بین الملل

چین در پی گسترش اتحادها در برابر تحریم‌های غرب

یک روزنامه چینی در بخشی از گزارش خود درباره سفر وزیر امور خارجه چین به خاورمیانه با نقل قول از سفیر پیشین چین در ایران و یک کارشناس چینی به اهداف این سفر در زمینه مسئله هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه سفر یک هفته‌ ای‌ خود به خاورمیانه را آغاز کرده است که قرار است طی این سفر به توافق هسته‌ ای ایران بپردازد و به دنبال گسترش اتحادها در برابر تحریم‌های غرب باشد.

اولین توقف وانگ در عربستان سعودی است. وی همچنین به ترکیه، ایران، امارات متحده عربی، بحرین و عمان سفر خواهد کرد.

طبق گفته هوآ لیمینگ سفیر پیشین چین در ایران، وزیر امور خارجه چین قصد «بزرگ‌تر کردن حلقه دوستان چین و ارتقای روابط با این کشورها را خواهد داشت».

هوآ ادامه داد: چین می‌خواهد پیام روشنی به آمریکا بفرستد که هنوز بازیگری مهم در زمینه مسئله هسته‌ای ایران است و بدون مشارکت چین، پیدا کردن راهکاری برای آن، غیرممکن خواهد بود.

سفیر پیشین چین در ادامه مطرح کرد: مسئله ایران و تغییرات اقلیمی محتمل‌ترین حوزه‌ای است که چین و آمریکا در آن به دنبال همکاری باشند.

ین گانگ، یک کارشناس چینی در زمینه روابط خاورمیانه در دانشگاه علوم اجتماعی چین هم درباره سفر وانگ یی به ایران گفت: وانگ یی بیشتر تلاش‌ خواهد کرد میان تهران و واشنگتن و میان ایران و کشورهای عربی میانجیگری کند،‌ او از ایجاد گفتمانی چندجانبه برای حل‌وفصل اختلافات در منطقه خلیج فارس حرف زده است. تمام این‌ها چیزهایی هستند که دست یافتن به آنها سخت است اما سفر وانگ درگیرنده این پیام است که چین در زمینه این مسائل تلاش می‌کند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66910
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن