صنعت-معدن-تجارت

به‌کارگیری بتن توانمند در احداث و مرمت پل‌ها؛ گامی بلند در افزایش دوام و ایمنی ابنیه جاده‌ای

معاون دفتر نگهداری، رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  از به‌کارگیری بتن توانمند (HPC) در پروژه‌های ساخت و تعمیر پل‌های کشور به‌عنوان اقدامی مؤثر در ارتقای دوام، ایمنی و پایداری زیرساخت‌های حمل‌ونقل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، عباس شکوری با اشاره به بهره‌گیری از فناوری بتن با عملکرد بالا در اجرای پروژه‌ها، گفت: به‌کارگیری بتن توانمند گامی مهم در راستای افزایش عمر مفید ابنیه فنی، کاهش هزینه‌های بلندمدت نگهداری و بهبود کیفیت ساخت‌وساز در شبکه راه‌های کشور است.

وی عنوان کرد: این نوع بتن با ویژگی‌هایی چون مقاومت فشاری و کششی بالا، نفوذپذیری بسیار کم در برابر عوامل مخرب، کاهش اختلالات ترافیکی و دوام استثنایی در شرایط محیطی سخت، گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت، ترمیم و تقویت پل‌ها محسوب می‌شود.
معاون دفتر نگهداری، رویه و ابنیه فنی راه افزود: استفاده از مصالح و فناوری‌های نوین ساختمانی از جمله بتن توانمند، بخشی از راهبرد کلان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای نوسازی و به‌روزرسانی زیرساخت‌های حیاتی کشور بر اساس استانداردهای جهانی به شمار می‌رود.
شکوری خاطرنشان کرد: بتن با عملکرد بالا نوعی بتن پیشرفته و مهندسی‌شده است که با طراحی دقیق نسبت اجزای تشکیل‌دهنده و استفاده از افزودنی‌های شیمیایی و پوزولانی، خواص مکانیکی و دوام بسیار بالاتری نسبت به بتن معمولی ارائه کرده و برای پروژه‌هایی با نیازهای ویژه عملکردی به‌ویژه در سازه‌های مهم و حساس، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: بتن توانمند تاکنون در چندین پروژه شاخص از جمله تعمیرات اساسی پل دلیچایی، احداث پل خُمده و ساخت باکس‌های پیش‌ساخته بتن مسلح مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به‌تدریج در همه پروژه‌های آتی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سازمان به کار گرفته می‌شود.
معاون دفتر نگهداری، رویه و ابنیه فنی راه با تاکید بر اهمیت تداوم استفاده از بتن توانمند در پروژه‌های عمرانی، بیان کرد: انتظار می‌رود شاهد ارتقای شاخص‌های سلامت سازه‌ای و کاهش آسیب‌پذیری شبکه راه‌های کشور در برابر فرسایش، شرایط محیطی و بلایای طبیعی باشیم.
شکوری ادامه داد: این اقدام نشان‌دهنده تعهد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فنی در حوزه مهندسی راه و پل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا