اقتصادیعلمی و تکنولوژی

چگونه در فارکس کال مارجین نشویم؟

تریدرهای بازار فارکس با استفاده از مارجین می‌توانند سودهای کلانی کسب کنند، اما اگر روش استفاده از آن را به خوبی ندانند، می‌تواند ضررهای غیرقابل جبران را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم چند روش جلوگیری از کال مارجین شدن را برای شما توضیح دهیم.

کال مارجین دقیقاً چیست؟

اول از همه باید به صورت دقیق بدانید مارجین چیست و چه کارآیی دارد تا بعد از آن به مفهوم کال مارجین پی ببرید.

در واقع به مقدار پولی که برای انجام معامله باید در پلتفرم معاملاتی خود قرار دهید، مارجین می‌گویند.

جالب است بدانید تریدرها می‌توانند از مارجین به عنوان وثیقه استفاده کنند. در این صورت کارگزار اطمینان حاصل می‌کند که شما می‌توانید ضرر احتمالی ناشی از پوزیشن های خود را پوشش دهید. ضرر و زیان شما در معاملات فارکس نمی‌تواند بیش از مقدار مارجین حساب باشد. به عنوان مثال اگر شما 1000 دلار حساب معاملاتی خود را شارژ کرده باشید و هیچ معامله‌ای نیز انجام نداده باشید مارجین شما 1000 دلار است.

نیازهای مارجین چیست؟

به مقدار مارجین مورد نیاز برای بازکردن معامله که به صورت درصدی از اندازه واقعی معامله است را نیاز مارجین (Margin Requirement) می‌گویند. مثلاً زمانی که میگویند نیاز مارجینی 5 درصد است، یعنی باید به اندازه 5 درصد از حجم معامله واقعی را به عنوان مارجین در حساب خود داشته باشید.

مارجین مورد نیاز (Required Margin)

مارجین مورد نیاز در واقع مقدار پولی است که هنگام بازکردن معامله کنارگذاشته می‌شود و دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد، در واقع بلوکه یا قفل می‌شود. دقیقاً این مفهوم همان چیزی است که به آن مارجین می‌گویند.

به عنوان مثال، اگر یک پوزیشن 10،000 دلاری (مینی لات)، با نیاز مارجین 2٪ باز کنید، در طول این معامله مبلغ 200 دلار بلوکه یا قفل می‌شود. تا زمانی که این معامله باز باشد نمی‌توان از این 200 دلار برای باز کردن موقعیت‌های دیگر استفاده کرد و با بسته شدن معامله، این 200 دلار مارجین آزاد می‌شود.

مارجین استفاده شده (Used Margin)

به حداقل مقدار پولی که باید در یک حساب مارجین حفظ شود، مارجین استفاده شده می‌گویند.

در واقع این مقدار کل مارجینی است که در حال حاضر استفاده می‌شود تا معاملات باز حفظ شوند.

خوب است بدانید به مارجین استفاده شده مارجین مورد نیاز نگهداری (MMR) یا مارجین کل هم می‌گویند.

نحوه محاسبه:

مارجین استفاده شده = جمع تک‌تک مارجین مورد نیاز هر معامله باز

فرمول محاسبه مارجین (برای هر معامله)

اگر ارز پایه همان ارز حساب شما باشد:

مارجین مورد نیاز = ارزش واقعی معامله x نیاز مارجین

ولی اگر ارز پایه متفاوت با ارز حساب شما باشد باید:

مارجین مورد نیاز = ارزش واقعی معامله x نیاز مارجین x نرخ تبدیل ارز بین ارز پایه و ارز حساب

روش های جلوگیری از مارجین کال

  • در معاملات خود از حد ضرر یا تریلینگ استاپ استفاده کنید.

برای جلوگیری از مارجین کال بایستی از حد ضرر یا تریلینگ استاپ استفاده کنید.

اگر تریدرهای بازار فارکس به این دو مفهوم آگاهی کامل نداشته باشند، باید بدانند مقدار زیادی از سرمایه خود را خیلی زود از دست می‌دهند.

این سفارش هنگامی فعال می‌شود که قیمت در خلاف جهت معامله شما حرکت کند. در واقع حد ضرر یک سفارش استاپ است که به عنوان یک سفارش پندینگ به بروکر ارسال می‌شود که این موضوع مانع از ضرر بیشتر شما می‌شود و از مارجین کال شدن شما جلوگیری می‌کند.

  • اصول تنظیم حجم معاملات برای جلوگیری از مارجین کال

برای ورود به بازار و خرید سهام، حجم معاملات خود را تقسیم‌بندی کنید و به‌صورت مرحله مرحله خرید نمایید. حال شاید برای شما سوال پیش بیاید دلیل این موضوع چیست؟

اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال برای شما توضیح دهیم باید بگویم مثلاً شما فکر می‌کنید GBP / USD روند صعودی در مدت‌زمان مشخص پیدا می‌کند و بعد از آن دیگر افزایش قیمتی ندارد؛ بنابراین یک پوزیشن بزرگ فروش باز می‌کنید خب در این حالت اگر افزایش قیمت داشته باشد، ضرر هنگفتی به سرمایه شما متحول می‌شوید.

البته باید بدانید این نوع معامله زمانی انجام می‌شود که تریدر دچار اعتماد به نفس کاذب شده باشد. در این حالت احتمال مارجین کال شدن بسیار بالاست.

خب برای جلوگیری از مارجین کال در این روش بایستی سرمایه خود را تقسیم‌بندی کنید و زمانی که بازار روند صعودی پیدا کرد به صورت پله‌ای معامله انجام دهید.

وظایف یک تریدر

بارها برای تریدرهای تازه کار و مبتدی پیش آمده است که با یک غفلت کوچک تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند و مارجین کال شده است؛ پس سرمایه‌گذاران بازار فارکس برای اینکه بتوانید جلوی ضرر به سرمایه خود را بگیرند باید قبل از ورود به بازار چند نکته را بدانند.

نکته اول: قبل از ورود به بازار حتماً آموزش ببینید.

نکته دوم: از رفتار خود شناخت کامل داشته باشید تا در شرایط بحرانی بتوانید آن را مدیریت نمایید.

نکته سوم: حتماً در یک بروکر معتبر ثبت‌نام کنید. چرا که این روزها تعداد بروکر ها به سرعت رو به افزایش است و در بین آن‌ها بروکرهایی که به نیت کلاه‌برداری وارد بازار شده‌اند، بسیار زیاد هستند. پس تریدرها موظف به ثبت‌نام در یک بروکر معتبر هستند تا بتوانند باخیال راحت معاملات خود را با سودهای بالا انجام دهند.

حال شاید برای شما سؤال پیش بیاید بروکر معتبر برای استفاده سرمایه‌گذاران ایرانی کدام است؟

پیشنهاد ما ثبت‌نام در بروکر معتبر روبو فارکس است. چرا که به تریدرهای خود خدمات ویژه‌ای ارائه داده است و همچنین گذشته درخشانی در خدمت‌رسانی به تریدرها داشته است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم یکی از روش‌های جلوگیری از دست دادن سرمایه را، برای شما توضیح دهیم، اما باید بدانید کلید موفقیت شما در بازارهای مالی این است که دانش خود را به روز نگه دارید و به صورت مستمر مطالعه داشته باشید، اخبار را دنبال کنید و مهم‌تر از همه هیچ‌گاه طمع نکنید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82876
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن