کارآفرینی

کارآفرینی در حوزه کامپیوتر

مهندس فاطمه یحیائی

کامپیوتر و تکنولوژی های وابسته به آن امروزه جز جدایی ناپذیر از زندگی ما به حساب می آید . به گونه ای که سبب ایجاد فرصت های شغلی بسیاری در این زمینه گشته است. امروزه عباراتی مانند کارآفرینی در حوزه ی کامپیوترو یا  ایجاد فرصت های شغلی با کامپیوتر و اینترنت ، در ادبیات کارآفرینی بسیار رایج شده است.

طی چندین دهه اخیر ، با پیشرفت نسل های کامپیوتر و به دنبال آن فراگیر شدن تکنولوژی و فناوری، عباراتی چون کارآفرینی در حوزه ی کامپیوتر و فناوری های نوین بیش از پیش به چشم می خورد . به گونه ای که بسیاری از شرکت‌ ها برای این که در مسیر پیشرفت کسب و کار خود  از سایر رقبا عقب نمانند ، همواره به دنبال جذب و استخدام مهندسین و متخصصین  برتر در حوزه کامپیوتر هستند و مواردی چون توسعه نرم افزار، مدیریت پایگاه ‌های داده ، ایجاد اپلیکیشن و … را از آن ها می خواهند .

از همین رو، اصلا جای تعجب نیست که رشته های مرتبط به کامپیوتر نظیر مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر در بسیاری از کشورها من جمله ایران تبدیل به یک رشته تحصیلی محبوب در میان دانشجویان شده است. البته باید این نکته را یادآور شد ، تنها تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نمی تواند تضمین کننده ورود شما به دنیای کارآفرینی با کامپیوتر شود و شما نیازمند یادگیری مهارت های تجربی نیز می باشید.

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در سال 2021، بیش از 567 هزار  فرصت شغلی در زمینه های مرتبط با کامپیوتر ایجاد شده بود و تنها 160 هزار فارغ التحصیل رشته کامپیوتر برای گرفتن این مشاغل وجود داشت . اگر شما نیز در زمینه کامپیوتر و تکنولوژی های وابسته به آن دارای تخصص هستید و یا علاقمند به یادگیری در این حوزه می باشید، بهتر است فرصت را غنیمت شمرده  و از مهارت خود در این زمینه استفاده کرده و کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

کارآفرینی در بستر فناوری های نوین نیز مانند سایر حوزه ها نیازمند روحیات کارآفرینی می باشد . شما باید با اراده و پشتکاری قوی ، حوزه ی علاقه ی خود را شناسایی کرده و به دنبال عملی کردن ایده ها باشید. یکی از فواید کارآفرینی در زمینه ی کامپیوتر ، تنوع بالای حوزه ی کاری شماست . شما می توانید متناسب با علاقه و توانمندی های خود ، در هر یک از زمینه ها چون طراحی وب سایت ، توسعه و ایجاد نرم‌ افزار ، مدیریت پایگاه داده ، برنامه‌نویسی اپلیکیشن ‌های موبایل ، مدیر پروژه‌های نرم افزار ، مدیر و پشتیبان شبکه ، تولید محتوا ، برنامه نویسی بک اند و فرانت اند ، کارشناس سئو ، مهندسی امنیت اطلاعات و مدرس دانشگاه مشغول به کار شوید.

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد ، به دلیل پیشرفت روز افزون کامپیوتر و تکنولوژی ، بازار کار این رشته نیز روند صعودی در پیش گرفته است ، ولی باید یادآور شد که رشته ی کامپیوتر نیز مانند سایر رشته های موجود در فضای کسب و کار دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود می باشد .

مزایای رشته ی کامپیوتر در فضای کسب و کار

از مزیت های ایجاد استارتاپ در حوزه ی کامپیوتر می توان به مواردی چون ، برنامه کاری منعطف ، خلاقیت محوری ، امنیت شغلی و درآمد بالای آن اشاره کرد . برای مثال یک متخصص در حوزه کامپیوتر می تواند به ‌صورت آزاد کاری که امروزه آن را تحت عنوانی با نام فریلنسر  (  Freelance) می شناسیم ، مشغول فعالیت باشد و یا از راه دور (  Remote)  به کار خود بپردازد. به همین خاطر برنامه و ساعت کاری ‌شان را خودشان انتخاب کرده و در این حیطه دچار محدودیت کمتری نسبت به سایر کارآفرینان می باشند .

و اما معایب آن

از معایب ذکر شده در این حوزه نیز که اغلب افراد به آن اشاره می نمایند ، می توان ساعت کاری زیاد و به دنبال آن فشار کاری بالا ، مشکلات سلامتی ، وابستگی بیش ‌از‌ حد به فناوری و… نام برد که البته با کنترل و مدیریت فرد می توان تا حد بسیاری از معایب پیش آمده جلوگیری نمود.

طبیعتا  آنچه که مسلم است ، برای رسیدن به یک درآمد خوب و موقعیت ، باید از هیچ فرصتی غافل نشوید و تلاش کنید . در صورت علاقه به ایجاد کسب و کار در حوزه ی کامپیوتر و فناوری های نوین  تنها به دروس دانشگاهی اتکا نکنید و به دنبال یادگیری مهارت های تجربی باشید . هر ساله تعداد زیادی دانشجو از دانشگاه های مختلف فارغ التحصیل شده ولی همه نمی‌توانند در این زمینه مشغول به کار شوند. چرا که بازار کار این رشته نیز مانند سایر رشته ها ، نیاز به افراد متخصص و با مهارت دارد. داشتن یک رزومه کاری و سوابق درخشان در انجام پروژه‌های کامپیوتری می تواند کارفرمای شما را دلگرم کند  و سبب واگذاری مسئولیت های بیشتری به شما گردد.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91936
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن