کارآفرینی

کارآفرینی و اشتغال‌زایی، پله نخست نشاط و رفاه اجتماعی

مدیر خانه هنر ایرانیان می‌گوید: پله نخست اقتصاد درون‌زا، فرصت شغلی برابر و تمرکززدایی از پایتخت می‌باشد.

به گزارش تفاهم آنلاین، کارآفرینی و اشتغال‌زایی در جوامع پیشرفته کلیدی برای بالابردن منحنی تولید ناخالص داخلی است که این مهم همواره براساس میزان  فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و متخصصین و دانش‌آموختگان هر گرایشی روزانه افزایش می‌یابد، اما در ایران بویژه در گرایشات هنری این تناسب وجود ندارد.

بی تردید ورودی‌های هر ساله ی دانشگاه‌های هنر تنها به عاشقان و شیفتگان جذابیت‌های گرایشات هنری منحصر نمی‌شود، بلکه خیلی از آنها شاید جاماندگان دیگر رشته‌ها چون پزشکی و مهندسی باشند. اما دست آخر فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری تنها ٥ درصدشان به بازار کار جذب خواهند شد. این در حالی است که خروجی آموزشگاه‌های آزاد هنری و یا افرادی که به شکل تجربی جذب هنر شده‌اند پشت صفِ عریض و طویل بازار کار علف به زیر پایشان سبز شده است.

پس تا همین جای کار کافیست تا “شغل” و جذب به بازار کار را بزرگترین چالش فعالین هنری دانست. معضلات بازار کار هر صنفی معمولا با کارآفرینان و ایجاد اشتغال در بخش خصوصی و دولتی به تعادل می‌رسد اما در حوزه فرهنگ و هنر کمتر کسی را سراغ داریم که به عنوان کارآفرین در این عرصه سرمایه‌گذاری کند حتی معدود فرصت های شغلی که از سوی بخش دولتی ایجاد شده یا به قشر خاصی تعلق گرفته و یا با رانت‌ها و پارتی ها به ازمابهتران می رسد. اما اخیرا سازمان مردم نهادی با عنوان خانه هنر ایرانیان سعی دارد تا برای همه اقشار هنری فرصت‌های برابر ایجاد کند.

مهدی اجاقوند – مدیر خانه هنر ایرانیان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار تفاهم آنلاین، حمایت از اقشار مختلف هنری با هر گرایشی را در جهت ایجاد نشاط و رفاه نسبی اجتماعی از طریق کار آفرینی و اشتغال‌زایی از مهمترین فعالیت‌های این سازمان مردم نهاد عنوان می‌کند.

وی در خصوص آغاز به کار این مجموعه گفت: در حدود ٥سال پیش فقدان چنین نهادی را بیش از پیش درک کردیم و با تیمی تشکیل شده از فارغ‌التحصیلان رشته های هنری به فکر چاره اندیشی افتادیم. تمام ٥سال گذشته را روی مدل فعلی فکر و بسترسازی کردیم. در حال حاضر حدود ٥٠ پرسنل اداری در این مجموعه مشغول به کار شبانه روزی هستند و با برنامه‌ریزی‌ها و اهدافی که ترسیم کرده‌ایم به نظر می رسد تا پایان بهار١٤٠٠ بیش از هزار فرصت شغلی برای هنرمندان انجمن‌های مختلف خانه هنر ایرانیان ایجاد کنیم.

اجاقوند در ادامه با تاکید بر این اصل که پله اول اقتصاد درون‌زا، فرصت شغلی برابر و تمرکززدایی از پایتخت می باشد، گفت: اپلیکیشنی با کمک شرکت صبا مهر آرتا راه اندازی شده تا ضمن ارائه خدمات رفاهی و تفریحی به جامعه هنری، بازار کار و صدها فرصت شغلی در دسترس اعضاء قرار بگیرد، نکته مهم در این اپلی کیشن دسترسی هنرمندان اقصی نقاط کشور به بازار هدف است.

این فعال فرهنگی در ادامه گفت: مهمترین مشکل و چالش پیش روی ما سرمایه در گردش متناسب با اهداف ماست. چرا که نقشه راه و چشم اندازی وسیع در نظر داریم که چنانچه منابع مالی آن تامین شود در جهت توسعه فضای کسب و کار هنرمندان اقدام شگرفی شکل خواهد گرفت. اکنون بیشترین توان ما بر روی جذب اعضا و هنرمندان طیف‌های مختلف است سپس با همکاری خیرین می توانیم منابع لازم را تامین کنیم تا هزاران فرصت شغلی برابر برای هنرمندان و تولیداتشان از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق تدارک ببینیم. هدف نهایی ما ایجاد یک بازار رقابتی پایدار هنری در عرصه بین المللی و داخلی برای همه اقشار مختلف هنری کشور است.

وی در خاتمه اظهاراتش، اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی و بهبود زندگی و معیشت هنرمندان کشور را به عنوان هدف نهایی خود عنوان کرد.

گفت‌وگو از محمد دانشور

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65827
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن