مناطق آزاد-گردشگری

کمبود نیروی نیروی انسانی ماهر از چالش‌های قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری در جزیره قشم ایجاد شده اما کمبود نیروی انسانی آموزش دیده برای بهره‌برداری مطلوب این زیرساخت‌ها از چالش‌های قشم است.

به گزارش تفاهم آنلاین، حمیدرضا مومنی در دیدار با مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان هرمزگان اظهار داشت: توانمندسازی نیروی انسانی ماهر برای کار و ارائه خدمات در جزیره قشم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و خدماتی از اولویت‌های اصلی این سازمان به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر، نیازمند حضور پرقدرت فنی‌وحرفه‌ای در حوزه های آموزشی هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های خدماتی شامل واحدهای تجاری و گردشگری به عنوان محورهای توسعه جزیره قشم یکی از موضوعاتی است که توجه به آن می‌تواند، زمینه ساز رضایت گردشگران و مسافران را فراهم آورد.

مومنی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی نیز بسترهای زیادی وجود دارد که با برنامه‌ریزی برای استانداردسازی آموزش‌های این حوزه و ساماندهی نیروهای کار بومی می توان به اقتصاد خانواده‌ها و همچنین ایجاد اشتغال کمک شایانی کرد.

وی اظهار کرد: محورهای توسعه و جذب سرمایه گذاری در جزیره قشم تا اندازه زیادی مشخص شده و سازمان فنی‌وحرفه‌ای باید براساس نیازهای واحدهای تولیدی، صنعتی، شیلاتی و خدماتی فعال در جزیره ،آموزش‌های لازم به نیروی انسانی را در دستور کار خود قرار دهد.

سیده اسماء کریمی-مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه ای استان هرمزگان نیز در این دیدار گفت: بومی‌سازی آموزش‌ها در منطقه آزاد قشم یکی از اولویت‌های آموزش های فنی‌وحرفه‌ای است. وی افزود: در زمینه تربیت نیروی کار بومی و همچنین ایجاد نیروی کار ماهر، فعالیت های خوبی در جزیره قشم صورت گرفته و با اجرایی شدن آن امکان ایجاد اشتغال پایدار فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: برای استفاده از نیروی انسانی ماهر و نیمه‌ماهر در طرح‌های بلندمدت، هماهنگی مناسبی میان سازمان فنی‌وحرفه‌ای و آموزش‌وپرورش و همچنین واحدهای آموزشی و دانشگاهی قشم ایجاد شده است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان هرمزگان تصریح کرد: سازمان فنی‌وحرفه‌ای آموزش سفارش محور را در نقاط مختلف در دستور کار قرار داده و به توانمندسازی و آموزش نیروی کار به صورت تخصصی و مطابق با نیازهای تولیدی، صنعتی و خدماتی مناطق می‌پردازد.

وی افزود: ایجاد شهرک‌های مهارت‌آموزی و دپارتمان‌های تخصصی در حوزه‌های گردشگری و پرورش آبزیان در منطقه آزاد قشم، یکی از ظرفیت های فنی‌وحرفه ای است که می‌توان برای اجرای آن پس از برنامه‌ریزی و تهیه نقشه راه، اقدام کرد.

کریمی ادامه داد: برندسازی، افزایش مشارکت جوامع محلی در دوره‌های مهارت‌آموزی و استانداردسازی تولیدات و محصولات در منطقه آزاد قشم، مسائلی هستند که می‌تواند به تکمیل زنجیره اشتغال و همچنین توسعه صادرات کالا و خدمات کمک کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53886
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن