مناطق آزاد-گردشگری

کارآفرینی در حوزه ی گردشگری ماجراجویانه

مصطفی یحیائی - ارشد علوم ارتباطات

 صنعت گردشگری ماجراجویانه در سال‌های اخیر به شدت در حال رشد و توسعه است. بازار گردشگری ماجراجویانه به عنوان یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری شناخته می‌شود که به مسافران فرصت می ‌دهد تا تجربه‌ های جدید، هیجان ‌انگیز و غیرمعمول را در محیط ‌های طبیعی یا شهری داشته باشند.

این نوع گردشگری شامل فعالیت‌ هایی مانند کوهنوردی، کمپینگ، صعود به قله ‌ها، غواصی، رپلینگ، اسکای دایوینگ، سفر در بیابان، سفرهای ماجراجویانه در جنگل ‌ها و غارها و سایر فعالیت‌های مشابه است. توسعه فرصت‌های کسب و کار و انجام فعالیت های کارآفرینانه در صنایع گردشگری ماجراجویی به معنای ایجاد و گسترش فعالیت‌های تجاری و خدماتی مرتبط با این صنعت است. این فرصت‌ها می ‌توانند برای افراد و شرکت ‌ها از جمله توراپراتورها، هتل ‌ها، رستوران‌ ها، شرکت‌های تجهیزات ماجراجویی، شرکت‌های حمل و نقل و سایر ارائه دهندگان خدمات گردشگری ماجراجویانه فراهم شوند.

سرمایه ‌گذاری هر چه بیشتر در تجهیزات و امکانات مرتبط با فعالیت‌ های گردشگری ماجراجویی می‌ تواند به جذب بیشتر مسافران کمک کند. بهبود تجهیزات مانند تجهیزات نجات، تجهیزات کوهنوردی، تجهیزات غواصی و سایر وسایل مورد نیاز در این فعالیت ‌ها می‌ تواند بهبود تجربه مشتریان را فراهم کند و در نتیجه بازار گردشگری را گسترش دهد. البته در این زمینه ارائه اطلاعات دقیق و جامع درباره مقصد‌ها و فعالیت‌ های ماجراجویی می‌تواند به مسافران کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرند. ایجاد وبسایت‌ ها، اپلیکیشن ‌ها و سایر رسانه‌های ارتباطی که به مسافران اطلاعاتی مانند مسیرها، امکانات، نکات ایمنی، تجربه‌ های قبلی مسافران و سایر موارد را ارائه می‌دهند، از جمله راهکارهای مهمی است که کشورهای موفق و پیشرو در این حوزه به کار بسته اند.

البته برقراری روابط و همکاری با جامعه‌های محلی در مناطق ماجراجویی بسیار حائز اهمیت است. این همکاری می‌تواند شامل اشتغال محلی، خرید محصولات محلی، شراکت در پروژه‌های توسعه منطقه ‌ای و ایجاد تجارت های محلی باشد. باید در این راستا از ایجاد محتوای جذاب و جامع درباره فعالیت‌های ماجراجویی و مقصدهای گردشگری غافل نبود.

جت اسکی از گردشگری های ماجراجویانه
جت اسکی از گردشگری های ماجراجویانه

استفاده از رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ ‌نویسی، تولید ویدئوها و عکس‌ها و سایر روش‌های بازاریابی می‌تواند به توسعه کسب و کار در این صنعت کمک کند. ایجاد و توسعه مسیرهای توریستی ماجراجویی می‌تواند به جذب مسافران جدید و توسعه فعالیت‌های تجاری در مناطق مرتبط کمک کند. ایجاد مسیرهای کوهنوردی، مسیرهای دوچرخه ‌سواری، مسیرهای پیاده ‌روی و سایر مسیرهای ماجراجویی می‌تواند به تنوع گردشگری و افزایش بازار جذب مسافران بسیار موثر باشد. ساخت و بهبود مسیرهای حمل و نقل، احداث هتل‌ ها و امکانات اقامتی، توسعه تجهیزات تفریحی و ورزشی و سایر زیرساخت‌های مرتبط به رشد صنعت گردشگری در بسیاری از مناطق پر جاذبه ی توریستی کشور هنوز دارای ضعف های جدی می باشد.

ایران دارای بسیاری از مقاصد گردشگری ماجراجویانه است که می‌تواند جذابیت ‌های فراوانی برای علاقه ‌مندان به تجربه‌ های غیرمعمول و هیجان‌انگیز ارائه کند.  سلسله کوه‌ های البرز در شمال ایران، از جمله قله دماوند که با بالاترین ارتفاع در ایران (5671 متر) و غارهای زیبایی که در آن واقع شده، به عنوان یک مقصد ماجراجویی محبوب شناخته می‌شود.

کویر لوت در جنوب شرقی ایران قرار دارد و یکی از بزرگ ترین کویرهای دنیاست. این منطقه شامل صحراهای بی ‌نهایت، روستاهای متنوع و تپه‌ های شنی است. در کویر لوت می‌توانید به تجربه‌ هایی مانند سفر در بیابان با ماشین‌ های دیپلماتیک، صعود به تپه‌ های شنی، طبیعت‌ گردی در روستاهای محلی و مشاهده مناظر غروب و طلوع خورشید بپردازید. قشم یکی از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس است و در جنوب ایران قرار دارد. این جزیره با شناخته شدن به عنوان یک منطقه گردشگری پرطرفدار، فعالیت‌های ماجراجویی متنوعی ارائه می‌دهد. ممکن است در قشم به تجربه‌ هایی مانند غواصی، بادبان‌ بازی، راهپیمایی در کوه‌ها، شنا در سواحل و تفریح‌های آبی، مهارت‌های ورزشی از جمله اسکوبا، جت ‌اسکی و کایت ‌سرفینگ بپردازید.

دره آبشارهای شیرآباد در استان مازندران، کوه تاقدیس در استان زنجان، دره نارنجستان در استان آذربایجان شرقی، جزیره هرمز در خلیج فارس، دره احمدلو در استان کردستان و صدها مکان گردشگری و توریستی منحصر به فرد تنها بخشی از جاذبه های توریستی و گردشگری ماجراجویانه است که بعضا بسیاری از ما ایرانی ها هم نامشان به گوشمان نرسیده است. فرصت های بکری که سایر کشورهای جهان به ارزش های بی نظیرش پی برده اند و ما هنوز آن ها را جدی نگرفته ایم و تنها به نظاره نشسته ایم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=97806
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن