صنعت-معدن-تجارت

گویا محصولات خارجی مقدم ترند…

مصرف محصولات خارجی از دیدگاه خیلی از افراد جامعه شاخصی مثبت پنداشته می شود. ما باید متاسفانه این واقعیت را بپذیریم که گرایش به سمت مصرف کالاها و محصولات خارجی نسبت به کالاهای داخلی در بین مردم وجود دارد ، که البته این امر بدلایل مختلفی که ناشی از کیفیت کالای خارجی در برابر بعضی از تولیدات داخلی است ، بی ربط نباشد.

انواع کامپیوترها و مونیتورهای ساخت کشور کره، ژاپن، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و ده ها وشاید صدها وسیله ی دیگر در اداره جات و اماکن دولتی کشور مشاهده می شود که علی رغم وجود و مشابهت داخلی آن، کماکان از برندهای خارجی خریداری می شود. البته شاید در تعدادی از آن ها مشابه داخلی نباشد و یا حداقل باشد. اما شواهد نشان می دهد در بسیاری از موارد نمونه های داخلی هم موجود بوده و علی رغم این مطلب این برندهای خارجی هستند که گوی سبقت را از دست تولید کننده ی مظلوم ایرانی ربوده اند. رادیاتورهای ترک، پنجره های آلمانی دو جداره، میز و صندلی های فرنگی خوش رنگ و لعاب، خودکارهای فرانسوی در دست مدیران و صدها مورد از موارد ذکر شده ، تنها بخشی از بی توجهی به تولیدات داخلی با همین عیار کیفیت و قیمت هستند.

گویا محصولات خارجی بر ایرانی مقدم ترند. این مطلب را می توان از عملکرد بسیاری از نهادی های دولتی و ادارات به وضوح مشاهده نمود. بسیاری از وسایل و سیستم هایی که براحتی و با قیمت پایین تر از برندهای داخلی قابل خریداری است ، جای خود را به وسایل با مارک های خارجی داده اند.

سیاست های دولتی در یکی دو دهه اخیر در خصوص حمایت از تولید داخلی ظاهرا کم نبوده و مسئولین این حوزه همواره در تلاش بوده اند که با تبیین و اجرای سیاست های بازدارنده و تشویقی همواره این امر را در اولویت قرار دهند. اما اینکه اهمیت این موضوع چقدر در بعد مکانی اماکن و سازمان های دولتی مورد توجه قرار گرفته است ، خود جای بحث دارد. قدر مسلم دولت باید از خود شروع کند و مصرف کالاهای خارجی که قابلیت تولید داخلی را دارند در دستگاه های دولتی ممنوع نماید. شاید در ابتدای امر بنظر رسد که تعداد این اقلام آنقدر چشمگیر نبوده تا مورد توجه قرار گیرد. اما با یک ضرب و تقسیم سطحی و فراگیر بودن این موضوع رقم قابل توجهی از پول بیت المال به جای آنکه عاید تولید کننده داخلی و حمایت از کالای ایرانی شود ، عاید ترک ها،  ژاپنی ها و سایر کشورهای خارجی می گردد.

مبحث استفاده از خودروهای خارجی در دستگاه های دولتی که خود سر دراز دارد و در راستای منع خرید آن نیز چند سالی است که قوانینی مصوب شده است. حمایت از کالای ایرانی و تولیدات ملی یک ضرورت ملی است که توجه به آن بر کسی پوشیده نیست. مسئولین در راستای حمایت از کالای ایرانی باید توجه ویژه ای داشته باشند تا مردم نیز به تبعیت از آن ها استفاده از کالای داخلی را در اولویت قرار دهند. البته بارها دولتمردان اعلام نموده اند که باید در این زمینه سختگیرانه تر عمل نمایند تا دستگاه های دولتی از هیچ کالای تولید خارجی استفاده نکنند. قدر مسلم شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای موجود یکی از مهم ترین عوامل در جهت حمایت از تولید داخلی محسوب می شود و همه نهاد های ملی به یک اندازه در به ثمر رسیدن آن سهیم اند.

تولیدات داخلی
تولیدات داخلی

در شرایط اقتصادی که واحدهای تولیدی کشور با مشکلات عمده ای دست و پنجه نرم می کنند،  تولید کننده ای که خود در سخت ترین شرایط ، پای این کشور ایستاده است و سرمایه های کلان خود را به جای خروج از کشور و خرید ملک و سرمایه گذاری در خاک اجنبی صرف اشتعال و کار جوانان این مرز و بوم نموده است ، شاید دور از انصاف است که با ورود به یک سازمان و یا اداره دولتی با انبوهی از تولیدات خارجی روبرو شود که می تواند تولید کننده ی ایرانی را بیش تر از قبل در انزوا و نومیدی قرار دهد.

رضا زاده – کارشناس اقتصادی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88725
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن