اقتصادیبانک-بیمه-بورس

کاهش شدید تورم کانادا

 به گزارش ایسنا به نقل از گلوب اند میل، متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به مارس با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۹ درصد رسید که این نرخ تورم ۱.۳ درصد کمتر از تورم ثبت شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و کمترین تورم ثبت شده در این کشور از می سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۲.۳ درصد بوده است. تورم آب و برق نیز ۱.۷ درصد و مراقبت درمانی با ۱.۳ درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به آموزش و فرهنگ با منفی ۰.۷ درصد و لوازم منزل با منفی ۰.۲ درصد بوده است.

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم ماه مارس منفی ۰.۶ درصد بوده که ۰.۷ درصد کمتر از تورم ثبت شده ماه قبل این کشور است.

بانک‌مرکزی کانادا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته است نرخ تورم را در محدوده دو  درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده است. با این حال این بانک که پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به ثبات نسبی شاخص‌های کلان اقتصادی در مقطع فعلی برنامه‌ای برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد به دلیل شیوع کرونا در این کشور و با هدف تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها مجبور به کاهش نرخ بهره شد.

طبق اعلام مرکز آمار کانادا، هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه مارس با ۱.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۸ درصد رسیده است.

بانک مرکزی کانادا هم چنین با تاکید بر آمادگی برای همکاری با سایر کشورهای گروه هفت اعلام کرده است که کلیه اقدامات لازم برای حمایت از رشد اقتصادی و حفظ نرخ تورم در محدوده هدف گذاری شده را انجام خواهد داد. این بانک هم چنین با اعتراف به کاهش رشد اقتصادی کانادا اعلام کرد که به احتمال زیاد رشد هدفگذاری شده ۱.۳ درصدی برای سه ماهه نخست سال محقق نخواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=22663
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن