اقتصادی

۷۱ درصد بنگاه‌های اقتصادی، برنامه ای برای مواجهه با کرونا نداشتند

به گزارش تفاهم آنلاین، فرزین فردیس در چهل و پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «تأثیر کرونا بر کسب‌وکارهای نوپا» با اشاره به اینکه کرونا بحرانی در سطح جهانی است و فقط مربوط به کسب‌وکارهای نوپا نبوده و کسب‌وکارهای بزرگ را هم در نوردیده است، گفت: آخرین پیش‌بینی‌های منتشرشده توسط بانک جهانی و سازمان بین‌المللی پول، تأثیر شیوع کرونا را نزدیک ۴.۹ درصد رشد منفی در کل دنیا برآورد کرده است.

 

وی با تأکید بر اینکه مصرف‌کنندگانی که تا دیروز خیلی سخت رفتار خود را عوض می‌کردند، ناگهان، در کانال‌های کسب اطلاع، خرید و توزیع عضو شده‌اند، ادامه داد: کسب‌وکارهای متعددی در حوزه استارت‌آپی از جمله گردشگری، حدود ۹۰ درصد از گردش مالی و مشتریان خود را از دست دادند و در مقابل، کسب‌وکارهایی که در حوزه‌های توزیع خرد، فروشگاه‌های آنلاین، سرگرمی و آموزش بودند رشد بسیار بزرگی را تجربه کردند.

فردیس با اشاره به اینکه مجموعه این تغییرات، اعم از آنچه در رفتار مصرف‌کننده و زنجیره تولید و توزیع که اتفاق می‌افتد، دو مقوله در حال رخ دادن است، افزود: بخشی از این تغییرات گذرا و میرا است ولی بخشی از این تغییرات پایدار بر جای خود باقی خواهد ماند.

وی با تأکید بر اینکه نباید تمام این تغییرات را دائمی دانست و باید بخش ثابت و ماندگار را از بخش گذرا تفکیک کرد، افزود: در این صورت است که پیش‌بینی کردن، برنامه‌ریزی و ایجاد یک برنامه عملکردی مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ قابل تحقق‌تر باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانیبا اشاره به اینکه کسب‌وکارهای نوپا در کشور ضعیف هستند که البته دلایل متعددی برای آن وجود دارد و تنها یک عامل، مشکلات را برای آن‌ها رقم نمی‌زند، گفت: تحریم یکسری محدودیت‌ها را به وجود می‌آورد که البته یکسری فرصت‌ها را هم به وجود آورده است که آن را هم باید دید.

وی با تأکید بر اینکه بی‌برنامگی‌ها و اختلافات داخلی می‌تواند به این ضعف دامن بزند، افزود: یکی دیگر از دلایل ضعیف شدن کسب‌وکارها فرهنگ مدیریتی ایرانی است. بنگاه‌های اقتصادی ما ازنظر مدیریتی و توان انسانی اصلاً آمادگی روبرو شدن با چنین بحرانی را نداشتند.

فردیس گفت: طبق تحقیق موسسه بین المللی «اکسنت چیر»،  ۷۱ درصد بنگاه‌های اقتصادی در ۱۰۰ کشور جهان هیچ برنامه‌ای برای مواجهه با کووید 19 نداشته‌اند و تنها ۷ درصد بنگاه‌های اقتصادی جهانی برنامه‌های اقدام عملکردی برای مقابله با شرایط بحرانی داشته‌اند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به اینکه درسی که از بحران کرونا گرفتیم این بود که بسیاری از درس آموخته‌های ما تنها روی کاغذ قابل‌اجرا است و باید توان و مهارت برنامه‌ریزی چابک‌تر و دینامیک‌تر داشته باشیم، ادامه داد: باید به سراغ مجموع برنامه‌هایی برویم که حالت غلطان و پویا دارند و دائم بشود دید که طی یک ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد که لازمه آن چابکی سازمانی و توان مدیریتی است.

به گفته وی، مدیران و سرمایه گذاران اصلی در سازمان باید به این اعتقاد داشته باشند که دنیا مداوم در حال تغییر است. تلنگر کرونا باید بیش از هر چیز به ما یاد بدهد که به سمت برنامه‌ریزی دینامیک برویم.

فردیس با بیان اینکه با توجه به گذرا بودن برخی اتفاقات هنوز زود است که در مورد اینکه چند درصد بنگاه‌های اقتصادی در دوره شیوع کرونا زیان‌ دیده‌اند، صحبت کنیم، گفت: در حوزه گردشگری استارت‌آپ‌ها ضرر و زیان زیادی دیده‌اند ولی نباید فراموش کنیم که به‌واسطه همین محدودیت‌هایی که با آن روبه‌رو بوده‌ایم یا همان ضربه‌های کوچکی که قبلاً خورده‌ایم، خودمان را برای مشت بزرگ آماده کرده‌ایم و برخلاف بنگاه‌های بزرگ دنیا سریع‌تر می‌توانیم برای تطبیق با شرایط جدید آماده شویم.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در سطح بنگاه‌های مختلف واکنش به کرونا متفاوت بود، اظهار کرد: من بنگاه‌های اقتصادی زیادی را دیدم که سعی کردند در کوتاه‌مدت منابع جدید درآمدی برای خود ایجاد کنند تا از این بحران عبور کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته یکی از ویژگی‌های بنگاه‌های اقتصادی تمرکز برای پاسخ‌دهی به نیاز مشتریان بود تا بتوانند رشد کنند، تصریح کرد: امروز دیگر کلمه تمرکز رمز عبور از شرایط نیست. بلکه باید به این توجه داشت که چگونه می‌توان درآمدهای کوتاه‌مدت برای بنگاه ایجاد کرد تا نیروی انسانی باارزشی که برای آموزش آن هزینه شده حفظ کرد و بعد بتوان به مسیر ارزش‌آفرینی بازگشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا