اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

تدوین گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات تحریم

به گزارش خبرنگار مهر، مرجان فقیه نصیری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور گفت: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بالغ بر یک سال است که رویکرد خود را در نگاه مشتمری مداری و تأمین نیازهای بخش‌های مختلف سیاستگذاری در نظر گرفته و بر همین اساس ذینفعان خود را از وزرا تا معاونان و سایر دستگاه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز مورد توجه قرار داده است.

نقشه راه تنظیم بازار روی میز وزیر صنعت

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: حسب دستور مقام معظم رهبری در هامش مصوبه سران قوا دستور تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور در دستور کار قرار گرفته که بر این اساس این مؤسسه با نظرخواهی از تمامی ذینفعان و متخصصان این کار را پیش برده و هم اکنون این نقشه راه در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ابلاغ قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: به موازات تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور نقشه راه توسعه کشور نیز تدوین شده که به زودی از سوی کارگروه توسعه صادرات ابلاغ خواهد شد.

تدوین گزارش رصد و پایش تحریم

فقیه نصیری با بیان اینکه برای مدیران تصمیم گیر در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تحریم بسیار حائز اهمیت است، گفت: کشور در شرایط تحریمی قرار گرفته و بر این اساس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات تحریم را تدوین و به مقامات ارشد نظام، دولت و قوای سه گانه ارسال می‌کند. این در شرایطی است که محتوای این گزارش‌ها محرمانه بوده اما با توجه به آخرین تحولاتی که در دنیا در رابطه با تحریم ایران وجود دارد مباحث رصد شده و از منابع یا مأخذ بین المللی و نهادهای تحلیل گر جهانی در رابطه با تحریم اطلاعات استخراج شده و به سیاستگذاران ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آثار تحریم هر لحظه جدیدتر می‌شود تلاش کرده ایم تا در سیستم اقتصادی کشور حسب موارد جدید نیز تحلیل‌هایی را ارائه دهیم و گزارش‌های آن را به مراجع مختلف از دفتر مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور، وزرا و شورای عالی امنیت ملی ارائه دهیم. ضمن اینکه اثرات و عواقب تحریم‌هایی که ظرف دو ماه اخیر به حیطه محدودیت‌های بین المللی علیه ایران اضافه شده است نیز تحلیل کرده و آثار آن را بر اقتصاد و حوزه تجارت مورد سنجش قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: به هر حال تحریم یک تیغ دو لبه است و اگرچه باید توان گریز از تحریم را داشت باید فرصت‌های احتمالی آن را نیز مد نظر قرار داد و به آن توجه نمود چرا که حوزه گسترده ای از نظارت‌های مالی و لجستیک‌های تجاری در رابطه با حمل در تجارت خارجی وجود دارد.

فقیه نصیری با تاکید بر اینکه باید آثار تحریم روی تولیدات کشور سنجیده شود، خاطرنشان کرد: طبیعتاً تولید در مسیری است که برش‌هایی از آن وابسته به بخش سرمایه‌ای است که باید مدیریت شود تا تولید بیش از این دچار خدشه نگردد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن وتجارت خاطرنشان کرد: در وزارت صنعت رونق تولید و تعمیق ساخت داخل در دستور کار قرار گرفته و مؤسسه مطالعات نیز بررسی تولیدات داخلی و شناسایی گلوگاه‌های صنعتی را در دستور کار قرار داده و تلاش دارد تمرکز بیشتری بر کل زنجیره‌ای از صنایع داشته باشد که به لحاظ مزیت رقابتی حائز اهمیت بوده و البته بیشتر از تحریم آسیب می بیند.

نقشه راه توسعه صادرات به زودی ابلاغ می‌شود

فقیه نصیری در رابطه با نقشه راه توسعه صادرات خاطرنشان کرد: این نقشه راه با همراهی و نظرخواهی از ذینفعان مختلف حوزه تجارت تدوین شده و علاوه بر ارائه برشی از وضعیت موجود تلاش دارد با توجه به منافع ملی این برنامه تدوین شده را عملیاتی ساخته تا فرآیندهای تجاری به خوبی بر پایه آن شکل گیرد.

وی افزود: تلاش بر این است که در حوزه بازاریابی و تسهیل فعالیت‌های تجاری با تمرکز بر ۱۵ کشور همسایه، هند و چین بتوانیم شرایط مناسبی را تجربه کنیم.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن وتجارت خاطرنشان کرد: در این نقشه راه استراتژی‌ها، اهداف و سیاست‌های کارکردی مشخص شده و این سیاست‌ها به کاربرگ هایی تبدیل شده که مجریان باید آن را عملیاتی کنند ضمن اینکه حداکثر هم افزایی باید میان میزهای کشوری و کالایی که در سازمان توسعه تجارت طراحی شده است به وجود آید.

وی ادامه داد: به هر حال مزیت‌های صادراتی هر استان را نیز در برش‌های استانی مدنظر قرار داده و راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات تدارک خواهیم دید تا در این نقشه راه بتوانیم در نهایت منجر به توسعه صادرات غیرنفتی شویم.

فقیه نصیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی سبقه ای طولانی در انجام مطالعات تطبیقی حوزه تنظیم بازار دارد خاطرنشان کرد: منبع غنی در رابطه با مطالعات مبانی نظری و تجربی در حوزه تنظیم بازار وجود دارد و به صراحت می‌توان گفت به غیر از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نمی‌توان هیچ دستگاه دیگری را در این حوزه ذیحق دانست.

وی اجرای کمپین «بدون برچسب قیمت کالا نخریم» را دستاوردی از انجام مطالعات تطبیقی از سوی مؤسسه مطالعات در حوزه تنظیم بازار داخلی دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با انجام مطالعات تطبیقی شرایطی را فراهم کنیم که ایران از تمام تجربیات دنیا در سیاست گذاری‌های خود بهره گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا