کارآفرینی

کارآفرینی موتور توسعه اقتصادی کشور

در دنیای امروز، کارآفرینی با پرورش ایده‌های خلاقانه و بکارگیری آن در راستای تولید و ایجاد اشتغال نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد. حمایت از کارآفرینی، حمایت از افراد خلاق، مصمم و ریسک‌پذیری است که دارای تفکر اقتصادی بوده و مرد میدان‌های سخت هستند. بدون کارآفرینی رشد و توسعه اقتصادی رؤیایی بیش نیست.

به گزارش تفاهم آنلاین، پویایی و افزایش مداوم کارایی و بهره‌وری تنها راه توسعه اقتصادی پایدار است. کارآفرینی ابزاری است که با مشاهده و تحلیل اطلاعات فنی به طرح ایده‌های نو و خلق محصولات و خدمات تازه می‌پردازد و به تبع این اقدامات موجب ایجاد اشتغال و حذف موانع و فعالیت‌های ناکارآمد اقتصادی می‌شود.

ایجاد فضای مناسب و حمایت از کارآفرینی یکی از اصول اقتصادی در کشورهای توسعه یافته است. ولی بسیاری از مردم هنوز در تعاریف اولیه کارآفرینی دچار ابهام هستند. ارائه تعریف مشخص از کارآفرین کار آسانی نیست ولی مرور ویژگی‌های کارآفرین موفق می‌تواند تصویر روشنی از این پدیده را شکل دهد.

خلاقیت

خلاقیت و نوآوری مبنای کارآفرینی محسوب می‌شود. موفقیت چشمگیر کارآفرینان در خلق محصولات و خدمات جدید و اثرات آن بر رشد اقتصادی کشورها موجب شده تا دنیا نگاهی تازه به پرورش تفکر خلاق داشته باشد. امروزه اغلب کشورها با تغییر ساختار آموزشی خود تلاش می‌کنند پرورش افراد خلاق را از کودکی آغاز کنند.

افراد خلاق همواره به دنبال کشف راههای تازه و ارائه ایده‌های نو هستند. خلاقیت لزوماً خلق یک محصول جدید نیست یک ذهن خلاق گاه برای یک مشکل قدیمی یک راه‌حل تازه با کارایی بیشتر ارائه می‌کند. افزایش کارایی و بهره‌وری نکته کلیدی این ماجراست که منجر به بازدهی قابل توجه و رشد اقتصادی خواهد شد.

ریسک‌پذیری

ریسک‌پذیری از ویژگی‌های برجسته و ضروری کارآفرینی است. اصولاً قدم نهادن در سرزمین ناشناخته‌ها با ریسک بالایی همراه است. کارآفرین موفق کسی است که شکست را مقدمه پیروزی می‌داند و از شکست نمی‌هراسد. چنین فردی که پس از بارها زمین خورد باز مصمم و قدرتمند به حرکت خود ادامه می‌دهد می‌تواند مسیر را برای پیشرفت خود و دیگران هموار سازد.

پشتکار

کارآفرینی مستلزم آن است که فردی برای انجام کاری چنان اشتیاق داشته باشد که هیچ مانعی نتواند او را ناامید سازد. شاید افراد بسیاری در طرح ایده‌های نو موفق باشند ولی حتّی در ساخت نمونه اولیه نیز موفق نبودند.ارائه طرح، ساخت نمونه اولیه، جذب سرمایه، جذب نیروی کار مناسب و مدیریت پروژه هریک چالش‌های خاص خود را دارند که هرکسی توان پذیرش آن را ندارد.

بسیاری از کارآفرینان موفق شکست‌های سختی را تجربه کرده ولی باز حرکت خود را ادامه داده‌اند. کارآفرینی جریانی از تولید و بهره‌وری ایجاد می‌کند لذا تنها کسانی که اراده قوی و پشتکار فراوان داشته باشند در این عرصه موفق خواهند بود.

تفکر اقتصادی

کارآفرینی اگر با تفکر اقتصادی همراه نباشد به نتیجه نخواهد رسید. صرف ارائه ایده تازه برای کسب عنوان کارآفرین کافی نیست. نه هر ایده تازه‌ای ارزش سرمایه‌گذاری دارد و نه هر فرد خلاقی توانایی مدیریت یک کسب و کار موفق را دارد.

کارآفرینی طراحی کسب و کاری است که با سرمایه اندک راه‌اندازی می‌شود ولی ارزش افزوده و بازدهی بیشتری نسبت به کسب و کارهای سنتی دارد. در نتیجه در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار نیز تأثیر بسزایی دارد.

ضرورت حمایت از کارآفرینی

در دنیای امروز کشورهایی که سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار دادند توسعه اقتصادی مطلوبی را تجربه می‌کنند. کارآفرینی با کشف چاله‌های اقتصادی کشور فرصت‌های تازه‌ای برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند.

نکته مهم این است که کارآفرینان موفق ذاتاً به دنبال بهترین شیوه و بالاترین بازدهی هستند. به همین خاطر حمایت از کارآفرینی حمایت از توسعه تکنولوژی، اشتغال مولد و تولید ثروت است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53358
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن