارهای فعال باید به موضوعات «اضافهسازی فناوری» و «دیجیتال مارکتینگ» و «فروش برخط» توجه کنند.
این کارشناس کارآفرینی ادامه داد: در وضعیتِ حاضر لازم است تا تمام کسب و کارهای «مدلِ درآمدی» دقیق داشته باشند و با تکیه بر «نقشهی درآمدی» فعالیت خود را پیش نبرند.