کارآفرینی

چگونگی انتخاب شغل

مصطفی یحیائی – ارشد علوم ارتباطات

در انتخاب شغل معمولا افراد معیارهای مختلفی را مد نظر قرار می دهند .معمولا همه ما با توجه به توانایی و استعداد خود شغل مورد نظرمان را انتخاب می کنیم.انتخاب شغل، یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر فرد به شمار می رود و می تواند به نوعی آینده او را مشخص کند.قطعا در این بین کسانی که از وضعیت شغلی خود رضایتمندی دارند روز به روز پیشرفت می کنند و همیشه در حال لذت بردن از زندگی هستند و تلاش های بیشتری را برای رسیدن به موفقیت های روزافزون می کنند .اما در مقابل، فردی که به شغل خود علاقه نداشته باشد، حتی اگر بهترین موقعیت شغلی و جایگاه را هم داشته باشد، آنگونه که باید از زندگی لذت نمی برد.معیارهای انتخاب شغل در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرکه‌های نیروی جوان برای ورود به بازار کار محسوب می‌شوند.

حتما شما هم با افرادی روبرو شده اید که علی رغم آنکه در حرفه ی کاری خود موفق اند، کمترین علاقه ای به شغل خود ندارند و از فعالیت در آن احساس رضایت نمی کنند.

اگر در سال های گذشته ، افراد بدون اطلاع از شرایط شغلی و استعدادهایشان بنا به انگیزه های متفاوتی چون حقوق، مکان و جو محیط کار، نبودن فرصت های کافی و فرصت یادگیری و مواردی از این دست شغل آینده شان مجبور به انتخاب یک شغل بوده اند، اکنون شرایط تغییر کرده است و افراد می توانند قبل از ورود به هر شغلی فاکتورهایی را مورد بررسی قرار دهند که می تواند منجر به رضایت و یا عدم رضایتمندی شما از شغل آینده تان شود.

در واقع تطبیق ویژگی های شخصیتی شما با موقعیت شغلی منتخب شما می تواند بر روی میزان رضایت شما در سال های آینده به شدت تاثیرگذار باشد. به عبارتی هر چه افراد با تیپ شخصیت کاری خود بیشتر آشنا باشند، رضایتمندی بالاتری از شغل آینده ی خود خواهند داشت. البته اکثریت افراد از واژه ی تخصصی تیپ شخصیت کاری استفاده نمی کنند. از اینرو حتما این جمله آشنا را در بین دوستان و اطرافیانتان بارها و بارها شنیده اید. بطور مثال شغل پرستاری با روحیه ی من سازگار نیست و یا اینکه من  نمی توانم در برابر استرس ها و فشار فضای کار اداره ام تاب بیاورم. یا من برای این کار ساخته نشده ام. تمامی این موارد نشات گرفته از عدم تطبیق شغل و تیپ شخصت کاری افراد است.

بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند ، افرادی که در مشاغل خود منطبق بر ویژگی های درونی خود مشغول به کار نیستند، نسبت به دوستان و اطرافیانشان از لذت و شادی کمتری برخوردارند و بنابراین وضعیت شغلی مناسب می تواند یک عامل موثر در شادی و لذت افراد به شمار رود. در واقع ناهمخوانی شغل با ویژگی های درونی افراد از جمله مسائلی است که افراد بسیاری با آن درگیرند و از اینرو این روزها خیلی از افراد در شغل‌ های مناسب خود نیستند.

در انتخاب شغل حتما شما هم با افرادی مواجه شده اید که هر روز صبح با نارضایتی به محل کار خود می روند. پزشکی که از فعالیت در فضای بیمارستان بیزار است و مهندس عمرانی که به معلمی علاقه مند است. گویا مدارک دانشگاهی هرگز نمی تواند فاکتور تعیین کننده ای در استعدادها و علاقه مندی های افراد باشد.  البته در این حوزه انواع تست های روانشناسی مطرح و رایجی وجود دارد که می تواند کمک های شایانی در شناخت هر چه بیشتر شما از خود و تیپ شخصیت کاریتان نماید. اما آنچه دراین بین حائز اهمیت این است که شما تا چه اندازه از خودتان، استعداد ها و توانمندی هایتان مطلع هستید و اگر در میانه ی راهید و احساس می کنید در شغلی غیرمرتبط از ویژگی های درونی تان قرار دارید، ریسک تغییر آن را بپذیرید. این شخصیت شماست که شغل تان را تعیین می کند.

در چگونگی انتخاب شغل ، خودشناسی به ما کمک می کند که خلاهایمان در آنچه که هستیم و آنچه می خواهیم باشیم را بشناسیم و منطبق با آن فرصت ها و موقعیت های درست و متناسب را شناسایی و انتخاب نماییم. مطلب مهم دیگر اینکه، هر فردی با هر سبک شخصیتی، قابلیت این را دارد که یک کسب وکار راه بیاندازد و در کاری منطبق با ویژگی های شخصیتی اش موفق باشد. این شمایید که با شناخت دقیق از ویژگی های درونی تان، نقاط  قوت و ضعف تان را می شناسید و از این طریق محدودیت ها و ضعف هایتان را بهبود ببخشید و کسب وکاری را پیدا کنید که برای شما مناسب تر است و البته می توانید در آن موفق تر باشید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94338
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن