کارآفرینی

کسب و کار خدماتی چیست؟

سیده مینا دیوبند - سردبیر روزنامه تفاهم

کسب و کار خدماتی به کسب و کارهایی اطلاق می شود که از طریق ارائه‌ی یک سرویس یا خدمت به رفع نیاز مردم جامعه می‌پردازند. همچنین به افرادی که این کارها را انجام می دهند ، نیروی کار خدماتی و به شرکت هایی که به انجام ارائه این خدمات مشغولند ، شرکت‌های خدماتی می‌گویند.در واقع همه ما با سپردن کار خود به یک شرکت یا نیروی خدماتی به نوعی در زمان  و مدیریت هزینه های اضافی جلوگیری می کنیم.

کسب و کار خدماتی ، دارای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها می‌شود. در این زمینه البته بعضی از این کسب و کارها و خدمات برای همه مردم دنیا مثل خدمات پزشکی و درمانی لازم و حیاتی بشمار می آید و برخی دیگر از انواع آن فقط برای تعدادی از افراد کاربرد دارد  مثلا مراقبت از یک کودک و یا یک سالمند و … .کارهای خدماتی انواع مختلفی دارد که به تعدادی از آن ها از جمله خدمات نظافت ، خدمات تعمیر و نگهداری ، تعمیر وسائل الکترونیکی ، خدمات غذایی ، خدمات طراحی و … می توان اشاره کرد .

راه‌اندازی کسب و کار خدماتی با سرمایه کم از مهم ترین مزایای آن می باشد.امروزه برای راه‌اندازی یک کسب و کار نیاز به وجود سرمایه زیاد نیست چون با استفاده از اینترنت و انواع شبکه‌های اجتماعی این امر آسان تر شده است. در واقع می‌توانید از وب‌سایت‌ یا شبکه اجتماعی به عنوان بستری برای شروع و راه اندازی کار خود استفاده کنید.همچنین اگر وقت کافی و هدفمند برای کسب و کارتان بگذارید از این طریق می توانید به درآمدهای بالا دست پیدا کنید.

همانطور که بیان شد ، یکی از پردرآمدترین طیف های کسب و کار در تمام جهان، کسب و کارهای خدماتی هستند که البته به دلیل تنوع قابلیت اجرا در طیف وسیعی از حوزه ها را دارا می باشند. در این قبیل از کسب و کارها ، در قالب فروش محصول یا خدمات به مشتریان ارائه می‌شود، که این روزها محبوبیت راه اندازی آن ها روز به روز در حال افزایش است. در واقع کسب و کارها و مشاغل بخش خدمات مستلزم فروش خدمات به مشتریان در بازارهای مصرف کننده و تجاری است. در حالی که سایرمشاغل بر تولید محصول تمرکز دارند. با وجود افزایش مصرف ‌گرایی در جامعه ، بازار خدمات هم رونق خاص خود را دارد.

دنیای استارت آپ ها  و کسب و کارهای نوین ،عموم افراد علاقه مند به فعالیت های کارآفرینی را ترغیب به راه اندازی کسب و کارهایی با ایده های نو می کند . از اینرو بسیاری از مردم تمایل دارند که برای شروع یک کسب و کار موفق، به دنبال ایده های نابی باشند که در پی آن بتوانند استارت آپ هایی چون آمازون یا فیس بوک را راه اندازی نمایند. غافل از آنکه با توجه به درصد بالای تجربه ی شکست در بسیاری از استارت آپ ها، در نقطه ی مقابل مشاغلی وجود دارند که احتمال موفقیت بسیار بالاتری در آن ها وجود دارد و آن هم چیزی نیست به غیر از کسب و کارهایی که در آن شما نوعی خدمات را می‌ فروشید.

این روزها این قبیل از کسب و کارها با اقبال عمومی بسیار بالایی برخوردارند، چرا که روز به روز مصرف ‌کنندگان و مشتریان راحت طلب تر می شوند و همواره به دنبال راهی برای انجام بهتر، سریع‌ تر و البته ارزان ‌تر کارها هستند و دقیقا به همین دلیل است که بسترهای کارآفرینی در مشاغل خدماتی روز به روز در حال افزایش است و اینجاست که مراجعه به یک کارآفرین متخصص در مشاغل خدمات محور می تواند درآمد قابل توجهی را برایتان به ارمغان بیاورد.

مشاغلی چون رستوران ها، خیاطی ها ، مزون های لباس، سالن های زیبایی، مکانیک ها، کارواش ها، مرکز خدماتی نظافتی، مدرسین خصوصی، خدمات فنی، مشاوره های برندینگ، دکوراسیون منازل و صدها موارد دیگر می تواند در طیف این مشاغل قرار گیرد. همانطور که بیان شد ، مشاغل خدماتی در ایران بخش قابل توجه ‌ای از کسب و کارهای موجود در کشور را تشکیل داده اند و خدماتی بسیاری از مشاغل آزاد، مشاغل خصوصی و نیمه خصوصی را در خود جای داده اند. یکی از مزایای صنعت خدمات این است که فرصت های زیادی را برای شما فراهم می کند تا مهارت های فردی و خدمات مشتری توسعه یابد.

عواملی چون کمبود اوقات فراغت، راحت طلبی، افزایش ثروت، امید به زندگی و تنوع در محصولات موجود در بازار به شدت رابطه ی مستقیمی با رونق مشاغل خدمات محور دارد. فعالیت در مشاغل خدمات محور ، مزایای بی نظیر متنوعی دارد. با فعالیت در این قبیل از کسب و کارها شما به طرز قابل توجهی در زمان و البته هزینه صرفه جویی می کنید. در واقع شما با تاسیس موسسات خدمات محور در ازای درست و اصولی انجام دادن بسیاری از کارها توسط پرسنل تان، به آن ها پول پرداخت می کنید و علاوه بر صرفه ی مالی قابل توجه در وقت خود تا حدود زیادی صرفه جویی خواهید کرد. علاوه بر این مزیت ، شما کارهای تخصصی را به دست افراد متخصص می سپارید.

اگر تصمیم به راه اندازی مشاغل این چنینی دارید، به یاد داشته باشید که مهارت های شما محور اساسی برای تصمیم گیری درباره حوزه کاری تان است. نیازهای بازار یکی دیگر از نکات مهمی است که باید همواره توسط شما رصد شود. کاستی های بازار را بیابید و و از آن به عنوان یک فرصت بکر برای راه اندازی کسب و کارتان بهره مند شوید. کسب و کار خدماتی در اقتصادهای توسعه یافته و کشورهایی که از آخرین تکنولوژی‌ها بهره می‌برند،  سهم قابل توجهی دارند. آن ها علاوه بر شکل فیزیکی، از طریق پلتفرم ‎های مجازی مانند سیستم‎های وب ‌محور یا اپلیکیشن ‌های تلفن همراه هم به شدت در حال گسترش این قبیل از کسب و کارها هستند. یک تیم مناسب راه اندازی کنید و البته برای رشد کسب و کارتان از بازاریابی برای رونق هر چه بیشتر آن غافل نشوید.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94234
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن