بانک-بیمه-بورس

۴۰۰هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به طور متوسط فرار مالیاتی در جهان حدود ۱۵ درصد است اما فرار مالیاتی در ایران بسیار بیشتر و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد شده که براساس برآوردهای ریالی می‌توان گفت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در ایران وجود دارد.

به گزارش تفام آنلاین، محمد مسیحی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در هرمزگان افزود: چیزی که نظام مالیاتی را متأثر می‌سازد و فرار مالیاتی را اشاعه می‌دهد حجم معافیت های مالیاتی است، چیزی حدود ۶۰ درصد اقتصاد کشور از معافیت یا شبه معافیت برخوردار است.

وی ادامه داد: شبه معافیت یعنی جاهایی که مالیات ها مؤثر نبوده و یا پایه‌های مالیاتی واقعی نیست که وجود این میزان معافیت و شبه معافیت موجب می‌شود کسانی که مالیات می‌پردازند احساس نابرابری کرده و به سمت فرار مالیاتی هم سوق داده شوند.

وی یاد آور شد: درحال حاضر صرفاً کمتر از ۵۰ درصد از هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تأمین می‌شود که امیدوارم با تحولاتی که در نظام مالیاتی ایجاد می‌شود مانند هوشمندسازی نظام مالیاتی و اجرای ماده ۹۷ و تمرکز بر پرونده های مهم، مقابله با فرار مالیاتی و در عین حال حمایت از بخش تولید و واقعی و شناس‌نامه دار اقتصاد بتوان ضریب پوشش هزینه‌های کشور از محل مالیات را به میانگین جهانی نزدیک کرد.

استاندار هرمزگان نیز دراین نشست گفت: براساس قانون شرکت هایی که محل فعالیت‌شان در این استان است بایستی مالیات خود را در همین جا بپردازند و در همین راستاشرکت هایی مانند ستاره خلیج فارس و نزدیک به هفتاد شرکت دیگر مالیات شان را در سایر استان ها و یا پایتخت پرداخت می‌کنند.

فریدون همتی اظهار داشت: زمانی که این شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند از مسوولان اُستان تقاضای کمک دارند که اُستان نیز از آن‌ها تقاضای پرداخت مالیات در همین استان را دارد و مالیات یکی از ابزار مدیریت و ایجاد هماهنگی محسوب می‌شود.

رییس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در هرمزگان اضافه کرد: پرداخت این مالیات‌ها در هرمزگان دارای مزایای فراوانی برای هرمزگان بوده و می‌تواند مشکل‌های بسیاری از مردم این استان را برطرف سازد و کشور اکنون با درآمدهای مالیات اداره می‌شود و نباید چیزی را فراتر از قانون تفسیر کرد و یا برای قانون وضع شده و استثناء قرار داد.

وی بیان داشت: هیچ‌گاه راضی نیستیم یک ریالی از کسی به نفع دولت اضافه گرفته شود اما آنچه قانون معین کرده باید دقیق اجرا شود، هفته آینده نشست‌هایی برای حل مشکل‌های فعالان اقتصادی بین اداره‌کل امور مالیاتی با نمایندگان بخش‌های خصوصی برگزار می‌شود.

رییس شورای اداری هرمزگان خاطر نشان کرد: برای پرداخت مالیات بنگاه هایی که خارج از این استان مالیات خود را پرداخت می‌کنند مانند ستاره خلیج فارس مستندها و مدارک لازم جمع اوری در مرکز سیاسی اداری کشور موضوع پیگیری می‌شود.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=55714
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن