بین الملل

زیان برندهای بزرگ از بایکوت جهانی

جنبش جهانی بایکوت شرکت‌های بزرگ چندملیتی که متهم به حمایت از «اسرائیل» در نسل‌کشی در غزه هستند، از خاورمیانه و ترکیه به اروپا، آسیا و فراتر از آن گسترش یافته است و باعث کاهش فروش و درآمد و زیان این شرکت‌ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از  ایسنا، شرکت‌هایی که زمانی مصون از مجازات تلقی می‌شدند، از کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای گرفته تا غول‌های کالاهای مصرفی، اکنون با کاهش فروش و آسیب‌های اعتباری مواجه هستند، زیرا فعالان این پویش را به عنوان یک موضع‌گیری اخلاقی علیه همدستی شرکت‌ها در اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، ترویج می‌کنند.

یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی مستقل سازمان ملل متحد، ماه گذشته، به این نتیجه رسید که «اسرائیل» در غزه، مرتکب نسل‌کشی شده است. محاصره و جلوگیری از ورود مایحتاج ضروری توسط رژیم صهیونیستی، همچنین باعث قحطی شده که جان بیش از ۴۵۰ فلسطینی، از جمله بیش از ۱۵۰ کودک را گرفته است. شرکت‌هایی مانند کوکاکولا، پپسی، مک‌دونالد، استارباکس و نایکی که گفته می‌شود با «اسرائیل» ارتباط دارند، از کاهش درآمد، به ویژه در کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان، خبر داده‌اند.

وب‌سایت «دیلی صباح» در گزارشی وضعیت برخی از شرکت‌هایی که بیشترین آسیب را از این بایکوت دیده‌اند، بررسی کرده است:

رستوران‌های زنجیره‌ای

غول‌های مواد غذایی و آشامیدنی مستقر در آمریکا مانند مک‌دونالد، برگر کینگ، استارباکس، کی‌اف‌سی و پیتزا هات از جمله مشهودترین اهداف بایکوت به دلیل کمک‌های مالی فرانشیز، بیانیه‌های عمومی یا همسویی سیاسی با «اسرائیل» بوده‌اند.

فروش جهانی مک‌دونالد در سال ۲۰۲۴، بر مبنای سالانه، ۰.۱ درصد کاهش یافت و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ نیز یک درصد کاهش یافت که اولین کاهش در حدود چهار سال گذشته بود. این شرکت اعلام کرده که جنگ «اسرائیل» در غزه، به شکل معناداری بر عملکردش در برخی از بازارهای خارج از آمریکا تاثیر گذاشته است.

شرکت استرالیایی پیتزا دومینو، پس از تعطیلی رستوران‌ها در سراسر آسیا به دنبال کمپین‌های بایکوت، اولین ضرر سالانه خود را در دهه‌های گذشته گزارش کرد. این شرکت در سال منتهی به ژوئن ۲۰۲۵، ضرر چشمگیر معادل ۳.۷ میلیون دلار استرالیا (۲.۴ میلیون دلار آمریکا) را ثبت کرد، در حالی که سال قبل از آن ۹۶ میلیون دلار استرالیا (۶۲.۵ میلیون دلار آمریکا) سود داشت.

استارباکس که مکررا از سوی فعالان به حمایت از «اسرائیل» متهم شده است، سه فصل متوالی کاهش فروش را تجربه کرد. درآمد این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵، کاهش ۲ درصدی یافت و این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ده‌ها شعبه را تعطیل و صدها کارمند را تعدیل کند. این شرکت اعلام کرد تعداد کل فروشگاه‌های تحت مدیریت این شرکت در آمریکای شمالی در سال مالی ۲۰۲۵، حدود یک درصد کاهش خواهد یافت. استارباکس برای کل سال مالی ۲۰۲۴، کاهش ۲ درصدی فروش جهانی را گزارش کرد. فروش استارباکس در مالزی، در سال مالی منتهی به ژوئن، ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت که تا حدودی به دلیل بایکوت‌ها و اعتراضات بوده است.

گروه امریکانا که برندهای غذایی آمریکایی مانند کی‌اف‌سی را در سراسر خاورمیانه اداره می‌کند، گزارش داد سود خالصش در سال ۲۰۲۴، با ۳۸.۸ درصد کاهش، به ۱۵۸.۷ میلیون دلار رسیده و درآمدش در مقایسه با ۲.۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳، با ۹ درصد کاهش، به ۲.۱۹ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت این کاهش‌ها را به وضعیت ژئوپلیتیک منطقه‌ای و تقاضای ضعیف‌تر مصرف‌کننده در برخی بازارها، همراه با نوسانات نامطلوب ارز خارجی نسبت داده است.

شرکت‌های چندملیتی، غول‌های نوشیدنی

برندهای نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز به اهداف نمادین تحریم تبدیل شده‌اند و فعالان حامی بایکوت، به حضور آنها در سرزمین‌های اشغالی و ادعای حمایت از دولت رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنند.

فروش جهانی کوکاکولا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، یک درصد کاهش یافت و در برخی مناطق، مانند ترکیه، پنج درصد کاهش بیشتری داشت. سهم این برند در بازار نوشیدنی‌های گازدار ترکیه از ۵۹ درصد به ۵۴ درصد کاهش یافت. در آسیا و اقیانوسیه، حجم فروش سه درصد کاهش یافت، در حالی که در هند شاهد کاهش پنج درصدی بود.

پپسی‌کو نیز از کاهش فروش خبر داد و درآمدش در نیمه اول امسال، ۰.۳ درصد کاهش یافت.

غول کالاهای مصرفی یونیلیور که پس از انتقال حقوق توزیع محصولات بن و جری به یک شرکت اسرائیلی، هدف انتقاد قرار گرفت، پس از کاهش ۰.۹ درصدی در سه ماهه اول، شاهد کاهش ۳.۲ درصدی گردش مالی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ بود.

نستله که سهام عمده‌ای در شرکت تولیدکننده مواد غذایی اسرائیلی «اوسم» دارد، از کاهش ۱.۸ درصدی فروش و کاهش ۱۰.۳ درصدی سود خالص در نیمه اول سال ۲۰۲۵ خبر داد. در سال ۲۰۲۴، فروش نستله ۱.۸ درصد کاهش یافت و سود خالص آن ۲.۹ درصد کاهش یافت.

خرده‌فروشی

شرکت‌های پوشاک ورزشی نیز به دلیل تامین تجهیزات برای «اسرائیل»، هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

فروش پوما در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۵، کاهش۲ درصدی یافت و در منطقه اروپا خاورمیانه آفریقا، ۳.۱ درصد کاهش یافت. کمپین جهانی بایکوت پوما پس از آن آغاز شد که این برند در سال ۲۰۱۸ حامی اصلی «فدراسیون فوتبال اسرائیل» (IFA) شد، اما اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۴ به حمایت مالی خود پایان خواهد داد.

نایکی از کاهش شدیدتر ۱۲ درصدی فروش در سه‌ ماهه دوم به ۱۱.۱ میلیارد دلار خبر داد و درآمد خالصش با ۸۶ درصد کاهش، به ۲۱۱ میلیون دلار رسید. درآمد این برند در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، ۱۰ درصد کاهش یافت، در حالی که فروش مستقیم نایکی ۲۰ درصد کاهش یافت. برای کل سال مالی ۲۰۲۵، درآمد خالص نایک در مجموع ۳.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به ۵.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴، کاهش ۴۴ درصد نشان می‌دهد. این شرکت اعلام کرد که ضررها همچنین به هزینه‌های بازسازی و تعرفه‌ها مرتبط بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد بایکوت‌ها نیز به این کاهش، به ویژه در کشورهای با اکثریت مسلمان، کمک کرده‌اند.

در بحبوحه نسل‌کشی مداوم «اسرائیل»، در آغاز سال ۲۰۲۵، زارا بزرگترین فروشگاه خود را در اسرائیل در نزدیکی تل‌آویو افتتاح کرد و درخواست‌ها برای بایکوت را برانگیخت. شرکت پوشاک چندملیتی اسپانیایی ایندیتکس که مالک برند زارا است، از کاهش ۲ درصدی فروش در بازارهای آسیا و بقیه جهان خبر داد که اکنون ۱۶ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهند. فروش در قاره آمریکا نیز ۳.۸ درصد کاهش یافت.

اخراج از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان

گذشته از ضررهایی که بایکوت مصرف‌کنندگان عادی به آن دامن زده‌اند، سرمایه‌گذاران هم شرکت‌ها را به دلیل ادعای مشارکت آنها در نقض حقوق بشر توسط «اسرائیل» هدف قرار داده‌اند.

مدیریت سرمایه‌گذاری بانک نروژ که صندوق ثروت ملی ۲ تریلیون دلاری نروژ را مدیریت می‌کند، در ماه اوت اعلام کرد که پنج بانک اسرائیلی و شرکت آمریکایی کاترپیلار را از پرتفوی خود حذف کرده است. بزرگترین صندوق ثروت ملی جهان در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم به دلیل «خطر غیرقابل قبولی که این شرکت‌ها در نقض جدی حقوق افراد در شرایط جنگ و درگیری نقش دارند» گرفته شده است. این صندوق پیش از این از ۱۷ شرکت اسرائیلی با مجموع ارزش پرتفوی ۱۴۳.۳ میلیون دلار خارج شده بود.

صندوق بازنشستگی ای بی پی هلند، هفته گذشته اعلام کرد به دلیل روابط کاترپیلار با ارتش «اسرائیل»، کل سهام خود در این تولیدکننده تجهیزات آمریکایی را به دلایل اخلاقی فروخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا