آمادگی منطقه آزاد انزلی برای کاهش تعرفه کریدور شمال – جنوب
سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی از آمادگی برای کاهش تعرفه در مسیر کریدور شمال – جنوب خبر داد.
به گزارش تفاهم آنلاین، سید مهدی نقوی در نشست هماهنگی و توسعه کارگروه بینالمللی کریدور شمال – جنوب که با حضور نمایندگان هند، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و شرکتهای حمل و نقل به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با اشاره به عزم بالای دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور تکمیل کریدور شمال – جنوب گفت: آماده انجام اقدامات تسهیل کننده در امور تجارت و لجستیکی با کشورهای همسایه هستیم.
وی در ادامه با تبیین اهداف تعیین شده مشترک بین مناطق آزاد انزلی، لوتوس آستراخان و همکاری مشترک این دو منطقه در منطقه آزاد چابهار به منظور توسعه زیرساختهای لجستیکی اظهار کرد : منطقه آزاد انزلی در حوزه بندری اقدامات گسترده ای شامل ایجاد نخستین بندر عمیق ایران با آبخور ۶ تا ۹ متر، فعال سازی ۴ پست اسکله، واگذاری ۶ پست اسکله به سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ایجاد انبار غلات، انبار خشک و مخازن روغن خوراکی با ظرفیت مجموعآ ۳۷۰ هزار تن و ایجاد اسکله رو رو نموده است.
سرپرست سازمان با اشاره به فعالیت شبانهروزی عملیات زیرساختی اتصال خط ریلی به بندر کاسپین افزود: هماکنون جهت تسریع در راهاندازی کریدور شمال – جنوب امکان حمل و نقل ترکیبی به اولین ایستگاه ریلی با فاصله ۱۵ کیلومتری امکانپذیر بوده و همه دستگاههای اجرایی در تلاشند که تا آگوست ۲۰۲۱ شبکه سراسری راه آهن به منطقه آزاد انزلی متصل به بهرهبرداری برسد و به منظور رقابتی شدن حمل کالاها در کریدور شمال جنوب آماده اعطای تسهیلات کاهش تعرفه های بندری و دریایی برای انواع کالاها THC در بندر کاسپین هستیم و راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی ارائه تخفیفات با توجه به میزان اقدامات متقابل کشورهای بهره بردار را دارد .
نقوی در پایان پیشنهاداتی را به منظور رونق تجارت از طریق کریدور بین المللی شمال – جنوب ارائه داد و خاطرنشان کرد: بستر سرمایهگذاری در منطقه آزاد انزلی فراهم بوده و آمادگی مذاکره برای طراحی یک پیشنهاد مشترک به منظور کاهش تعرفه در مسیر کریدور شمال – جنوب، آمادگی مذاکره برای راهاندازی لاین کشتیرانی کشتی رو و واگنبر، آمادگی لازم برای سرمایهگذاری در حمل و نقل دریایی، آمادگی مذاکره و واگذاری در ساخت اسکله، انبار کالاهای خشک ،انبار غلات و مخازن را داریم و همچنین پیشنهاد میکنیم که طرف روس برای راهاندازی کشتی رو رو واگنبر و کامیونبر برنامهریزی نماید.