برای پیشگیری از فاجعه تلفات جادهای جرایم رانندگی را ۱۰۰ برابر افزایش دهید
میترا اکبری
یکی از تکاندهندهترین اخبار مربوط به سفرهای نوروزی امسال، تلفات بیش از یک هزار نفری از کشته شدگان و چند هزار نفری از مصدومین و خسارتهای چند هزار میلیاردی به خودروها بود. حوادث و سوانح جادهای در ایران طی چند دهه اخیر چند صد هزار کشته به همراه داشته و هر سال حدودا ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای در کشور جان خود را از دست میدهند. در کنار این میزان کشته، میلیون ها نفر نیز دچار آسیبهای کلی و جزیی شده و هزاران میلیارد تومان هم خسارت به خودروها وارد شده که جزیی از سرمایه ملی به شمار میآید. یکی از مهمترین راهکارهایی که طی سال های گذشته از سوی کارشناسان برای مهار این میزان تلفات و خسارت مطرح میشد، افزایش مبالغ مربوط به جرایم رانندگی بود که پس از چند سال طی روزهای اخیر اجرایی شد. براساس اعلام پلیس راهور شاهد افزایش مبلغ جرایم رانندگی بودیم که چند نمونه از مبالغ جرایم به شدت خطر آفرین به صورت زیر است:
۱- رانندگی بعد از مصرف الکل و یا مواد مخدر: ۴۲۰ هزار تومان
۲- سرعت، سبقت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز: ۲۱۰ هزار تومان
۳- حرکات نمایشی، مارپیچ و حرکت با دنده عقب در بزرگراه ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان
۴- ورود ممنوع : ۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان
۵- نداشتن بیمه نامه شخص ثالث : ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان
در همه جای دنیا به خصوص در کشورهای توسعه یافته در کنار کیفیت مطلوب استانداردهای ایمنی خودرو، امن بودن جادهها، وجود علایم راهنمایی مناسب و البته فرهنگ بالای رانندگی، تعیین مبالغ بسیار سنگین برای برخی جرایم خطر آفرین رانندگی امری رایج است اما متاسفانه با نگاهی به همین مبالغ افزایش یافته در سالجاری توسط پلیس راهور به آسانی میتوان حدس زد که با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد ایران، تعیین این مقدار جریمه رانندگی کمترین میزان تاثیرگذاری بر تعداد تصادفات را خواهد داشت. اگر در میان تصمیمگیرندگان و متولیان امر ارادهای برای کاهش تلفات جادهای در کشور و حفظ جان و مال مردم و سرمایههای انسانی و اقتصادی وجود دارد، باید به پلیس راهور گفت که با این مقدار جریمه رانندگی کسی دست از خلاف برنخواهد داشت، حال چه بسا ممکن است مضحک بودن این رقمها خود موجب تحریک برخی افراد به ارتکاب متعدد این جرایم شود. لذا به دلسوزان و تصمیم گیرندگان به خصوص پلیس راهور پیشنهاد میدهیم در تصمیمی شجاعانه و موثر این جرایم را به صد برابر بیشتر افزایش دهند تا به صورت ملموس شاهد کنترل تصادفات و تخلفات رانندگی باشیم. به عنوان نمونه اگر فردی مرتکب رانندگی پس از مصرف الکل و مواد مخدر شد، به جای ۴۲۰ هزار تومان، مجبور باشد ۴۲ میلیون تومان جریمه بپردازد، آن وقت کمتر کسی به خودش جرات میدهد مرتکب چنین تخلفی شود. اگر رانندهای اقدام به حرکات نمایشی، مارپیچ و حرکت با دنده عقب در بزرگراه کند و به جای ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان، با جریمه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تنبیه شود آن وقت میتوانیم به عینه ببینیم که چه مقدار از کشته شدگان این حوادث کم میشود. یا اگر جریمه نداشتن بیمه نامه شخص ثالث به جای ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مبلغ ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برسد که تازه به اندازه حدود خرید یک بیمه نامه شخص ثالث است، آن وقت دیگر کمتر شاهد بیمه نکردن خودرها خواهیم بود.
البته این پیشنهاد به مفهوم بی توجهی به دیگر بخشهای مربوط به حوادث رانندگی نیست بلکه باید در کنار افزایش موثر جرایم رانندگی تلاش شود کیفیت ایمنی خودروها افزایش یابد، نقاط حادثه خیز جادههای کشور اصلاح گردد، علایم رانندگی به صورت درست برقرار شود و فرهنگ سازی مناسب نیز صورت گیرد تا در کنار جرایم مفید و موثر شاهد کاهش تعیین کننده تعداد تلفات جانی و مالی ناشی از حوادث رانندگی در جادههای کشور باشیم.