صنعت-معدن-تجارت

چگونگی نگهداری از کاکتوس ها

نایب رئیس انجمن کاکتوس و گیاهان گوشتی ایران در خصوص چگونگی نگهداری از کاکتوس ها توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، احمد رستمی با بیان اینکه کاکتوس ها نیاز دارند در طول روز سه تا چهار ساعت در معرض نور غیرمستقیم خورشید باشند، گفت: پنجره جنوبی ساختمان ها بهترین نور را برای کاکتوس ها تامین می کند و اگر شرایط تامین نور غیر مستقیم خورشید در خانه فراهم نبود می توان از نور مصنوعی هم استفاده کرد.

وی ادامه داد: کاکتوس ها به هیچ عنوان نباید طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار بگیرند.کاکتوس ها در محیط گلخانه و در شرایط متعادل پرورش داده می شوند و اگر مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید باشد می سوزند.

نایب رئیس انجمن کاکتوس و گیاهان گوشتی ایران به دمای مناسب برای نگهداری کاکتوس ها اشاره کرد و گفت: کاکتوس ها گیاهان مقاومی هستند که می توانند در دمای پنج درجه تا مثبت ۵۰ درجه تاب بیاورند اما بهترین دما برای رشد کاکتوس ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. دمای پنج درجه سانتی گراد باعث خوابیدن گیاه و توقف رشد آن می شود.

وی با بیان اینکه کاکتوس ها توانایی نگهداری آب در خودشان را دارند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند، گفت: باید این گیاه به نحوی آبیاری شود که سیراب شده و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود. در حقیقت باید کل خاک بستر مرطوب شود. بهترین زمان آبیاری هم زمانی است که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه متوجه شویم خاک گلدان کاملا خشک شده می توانیم چندسانتی آن را کنار بزنیم و لایه های زیرین خاک را بررسی کنیم تا متوجه شویم آیا زمان آبیاری گیاه رسیده است یا خیر. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در تابستان به دلیل گرمای هوا خاک گیاه زود خشک می شود و نیاز داریم آب بیشتری به آنها بدهیم. در حالی که هرچه به فصل پاییز و زمستان نزدیک می شویم نیاز به آبیاری نیز کمتر احساس می شود.

به گفته وی، در فصول سرد سال که گیاهان به خواب زمستانی می روند بایستی آب و کود کمتری به آنها داده شود.

رستمی به خاک مناسب برای رشد کاکتوس نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه خاک آب زیادی جذب نکند یا در گلدان آب جمع نشود و گیاه پوسیده نشود باید خاک زه کش مناسب داشته باشد، در ترکیب خاک از مقدار زیادی ماسه استفاده شود و ته گلدان با پوکه یا سنگ های درشت پر شود و با ایجاد این زه کش آب اضافی از بستر خاک خارج شود. از طرفی باید گلدانی تهیه شود که سوراخ های ریزی در انتهای آن ایجاد شده باشد تا آب از آنجا خارج شود.

نایب رئیس انجمن کاکتوس و گیاهان گوشتی ایران اضافه کرد: از پنج درصد کوکوپیت، پنج درصد ذغال و خاک برگ یا خاک باغچه با درصد کم هم می توان در خاک کاکتوس استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه کاکتوس ها ممکن است دچار بیماری های مختلفی شوند که در برخی موارد با سمپاشی رفع می شود،اظهار کرد: دراز شدن کاکتوس و خارج شدن از فرم عادی یکی از بیماری کاکتوس است که با تغییر نور در گیاه ایجاد می شود.یعنی زمانی که کاکتوس دور از نور قرار می‌گیرد به سمت نور کشیده می شود و تغییر فرم می دهد. بهترین کار این است که گلدان پشت پنجره را بچرخانیم تا همیشه از یک زاویه به گیاه نور نتابد.

وی ادامه داد: گاهی پوشش سفید رنگی روی کاکتوس می نشیند که به آن شپشک آردآلود می‌گویند. این شپش با سم پاشی قابل رفع است.همچنین می توان به وسیله یک گوش پاک کن شپش را از روی گیاه برداشت و از محیط دور کرد.

نایب رئیس انجمن کاکتوس و گیاهان گوشتی ایران تصریح کرد: بیماری دیگری به نام لکه گرد قهوه ای رنگ وجود دارد که در وسط ساقه و برگهای کاکتوس ایجاد می شود.عامل ایجاد آن شپشک سپردار قهوه ای است که می توان آن را هم با سمپاشی از بین برد.

به گفته وی وقتی خاک کاکتوس مناسب نباشد و زه کش مناسبی نداشته باشد پایه و ساقه دچار پوسیدگی می شود.

رستمی به بیماری چروک شدن کاکتوس نیز اشاره کرد و گفت: وقتی کاکتوس بیش از حد ابیاری شود خصوصا در فصل زمستان، چروک می شود. بنابراین نباید بیش از حد به کاکتوس آب داد.

وی در ادامه گفت: بیماری لکه های برنزی بر روی کاکتوس نشان دهنده وجود کنه روی کاکتوس است که می توان از سم برای از بین بردن این آفت استفاده کرد.

نایب رئیس انجمن کاکتوس و گیاهان گوشتی ایران خاطر نشان کرد: زمان مناسب برای عوض کردن گلدان کاکتوس فصل بهار و تابستان است. وقتی ریشه های گیاه از حفره های داخل گلدان خارج شود می توان گلدان آن را عوض کرد. البته باید توجه داشت که سایز گلدان جدید یه سایز بزرگتر از گلدان قبلی باشد.زیرا اگر گلدان بزرگتری انتخاب شود گیاه به خوبی رشد نمی کند.

وی اظهار کرد: کودهایی که نیتروژن بالا و پتاس پایینی دارند مناسب کاکتوس هستند. همچنین کود بایستی در فصل بهار و تابستان به گیاه اضافه شود.

وی در خصوص اینکه چرا برخی کاکتوس ها گل‌نمی دهند،گفت:برخی گونه هایی از کاکتوس در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ساله گل می دهند ولی برخی دیگر بعد از دو سه سال وارد فضای گلدهی می شوند.بنابراین گلدهی به نوع کاکتوس بستگی دارد.

رستمی بیان کرد: برای بذر گرفتن از کاکتوس می توان با گوش پاک کن یا قلمو گرده های یک کاکتوس را گرفت و به کاکتوس دیگر منتقل کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=43681
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن