گزارش

کارنامه بیمه آسیا زیر ذره‌بین

پرستو سهرابی پور

 

بیمه آسیا توانست حق بیمه تولیدی خود را در سال 1402 با 51 درصد رشد به 294.326.643 میلیون ریال برساند.  بیمه آسیا که یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های بیمه کشور است، براساس اعلام سازمان مدیریت صنعتی، برترین شرکت صنعت بیمه کشور لقب گرفت و در رتبه‌بندی صد شرکت برتر ایران، نیز در جایگاه 52 قرار گرفت. این شرکت در سال 1402 عملکرد خوبی در حوزه بیمه‌‎گری، سودآوری و سرمایه‌گذاری داشت و توانست اعداد و ارقام خوبی را در صورت‌های مالی خود ثبت کند. حق بیمه تولیدی بیمه آسیا در سال 1402 به رقم 294.326.643 میلیون ریال رسید که در مقایسه با حق بیمه تولیدی 194.728.327 میلیون ریالی سال 1401 رشدی 51.1 درصدی را تجربه کرده است.  از میزان حق بیمه تولیدی 29 هزار میلیارد تومانی این شرکت، 32 درصد سهم بیمه شخص ثالث، 22 درصد سهم بیمه درمان و 22 درصد سهم بیمه بدنه بوده است و سهم بیمه زندگی نیز در سبد پرتفوی بیمه آسیا 7 درصد بوده است.  همچنین گزارش‌های مالی منتشر شده در کدال نشان می‌دهد، سهم سه رشته کم‌ریسک حوادث، باربری و مسئولیت در سبد پرتفوی این شرکت در سال 1402 افزایش پیدا کرده است.

کنترل خسارت با وجود پرداخت خسارت‌های بزرگ

در مقابل این شرکت در سال گذشته، خسارتی معادل 181.719.207 میلیون ریال پرداخت کرده و بر همین اساس، نسبت خسارت بیمه آسیا به عدد 61.7 درصد رسیده است. از خسارت پرداختی بیمه آسیا در سال 1402، 36 درصد به بیمه شخص ثالث، 27 درصد به بیمه درمان و 16 درصد به بیمه بدنه اختصاص داشته است.همچنین سهم رشته‌های مهندسی، کشتی، هواپیما، نفت و انرژی، حوادث و اعتباری، در خسارت پرداختی این شرکت زیر یک درصد بوده است. نکته قابل تامل در زمینه نسبت خسارت بیمه آسیا این است که این شرکت در سال 1402 با وجود پرداخت خسارت‌های بزرگی همچون خسارت آتش‌سوزی 550 میلیارد تومانی کارخانه الکترواستیل مشهد، خسارت 67 میلیارد تومانی شرکت داروسازی امین اصفهان و خسارت 21 میلیارد تومانی باربری بین‌المللی شرکت صالح چوب سپاهان، به نسبت خسارت 61 درصد رسیده است.

ادامه راه مسیر سودآوری

سودآوری یکی از دیگر نکات مثبت کارنامه بیمه آسیا در سال 1402 است. بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده بر روی سامانه کدال، سود عملیاتی بیمه آسیا در 9 ماهه سال 1402 به رقم ٢,٢٩٧,٨٣۵ میلیون ریال رسیده و سود خالص این شرکت نیز ٢,٢١٧,٩٨۴ میلیون ریال بوده است، به این ترتیب بیمه آسیا در 9 ماهه سال 1402 برای هر سهم خود، سودی معادل 72 ریال محقق کرده است.  همچنین درآمد سرمایه‌گذاری از محل منابع بیمه‌ای نیز در 9 ماهه گذشته، با 97 درصد افزایش به ١٨,٣۴۵,۶٧۶ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است. رشد سپرده‌گذاری‌ها، یکی دیگر از اقدامات مثبت این شرکت در سال گذشته بوده است. جایی که بیمه آسیا با مدیریت نقدینگی و عملکرد خوب در حوزه مالی، سپرده‌های بانکی خود را نسبت به سال گذشته 57.4 درصد افزایش داد که تاثیر مثبتی در ارتقای توانگری مالی آن خواهد داشت.

افزایش سرمایه برای ارتقای توانگری مالی

اقدام دیگر بیمه آسیا برای ارتقای توانگری مالی و اصلاح ساختار مالی، تصویب افزایش سرمایه این شرکت است. این شرکت با تصمیم اعضای هیات مدیره و تصویب سهامداران، سرمایه ثبتی خود را از 31 هزار میلیارد ریال به 35 هزار میلیارد ريال، افزایش داده است. افزایش سرمایه‌ای در تاریخ 3 اردیبهشت ماه و از محل سود انباشه این شرکت به ثبت رسیده است.

توسعه خدمات

توسعه مراکز ارائه خدمات و راه‌اندازی پنج شعبه و باجه در نقاط دوردست کشور، توسعه خدمات آنلاین و غیرحضوری با راه‌اندازی دو سامانه سیناد و آسیا سبا برای پرداخت الکترونیکی خسارت‌های درمانی و صدور آنلاین بیمه‌نامه‌ها، از دیگر اقدامات مثبت بیمه آسیا در حوزه بیمه‌گری و ارائه خدمات به مشتریان این شرکت بوده که می‌تواند تاثیر مستقیمی در ارتقای جایگاه این شرکت در صنعت بیمه کشور داشته باشد.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=104054
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن