در دنیای امروز با افزایش جمعیت و توسعه روز افزون دنیای وب، پدیده ای نوظهور بازارهای آنلاین، تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال دارد و در این بین فریلنسر شدن ؛راهی سریع و آسان برای آغاز کسب درآمد در خانه است. بر خلاف کسب و کارهای سنتی قرن بیستم که انجامش نیاز به حضور در مکان و زمان خاص دارد، فریلنسرها هم از نظر شیوه ارائه خدمات و هم زمان و مکان، تابع مولفه هایی که در کسب و کارهای سنتی شاهد آن هستیم، نیستند. همه ما دلمان می خواهد که مجبور نباشیم هر روز به اداره برویم و ترجیح می دهیم بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت ها و مجموعه ها، در خانه بمانیم و به دور از شلوغی و ترافیک در منزل کار کنیم و شاید جذابیت کار فریلنسرها همین باشد که می توانند در زمان استراحت روی کاناپه اتاق یا در حال سوار شدن هواپیما یا قطار، خدمات ارائه کرده و ثانیه ای و ساعتی درآمد زایی کنند.
فریلنسرینگ (Freelancing) که با نام های دورکاری و آزاد کاری هم شناخته می شود، شیوه ی جدیدی در دنیای کاریابی است که می توان آن را اقتضای عصر دیجیتال دانست و گسترش چشمگیر آن سبب شکل گیری شاخه ای در اقتصاد به نام اقتصاد فریلنسرها شده است. عموما این افراد در برابر دریافت مبلغی، خدمتی ارائه می دهند و ممکن است ارتباطشان با یک مشتری ادامه داشته باشد و یا اینکه این همکاری بصورت مقطعی ادامه پیدا کند. به بیان ساده تر، گونه ای از شغل آزاد است و مشابه کسب و کاری از طریق ارتباطات مجازی است، که افراد با توجه به تخصص خود و یا نیاز مجموعه ها یک شغل تمام وقت و یا پاره وقت برای خود دست و پا کنند.
این واژه در حرفه های مختلفی، بالاخص حرفه و فعالیت هایی که خلاقیت و نوآوری در آن ها نقش مهمی دارد، به کار گرفته می شود. بطور کلی فریلنسرها آزادی عمل زیادی دارند و از نظر زمان و مکان بصورت مستقل عمل می کنند و شما می توانید به عنوان فریلنسر با تعهد و جدیت براحتی موفقیت را تجربه نمایید. مهم نیست شما مدرس آموزش زبان چینی، آلمانی و یا حتی متخصص طراحی نقشه های 2 بعدی یا 3 بعدی هستید. معلم اید، تایپیست و یا ویراستارید، به طراحی وب مسلطید و حتی مهندس معماری و عمران هستید. اگر مهارتی دارید، از مهارت خود در هر کجا و هر زمان می توانید مشتری جذب و درآمدزایی کنید. خیلی ها در دنیا، نیازمند مهارت شما هستند و حاضرند برای بهره مندی از آن هزینه کنند. تحقیقات نشان می دهد که 55 میلیون نفر از مردم آمریکا (در حدود یک سوم از نیروی کار این کشور) فریلنسر هستند و از این طریق درآمد زایی می کنند.
اگر هم اکنون تصمیم دارید که یک فریلنسر شوید باید نکات مهمی را مدنظر داشته باشید. شاید عجیب بنظر برسد ،ولی وقتی سرعت رشد فریلنسرها از سرعت رشد تعداد افرادی که حاضر به کار با فریلنسرها هستند بیشتر شود، رقابت بالا می گیرد. بازاریابی یکی از مهم ترین معضلات فریلنسرهاست، چرا که روز به روز به تعداد فریلنسرها اضافه شده و با رشد بی سابقه تعداد و درآمد، افرادی در این عرصه موفق ترند که بازاریابی و تبلیغات را در حرفه ی تخصصی خود جدی دنبال کنند. برندینگ نیز در موفقیت شما به عنوان فریلنسر بسیار حائز اهمیت است ، چرا که با هزینه های روزافزون زندگی کمتر فریلنسری حاضر می شود که به مسئله ی برندسازی بپردازد. چرا که بر خلاف تعداد زیادی از فریلنسرها که بخش زیادی از سال بیکارند، عده ای وقت سر خاراندن ندارند. برای اینکه یک فریلنسر موفق باشید، نباید به داشتن یک وب سایت و همچنین تنها به فعالیت در فضاهای مجازی اکتفا کنید، بلکه باید کار را با چنگ و دندان به دست آورید و برای گرفتن پروژه های مختلف بجنگید که لازمه ی آن جستجوی بیشتر و کار بیشتر است و برای رسیدن به این هدف هرگز دلسرد نشوید.
در این حرفه، واسطه ها را جدی بگیرید. ارتباط با گروه ها و انجمن ها و سایت های تخصصی معرفی و کاریابی و شبکه های قوی این حوزه بسیار مهم و شاخصه ای تاثیر گذار در اشتغال فریلنسرهاست. به عنوان یک فریلنسر، نداشتن رزومه ی مناسب بازار کارتان را تحت تاثیر قرار می دهد و این یکی معضلات مهم افراد تازه کار در این حوزه است. معضلی که بسیاری از افراد تازه کار با آن روبر هستند. اما مطمئنا افراد متخصص و وارد به کار حتی بدون داشتن رزومه می توانند پروژه های متعددی را در دست بگیرند. به هر حال نمی توان از مزایای بی نظیر فریلنسرها به راحتی گذر کرد. آن ها مدیر خود هستند و با اختیار عمل بالا، توانایی بروز خلاقیت های فراوانی را دارند و از تنوع کاری بالایی نیزبرخوردارند. دنیای منعطف فریلنسری، زندگی و کار را در هم می آمیزد و شکل دیگری از زندگی حرفه ای را به نمایش می گذارد و با به چالش کشیدن مهارت های مختلف، به شما کمک می کند که با هر توانایی خود درآمد زایی نمایید.