صنعت-معدن-تجارت

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مسیر هوشمندسازی شبکه راه‌ها و حمل و نقل کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: هوشمندسازی شبکه راه‌ها و حوزه حمل و نقل کشور از مهمترین رویکردهای این سازمان است و برای تحقق این مهم، از ایده‌ها و پیشنهادات دانشگاهیان استقبال می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، رضا اکبری در سومین همایش صنعت و دانشگاه تهران اظهار کرد: این سازمان متولی امور حمل و نقل جاده‌ای، نگهداری شبکه راه‌های کشور، ترانزیت و پایانه‌های مرزی، مدیریت حمل و نقل کالا و مسافر، پایانه‌های باری و مسافری در سطح کشور است.
وی با اشاره به مدیریت زیرساخت‌های حمل و نقل کشور با استفاده از ظرفیت‎های سامانه‌ها، بیان کرد: بر این اساس و با استفاده از داده‌های به دست آمده از سامانه جامع راهداری و سامانه‌های مدیریت روسازی، پل و ابنیه فنی کشور، اطلاعات دقیقی از وضعیت جاده‌های کشور به دست آمده و مبنای تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان خاطرنشان کرد: گردآوری اطلاعات به دست آمده از سامانه‌ها و شناسایی نواقص موجود در راه‌ها، بستر را برای تعیین اولویت‌های اجرایی و عمرانی مبتنی بر داده‌های دقیق و علمی فراهم کرده و نتایج بهتری را رقم می‌زند.
اکبری در ادامه به بیان نقش فعالیت‌های علمی دانشگاهیان در حوزه ایمنی راه‌ها و سفرهای جاده‌ای پرداخت و تاکید کرد: تعدادی از نخبگان دانشگاهی با بهره‌گیری از سامانه‌ها و الگوریتم هوشمند، نواقص مرتبط با ایمنی جاده‌های کشور را احصاء و نسبت به رتبه‌بندی راه‌ها بر اساس شاخص ایمنی اقدام کرده‌‌اند و اطلاعات به دست آمده از این کار عملیاتی مبتنی بر داده‌های علمی، موجب تسهیل برنامه‌ریزی و اختصاص منابع اعتباری برای اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی راه‌ها شده است.
وی افزود: همچنین تشخیص نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور با استفاده از اطلاعات تصادفات و سامانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به شناسایی و احصاء نقاط کلیدی و پرتصادف جاده‌ای کمک کرده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به آمادگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای استقبال از پیشنهادات علمی، گفت: گام‌های خوبی در زمینه سامانه‌ها و سیستم‌های هوشمند برداشته شده و این مسیر رو به جلو را ادامه خواهیم داد.
اکبری از اولویت‌بندی به عنوان یکی از رویکردهای مهم و تعیین‌کننده در پیشبرد کارها یاد و بیان کرد: در حالی نگهداری شبکه ۲۲۰ هزار کیلومتری راه‌های کشور نیازمند بودجه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی است که باید با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان، عملیات عظیم نگهداری راه‌ها را اجرا کنیم، در چنین شرایطی و با توجه به عدم تناسب بین منابع مالی با حجم بالای فعالیت‌ها، اطلاعات سامانه‌ها می‌تواند مبنای تعیین اولویت‌ها قرار گیرد.
وی از برنامه‌ریزی و آغاز فعالیت اجرایی سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای در راستای هوشمندسازی شبکه راه‌های کشور خبر داد و افزود: یکی دیگر از مهمترین رویکردهای این سازمان، هوشمندی حمل و نقل کشور با استفاده از متخصصان است.
معاون وزیر و رئیس سازمان در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه‌هایی از فعالیت‌های کلیدی این سازمان اشاره و تصریح کرد: حجم عظیم جابه‌جایی کالا و مسافر در ایام جنگ ۱۲ روزه و همچنین جابه‌جایی زائران اربعین حسینی آن هم با وجود کمبود ناوگان اتوبوس بین‎شهری مصادیقی از خدمات این سازمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا