تاثیر بازاریابی محتوایی در برندینگ و روشهای دستیابی به آن
آگاهی از برند به دلایل مختلفی برای کسبوکارها اهمیت دارد، زیرا باعث میشود مصرفکنندگان با برند شما آشنا شوند و به آن اعتماد کنند. مردم معمولاً از برندهایی خرید میکنند که به آنها اطمینان دارند. علاوه بر این، ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) به شما کمک میکند در صنعت خود به نامی شناختهشده تبدیل شوید. بازاریابی محتوایی یکی از روشهای موثر برای تقویت برندینگ است. اما چگونه میتوان از بازاریابی محتوا برای افزایش آگاهی از برند استفاده کرد؟ تولید محتوای باکیفیت به شما این امکان را میدهد که به مخاطب نشان دهید برند شما چه ویژگیهایی دارد و چه ارزشهایی را نمایندگی میکند. این امر تنها به شناخت نام و لوگو محدود نمیشود، بلکه به مصرفکنندگان کمک میکند تا بهتر بفهمند چه چیزی برند شما را از رقبا متمایز میکند.
محتوای برند باید بر ارائه اطلاعات جالب، مرتبط و ارزشمند درباره شرکت شما تمرکز کند، نه صرفاً فروش محصولات. بازاریابی محتوا به جای تمرکز بر فروش مستقیم، به فروش ارزشها و هویت شما به عنوان یک کسبوکار میپردازد. اگر کسبوکار شما پتانسیل بینالمللی شدن دارد یا میخواهید به مخاطبان جهانی دسترسی پیدا کنید، سفارش تولید محتوا انگلیسی میتواند گامی موثر در این راستا باشد. بازاریابی محتوایی به زبان انگلیسی شاید چالشبرانگیز به نظر برسد، اما با کمک یک تیم محتوای حرفهای، میتوانید این فرآیند را به درستی مدیریت کنید. استفاده بازاریابی محتوایی در برندینگ کمک میکند تمام جزئیات مربوط به شرکت خود و دلایلی که مصرفکنندگان باید شما را انتخاب کنند، به اشتراک بگذارید. با وجود این همه رقابت، چرا نباید بخواهید که شناخته شوید؟
چگونه از بازاریابی محتوا برای افزایش آگاهی از برند استفاده کنیم
بازاریابی محتوا به زمان و تلاش نیاز دارد و در طولانیمدت اهداف شما را محقق میکند. این روش با ارائه اطلاعات ارزشمند و جلب توجه مخاطبان، به شما کمک میکند تا شناخت و اعتماد به برند خود را در میان مخاطبان هدف تقویت کنید. با این حال، برای موفقیت در این فرآیند، توجه به نکات کلیدی بسیار مهم است. در ادامه، به بررسی این نکات و مراحل مهم آن خواهیم پرداخت.
مخاطب هدف خود را بشناسید
اولین قدم برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا موثر، شناخت پرسونا مخاطب است. اگر میخواهید با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید، محتوای شما باید متناسب با آنها تهیه شود. ابتدا باید بفهمید مخاطب شما چه کسانی هستند. این مرحله برای تقریباً همه استراتژیهای بازاریابی مهم است. به عواملی مانند جمعیتشناسی، موقعیت مکانی، رفتارهای آنلاین و موارد دیگر توجه کنید تا ساختار ایدهآل محتوای خود را بیابید. جلب نظر و یکراستا بودن با ارزشهای مخاطب بسیار مهم است و کمک میکند نشان دهید شما متعهد به ارائه یک محصول یا تجربه عالی به آنها هستید. در نهایت، هدف شما این است که به خواستهها و نیازهای آنبها پاسخ دهید تا آنها به وبسایت شما بازگردند.
تجزیه و تحلیل دادههای مخاطب برای بهبود عملکرد محتوا
دو مورد از محبوبترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل دادهها شامل Google Analytics و Google Search Console میشود. هر دو ابزار رایگان هستند که به صاحبان کسبوکار کمک میکنند ترافیک سایت خود را ردیابی کنند و دادههایی مانند تعداد بازدیدکنندگان، تراکنشها، درآمدها و موارد دیگر را جمعآوری کنند. علاوه بر این، این ابزارها به کسبوکارها کمک میکنند تا بازاریابی محتوای خود را برای افزایش آگاهی از برند بهینهسازی کنند و اطلاعاتی در مورد مدت زمان حضور در سایت، ترافیک جستجو، نرخ کلیک (CTR) و موارد دیگر ارائه میدهند.
تدوین استراتژی محتوا
اکنون که مخاطبان و عادات آنها را درک کردهاید، میتوانید یک استراتژی برای رسیدن به آنها ایجاد کنید. با تعریف داستان برند خود برای مصرفکنندگان شروع کنید. صفحه «درباره ما» یا «داستان ما» بسازید که در آن بتوانید به مخاطبان خود بگویید که چه کسی هستید، چه میکنید و چه چیزی شما را متمایز میکند. به آنها بگویید چگونه شروع کردید، به چه چیزهایی باور دارید و ارزشهای شرکت شما چیست. مهم است که این موارد را در صدر کمپین خود نگه دارید تا بهوضوح نشان دهید که به عنوان یک برند چه کسی هستید. داستان شما به شما این امکان را میدهد که فراتر از محصولات و خدمات خود با مشتریان ارتباط برقرار کنید. همچنین کمک میکند اعتماد بسازید و مشتریان وفادار جذب کنید.
علاوه بر تعریف داستان برند خود، راههای مختلفی برای استفاده از بازاریابی محتوا برای آگاهی از برند وجود دارد. به تولید محتوا برای سایر صفحات سایت مانند موارد زیر فکر کنید:
- وبلاگها و محتوای بازاریابی درونگرا که برای جذب مخاطبانی که قبلاً به محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند، طراحی شدهاند.
- راهنماها، محتوای آموزشی و صفحات اطلاعاتی که به خوانندگان کمک میکنند تا در مسیر خرید خود پیش بروند و همچنین برند شما را به عنوان یک مرجع معتبر نشان دهند.
- ویدئوها و محتواهای مولتی مدیا برای بازاریابی محتوا به منظور افزایش آگاهی از برند در جستجوی تصویری، یوتیوب، شبکههای اجتماعی و موارد دیگر.
اصیل باشید
یکی دیگر از جنبههای مهم بازاریابی محتوا با هدف افزایش آگاهی برند، این است که چگونه خود را در محتوا ارائه میدهید. آیا شما به برند خود وفادار هستید یا فقط سعی میکنید نظر عموم را جلب کنید؟ به یاد داشته باشید که برند و حضور شما در فضای آنلاین باید نمایانگر هویت واقعی شرکت شما باشد و محتوای شما نیز باید آن را منعکس کند. محتوا مانند صدای شماست و نحوه بازاریابی آن به شما کمک میکند تا آگاهی از برند خود را بسازید. هر چیزی که در سایت خود و حسابهای مرتبط با کسبوکار خود منتشر میکنید باید از نظر سبک و شخصیت یکپارچه باشد، بنابراین اصیل باشید و به مصرفکنندگان نشان دهید که واقعاً به عنوان یک کسبوکار چه کسی هستید.
از وبلاگ شرکت خود استفاده کنید
همانطور که قبلاً اشاره شد، پستهای وبلاگ برای استراتژی بازاریابی محتوا و آگاهی از برند شما حیاتی خواهند بود. مهم است که بهطور منظم محتوای جدید و منحصربهفرد تولید کنید. البته ممکن است وقتگیر باشد و یا در تیم خود فردی برای انجام این کار نداشته باشید. برون سپاری محتوا راهی است که کمک میکند با کمک تیمی حرفهای، محتوای ایدهآل خود را آماده کنید. مردم همیشه به دنبال اطلاعات جدید هستند، بنابراین بهروز ماندن با روندهای صنعت و نوشتن در مورد آنها یک شروع عالی است. علاوه بر ایجاد محتوای منحصربهفرد برای وبلاگ، دقت و توجه به طول محتوا نیز مهم است. میانگین طول یک پست وبلاگ معمولاً بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه است. پستهای وبلاگ که حداقل کمی طولانیتر هستند، معمولاً موفقترند زیرا بیشترین اطلاعات ارزشمند را به مصرفکننده ارائه میدهند.
سعی کنید این پستها را به گونهای بسازید که متمایز شوند و مطمئن شوید اطلاعاتی که استفاده میکنید دقیق و بهروز است. اگر روندهای صنعت شما دائماً در حال تغییر است، مهم است که در آینده این پستهای وبلاگ را تازهسازی کنید یا با اطلاعات بیشتری آنها را دنبال کنید.
از شبکههای اجتماعی برای ترویج محتوای برند خود استفاده کنید
پلتفرمهای شبکههای اجتماعی نه تنها برای ساخت برند شما مهم هستند، بلکه برای تبلیغ محتوای برند نیز اهمیت دارند. وقتی محتوای جدید خود را در حسابهای اجتماعی خود منتشر میکنید، نه تنها اطلاعات را با دنبالکنندگان خود به اشتراک میگذارید، بلکه آن را با دوستانشان نیز به اشتراک میگذارید. این کار به کاربران اجازه میدهد محتوای شما را با دوستان و دنبالکنندگان خود به اشتراک بگذارند و به شما کمک میکند به مشتریان بالقوه بیشتری دست پیدا کنید. شبکههای اجتماعی همچنین راهی عالی برای تعامل بیشتر با جامعه آنلاین شما از طریق نظرات و پیامها هستند. این بخش بزرگی از استراتژی بازاریابی درونگرا است و سبکی که به طور فزایندهای محبوب شده برای جذب مخاطبانی که قبلاً به محصولات، خدمات و محتوای شما علاقهمند هستند و به دنبال جذب مشتریان ارزشمند بر اساس این مخاطبان میباشد!
تبلیغات پولی و PPC را فراموش نکنید
برای کسبوکارهایی که از تبلیغات جستجوی پولی به عنوان بخشی از بازاریابی موتور جستجو (SEM) استفاده میکنند، چند تکنیک دیگر وجود دارد که میتواند آگاهی از برند را بهبود بخشد و حتی درآمد بیشتری ایجاد کند. برخی تحقیقات نشان میدهند که جستجوگران ارگانیک ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که براساس کلمات کلیدی برند به مشتری تبدیل شوند و این احتمال برای نتایج جستجوی PPC چهار برابر بیشتر است؛ زیرا این کلمات کلیدی میتوانند محتوای شما را به افرادی که ممکن است قبلاً به برند شما علاقهمند باشند، در معرض دید قرار دهند. تمرکز بیش از حد بر روی بازاریابی جستجوی برند ممکن است در نگاه اول غیرمنطقی به نظر برسد (زیرا بسیاری از افراد این کلمات کلیدی را به عنوان «رایگان» در نظر میگیرند)، اما گنجاندن نام برند شما در عنوانهای متا یا در تبلیغات جستجوی PPC میتواند به شما کمک کند ارزش بیشتری از محتوای موجود خود به دست آورید.
سایر مزایای بازاریابی محتوا برای آگاهی از برند
بازاریابی محتوا میتواند به روشهایی فراتر از ساختن شناخت برند به کسبوکار شما کمک کند، از جمله بهبود سئو و اعتبار EAT شما. ایجاد محتوای ارزشمند نه تنها برای ساخت برند شما مفید است، بلکه برای سئو نیز مفید است. موتورهای جستجو به اطلاعات باکیفیت اهمیت میدهند، بنابراین ارائه اطلاعات باکیفیت و خوب تحقیقشده به مصرفکنندگان میتواند در بلندمدت به نفع شما باشد. چه محصولات باشند، چه صفحات اطلاعاتی یا پستهای وبلاگ، هرچه اطلاعات بیشتری ارائه دهید، ارزش بیشتری فراهم میکنید. در ارتباط با سئو، شما همچنین امتیاز EAT خود را دارید، که به معنای تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است. سایتهایی که تلاش میکنند محتوای با EAT بالا ایجاد کنند، در سئو مزیت دارند و احتمال بیشتری دارد که رتبههای الگوریتمی خود را از طریق افزایش اشتراکگذاریها و بکلینکها بهبود بخشند. ایجاد محتوای ارزشمند برای سایت شما میتواند به تثبیت شما به عنوان یک متخصص در زمینه خود کمک کند. برای ترکیب استراتژی خود برای آگاهی از برند، اطلاعات خود را به گونهای ارائه دهید که مصرفکنندگان شما را درگیر کرده و از نیازهای آنها فراتر رود. با تمام آن اطلاعات ارزشمند در وبسایت شما، ممکن است متوجه شوید که سایتهای دیگر در صنعت شما شما را به عنوان منبع اطلاعات ذکر میکنند. وقتی شما به منبع اطلاعات تبدیل میشوید، در واقع در حال تثبیت اعتبار خود نیز هستید.
در نهایت، اثبات قابلیت اطمینان، نشانهای بسیار واضح از کیفیت کسبوکار شماست. در حالی که تخصص و اعتبار میتوانند به بهبود رتبهبندی سئو شما کمک کنند، عدم اعتماد میتواند تأثیر منفی بر آن بگذارد. افزودن محتوایی به سایت خود مانند اطلاعات تماس و فرمها، مکان فیزیکی شرکت، سیاستهای فروشگاه، نظرات و موارد دیگر میتواند به ترویج قابلیت اطمینان شما کمک کند.