کارآفرینی

کرونا، رونق بازی‌های رایانه‌ای را دوچندان کرد

ارمغان سال 2020 برای جهان، کرونا ویروس بود، که اگر برای خیلی ها نان نداشت، برای طراحان و عرضه کنندگان بازی های رایانه‌ای آب داشت. مردم جهان روزهای متمادی در قرنطینه به سر می بردند و روزانه آمار نصب و خرید بازی های رایانه ای در حال رکوردزنی بود و البته یک فرصت فوق العاده برای این صنعت عظیم الجثه در جهان. صنعت بازی های رایانه ای به عنوان سومین صنعت پول ساز دنیا، به یکی از پردرآمدترین صنایع جهان تبدیل شده است و بسیاری از کشورها با سرمایه گذاری مناسب در این زمینه به درآمدهای چندین میلیارد دلاری دست یافته اند.

تقریبا کسی را نمی توان یافت که با موبایل، کنسول های بازی یا کامپیوتر خود حداقل یک بار بازی نکرده باشد. بازی های هیجان انگیز که تنها بعد از گذشت چند روز، شاید پر کننده ی بسیاری از اوقات فراغت شما به حساب آید. براساس آمارهای منتشر شده در داخل کشور کاربران بازار از اول اسفند تا 15 فروردین امسال یعنی در بازه ی زمانی 45 روزه، 107 میلیون بار
بازی رایانه ای دانلود و یا به روز رسانی
کرده‌اند. از سویی این آمار، نشان از رونق این صنعت در کشور ما دارد که بسی امیدوار کننده است، اما از سوی دیگر آنچه در ایران رخ داده است، فاصله ی بسیاری با رونق این صنعت در جهان دارد.
حتی با وجود تمامی رکودها و بحران های اقتصادی در جهان که باعث ورشکستگی وسیع بسیاری از صنایع در جهان شده بود، آمارها نشان می دهد که صنعت بازی های رایانه ای همچنان در زمینه درآمد زایی، یکه تازی می‌کنند. براساس گزارش های یک شرکت تحقیقاتی بازی (Nielsen) درآمد بازی های دیجیتالی که شامل بازی های موبایلی، کامپیوتری و بازی‌های کنسولی است در سال گذشته،
109 میلیارد دلار بوده که  یک بازی رایانه ای معروف با نام fortnite به تنهایی چیزی در حدود 2.4 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. بازی های رایانه ای که تنها 60 سال پیش اولین نمونه آن بر روی اسیلوسکوپ ساخته شد، امروز با پیشی گرفتن از صنعت سینما و موسیقی در ردیف جذاب ترین محصولات فرهنگی و تفریحی دنیا قرار گرفته است.
طبق معمول، آنطور که انتظار هم می رود، چین در رتبه نخست صنعت بازی های رایانه‌ای به سر می برد و آمریکا، ژاپن ، کره جنوبی و آلمان در رتبه های دوم تا پنجم جهان بعد از چین قرار دارند. این آمار در حالی است که ایران با درآمدی معادل 27 میلیون دلار در جایگاه بیست و پنجم جهان قرار دارد. با توجه به این حجم سرمایه  در بازی های رایانه ای و بستری مناسب برای کارآفرینان و اشتغال نیروی جوان و متخصص، لزوم ورود و فعالیت هر چه بیشتر شرکت های ایرانی در این زمینه بیش از قبل احساس می شود…
وقتی چین ،چنین بازار عظیمی دارد، ما هم با تلاش و حمایت بیشتر مسئولین توانایی بومی سازی هر چه بیشتر این صنعت را داریم، چرا فقط صرف یک مصرف کننده باشیم؟ بی شک وجود یک برنامه ریزی درست در این زمینه، با طرح یک مدل اقتصادی درست پیش از تولید بازی ها می توانیم، جزء کشورهایی باشیم که بیشترین تبادلات تجاری در این زمینه را دارند که همه ی این موارد نیاز به یک استراتژی درست و سنجیده و البته مدیریت صحیح دارد.
با گذشت قریب به یک دهه از تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با هدف ساماندهی و حمایت از تولیدات داخلی، بازی های داخلی بسیاری با حمایت این نهاد به بازار عرضه گشته است، اما متاسفانه آنطور که باید و شاید در بین کاربران جایگاه خود را پیدا نکرده است و نتوانسته اند، پیروز از رقابت با همتاهای خارجی خود برآیند. با این وجود به رغم نوپا بودن این صنعت در ایران هرگز نباید از موفقیت های بدست آمده در این زمینه چشم پوشی کرد.
موانع پیشرو، پیشرفت هر چه بیشتر این صنعت را در کشور با کندی مواجه کرده است. موانعی از جمله نبود حمایت ملی از بازی های تولید داخل، نبود قانون کپی رایت، نبود قوانین و مقررات تسهیل کننده در اعطای وام به شرکت های بازی ساز رایانه ای و دانش بنیان در این زمینه، نبود تبلیغات رسانه ای و بازاریابی های داخلی و بین المللی و موارد بسیاری از این دست تنها بخشی از چالش های پیش روی این صنعت پول ساز جهان است.
آمارها می گوید، قرنطینه خانگی برای بازی سازان ایرانی یک فرصت طلایی بوده، اما با توجه به مشکلات شان نشد که به نتایج درخشان تری دست یابند. امید است با مرتفع نمودن این مشکلات و با تلاش بیشتر و سازمان دهی و بخشیدن نظم به جایگاه و ساختار تیم های مجرب و متخصص بازی ساز کشور، با یک روند صعودی به صنعت بازی در سایر کشورهای تراز اول دنیا در این زمینه نزدیک تر شویم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=24127

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن