مناطق آزاد-گردشگری

گردشگری حلال؛ شایعه یا حقیقت؟

رشد روزافزون و بازدهی بالای صنعت گردشگری موجب شده تا متولیان این صنعت در دنیا هیچ ظرفیتی در این حوزه را از دست ندهند. مسلمانان با جمعیتی حدود یک چهارم جمعیت دنیا یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در این عرصه است. گردشگری حلال پاسخی به نیاز خانواده‌های مسلمان در سراسر دنیاست.

به گزارش تفاهم آنلاین، صنعت گردشگری یکی از صنایع برتر در دهه‌های اخیر بوده و نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی کشورها داشته است. لذا متولیان آن هیچ فرصت و ظرفیتی را برای توسعه گردشگری و افزایش بازدهی آن از دست نمی‌دهند. بدیهی است چنین صنعتی ظرفیت عظیمی مانند جمعیت رو به افزایش مسلمانان جهان را نادیده نمی‌گیرد.

اکنون که به خاطر شیوع کرونا این صنعت دچار رکود سنگینی شده فرصت مناسبی است تا با زیرشاخه‌های متفاوت و جذاب این رشته مانند “گردشگری حلال” آشنا شده و برای توسعه گردشگری در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کنیم.

گردشگری حلال چیست؟

در حال حاضر مسلمانان حدود یک چهارم جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند بنابراین نادیده گرفتن آنها و نیازهایشان ممکن نیست. گردشگری حلال شاخه‌ای از این صنعت است که جامعه هدف آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

مطابق تعریف ارائه شده سفرهای خاصی که در آن موازین اسلامی رعایت شده و تمام امکانات از قبیل غذای حلال، عدم سرو مشروبات الکلی و مراکز تفریحی مخصوص بانوان و آقایان فراهم است در این تعریف می‌گنجد. البته بنا به خواست مسافر حتی مقصد سفر نیز می‌تواند از میان کشورهای مسلمان انتخاب شود که مبانی شرعی از قبیل حجاب نیز در آن رعایت شود.

در این سفرها برنامه‌ریزی بر اساس اوقات شرعی صورت گرفته و زمان و مکان مناسب برای برپایی نماز مسافران پیش‌بینی می‌شود. بازدید از اماکن مذهبی و برنامه‌های مذهبی نیز در مجموعه برنامه‌های سفر گنجانده می‌شود.

کدام کشورها در گردشگری حلال پیشرو هستند؟

کشورهای مالزی، اندونزی، امارات متحده عربی، ترکیه، بنگلادش، مراکش، اردن، قطر، تونس و مصر جزو کشورهای پیشرو در این زمینه هستند. البته مطابق تعریف سازمان جهانی گردشگری اجرای این تورها تنها محدود به کشورهای مسلمان نمی‌شود. لذا کشورهایی مانند چین، ژاپن، استرالیا، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا نیز فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرده‌اند.

آنها شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های بین‌المللی خاصی را برای ارائه خدمات حلال تجهیز کرده و تمامی خدمات خود را بر اساس مبانی شرعی ارائه می‌کنند. به جز هتل‌ها ویلاهای اختصاصی با امکانات کامل تفریحی و دیوارهای بلند و محفوظ برای ارائه خدمات به خانواده‌‌های مسلمان فراهم است.

سهم ایران از گردشگری حلال

در حالی که تمام زیرساخت‌ها و شرایط مورد نیاز برای گردشگری حلال در کشور ما وجود دارد سهم کشور ما تقریباً هیچ است. اغلب کشورها با وجود هزینه‌های فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات خاص فعالیت خود در این زمینه آغاز کرده‌اند در حالی که کشور ما تنها به تبلیغات و بازاریابی اصولی نیاز دارد.

جاذبه‌های ایران در کنار ارائه خدمات بر مبنای اصول اسلامی شرایطی ایده‌آل برای گردشگری حلال است. ولی متأسفانه در حوزه تبلیغات و بازاریابی بسیار ضعیف هستیم. آن هم در شرایطی که به سبب مسائل سیاسی دیدگاه مثبتی در دنیا نسبت به کشور ما وجود ندارد.

امروزه فضای مجازی و اینترنت مرزی میان کشورها بر جای نگذاشته است. ولی متأسفانه ما در استفاده از این فضا برای ورود به عرصه جهانی و معرفی ظرفیت‌های کشور خود چندان موفق نبودیم. دعوت از تعدادی از بلاگرهای مسلمان برای بازدید از اماکن دیدنی و امکانات تفریحی و خدمات رفاهی ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای معرفی ایران به عنوان یکی از مقاصد ایده‌آل گردشگری حلال باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53876
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن