کارآفرینی

کسب‌وکارهای کوچک، راه حل معضل اشتغال نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک، راه حل معضل اشتغال نیست.

به گزارش تفاهم انلاین به نقل از ایسنا، بهزاد خسروی اظهار داشت: وقتی شوماخر-اقتصاددان آلمانی، کتاب کوچک زیباست را در سال ۱۹۶۸ نوشت، بسیار مورد تحسین قرار گرفت، وی در آن کتاب استدلال کرده بود که یک اقتصاد متشکل از کسب‌وکار کوچک، اقتصاد انسانی است.

وی ادامه داد: مدت‌هاست که این موضوع به یکی‌از مهم‌ترین ایده‌های اقتصادی در جهان بدل شده است، اما در سال ۲۰۱۸ با پژوهش و بررسی آمارها و شاخص‌های اقتصادی، ایده‌ای در حال انتشار است که کسب‌وکارهای کوچک بسیاری از کارکردهایی که مدت‌هاست تبلیغ می‌شود را ندارند.

خسروی افزود: در واقع کسب‌وکارهای کوچک، نه عامل رفاه هستند، نه مبنای دموکراسی، نه مولد اشتغال و نه اثرگذار در نوآوری و نه بهره‌وری مناسبی دارند.

این کارشناس اقتصادی افزود: این محققین و اندیشمندان با تکیه بر شواهد آماری در اقصی نقاط دنیا بیان می‌کنند، هرچه کشوری فقیرتر باشد، درصد بیشتری از مردم آن خود اشتغال هستند، به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ در کشور بروندی حدود ۹۰ درصد و در آمریکا حدود ۶ درصد مردم خوداشتغال هستند.

وی ادامه داد: اثبات شده که فقط در بعضی صنایع که ذاتاً کوچک هستند باید بنگاه‌های کوچک و کسب‌وکارهای کوچک وجود داشته باشند.

خسروی تأکید کرد: مطالعه بانک جهانی از ۷۶ کشور هیچ مدرکی پیدا نکرد که نشان دهد حمایت از کسب‌وکارهای متوسط و کوچک مقیاس به کاهش فقر کمک می‌کند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در خصوص اجماع در رابطه با اهمیت بنگاه‌های بزرگ برای رشد اقتصادی و توسعه کشورها می‌توان به استراتژی نوآوری سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد که در آن تأکید می‌شود باید به سمت افزایش مقیاس شرکت‌ها حرکت کرد.

وی افزود: این اندیشمندان تأکید دارند که فقط در برخی از بخش‌های خدماتی و تولیدی می‌توان از بنگاه‌های کوچک استفاده کرد و فقط در بخش‌های غیرمولد بنگاه کوچک، کارآمد و اثرگذار است.

خسروی با اشاره به اینکه این پژوهش‌ها نتایجی را در بر داشته است، عنوان کرد: ازجمله این نتایج می‌توان به مواردی مانند بنگاه‌های کوچک راه حل معضل اشتغال نیست، اشاره کرد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: برای توسعه و رشد اقتصادی پایدار وجود دولت توسعه‌گرا ضروری است و بنگاه‌های بزرگ ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کنند و این نکته را نیز باید در نظر داشت که ایجاد هر شغلی، کارآفرینی نیست. وی تأکید کرد: نظارت‌پذیری ارتباط معناداری با بزرگی بنگاه ندارد و فقط به ساختار کارآمد اداری و بوروکراسی وابسته است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49700
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن