رعایت استاندارد عامل فروش محصولات ایرانی در بازار جهانی
مهدی صادق زاده کارشناس حوزه صنعت در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, در خصوص نقش استاندارد در جهش تولید اظهار کرد: استاندارد یکی از مهم ترین ابزارهایی است که کشورها برای ارتقا کیفیت محصولات داخلی خود استفاده می کنند.
وی افزود: رعایت استاندارد و پیروی از آن با توجه به افزایش کیفیت محصولات داخلی، تجارت خارجی کشورها را افزایش می دهد و باعث می شود تا کالاها با کیفیت بیشتری در بازارهای جهانی عرضه شوند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به انواع استاندارد بیان کرد: ۴ نوع استاندارد در بررسی کیفیت و بهداشت محصولات وجود دارد که عبارت اند از، استاندارد اختیاری، اجباری، ملی و بین المللی که هر کدام از آنها به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند.
صادق زاده ادامه داد: رعایت استاندارد های بین المللی کاربرد بسیار زیادی در تجارت خارجی دارد چراکه کشورها می توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند، اما رعایت این نوع از استاندارد در مصارف داخلی کاربرد چندانی ندارد.
وی بیان کرد: رعایت کردن استاندارد هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصول نهایی را افزایش می دهد با این وجود تولیدکنندگان داخلی تمایل زیادی به رعایت استانداردها ندارد و به همین دلیل است که بسیاری از استانداردها در کشور اختیاری هستند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در برخی از موارد، کالاهایی که در داخل تولید می شوند از بهداشت و استاندارد کافی برخوردارند و به خوبی نیز در کشور عرضه و فروخته می شوند که در این موارد نیازی به رعایت تمام اصول استاندارد های ملی و بین المللی نیست.
صادق زاده با ذکر این مطلب که دولت باید سطح استانداردها را ارتقا دهد مطرح کرد: انواع استانداردها باید در کشور ارتقا یابند البته به شرط اینکه این اقدام تاثیری در قیمت محصولات نداشته باشد.
وی اظهار کرد: درصد قابل توجهی از مردم در کشور آشناییت زیادی با استاندارد ندارند و در صورتی که دولت خواهان ارتقا سطح استانداردهای ملی است، باید درخصوص مزیت و استفاده صحیح از استاندارد، به کمک رسانه ها و نهاد های مربوطه، فرهنگ سازی کند.