اجتماعی

چه خدمات قضایی به صورت الکترونیکی ارائه می­شوند؟

امروزه با گسترش تکنولوژی و به روز شدن فناوری­ها، بسیاری از فعالیت­های ادارات و سازمان­ها به صورت غیر حضوری و در بستر اینترنت به صورت آنلاین انجام می­شود.

یکی از ارگان­هایی که به علت داشتن مراجعان زیاد، زمان رسیدگی به افراد از اهمیت بالایی برخوردار است و خدمات متنوع فراوانی را ارائه می­دهد، قوه قضائیه است.

با توجه به فراهم شدن امکان احراز هویت غیر حضوری افراد، هم اکنون بسیاری از خدمات قضایی از طریق سامانه­ های مختلفی مانند: سامانه نوبت دهی قضایی، سامانه احراز هویت، سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی، دادگاه­های آنلاین، سامانه ثبت قرارداد به صورت الکترونیکی و ده ها خدمت دیگر از طریق سامانه­های فراهم شده، قابل ارائه هستند.

برای آشنایی با برخی سامانه­های پرکاربرد خدمات قضایی، نحوه دسترسی به آن­ها و انجام فعالیت­های خود در بهینه ترین زمان ممکن بدون مراجعه حضوری به مراکز قوه قضائیه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه به تمامی خدمات قابل ارائه دسترسی پیدا کنیم؟

با مراجعه به سامانه ملی قوه قضائیه به آدرس eadl.ir می­توانید کلیه خدمات قوه قضائیه که به صورت الکترونیکی قابل ارائه می­باشند را، مشاهده نمایید.

با ورود به این سامانه و مشاهده قسمت خدمات الکترونیک قوه قضائیه و انتخاب پیوند موردنظر، وارد سامانه خدمت انتخاب شده خواهید شد.

به طور مثال این خدمات شامل بخش­های خدمات الکترونیک قضایی، استعلام الکترونیک قضایی، خدمات الکترونیک دستگاه­های تابعه و خدمات الکترونیک مرتبط است که هرکدام از این قسمت­ها شامل زیر مجموعه­های متعددی می­باشند.

احراز هویت آنلاین

سامانه احراز هویت الکترونیک از دیگر خدمات الکترونیک قضایی است که این مکان را فراهم نموده تا بدون مراجعه حضوری به دفاتر الکترونیک قضایی، احراز هویت خود را به صورت لحظه­ای وآنلاین انجام دهید و از سایر خدمات الکترونیک قضایی استفاده نمایید.

با ورود به سامانه ثبت نام الکترونیک ثنا و انتخاب ثبت نام شخص حقیقی، اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و هزینه احراز هویت سامانه ثنا را پرداخت نمایید و سپس وارد انجام مراحل انجام احراز هویت آنلاین خواهید شد.

این سامانه با بهره گیری از الگوریتم­های هوش مصنوعی توانایی تشخیص چهره افراد را داشته و آن­ها را به دقت و بدون کمترین خطایی تشخیص می­دهد بنابراین از امنیت بالایی نیز برخوردار می­باشد.

با استفاده از سامانه احراز هویت آنلاین افراد حقیقی خارج از کشور نیز امکان بهره­مندی از خدمات قوه قضائیه و طرح شکواییه و پیگیری امور خود را دارند.

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی

این سامانه به منظور دریافت ابلاغیه­ های دادگاهی و قضایی به صورت الکترونیکی برای افراد در نظر گرفته شده است. سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی با آدرس eblagh.adliran.ir قابل دسترس است.

درصورتی که دادگاه ابلاغی برای فرد صادر کرده باشد از طریق این سامانه به سادگی قابل دریافت است بنابراین دیگر نیاز به تحویل کاغذی ابلاغیه­ ها نخواهد بود و پیگیری آن­ها از طریق این سامانه به سادگی قابل انجام است.

برای دسترسی وبهره­مندی از خدمات این سامانه ابتدا با ثبت نام در سامانه ثنا(سامانه ثبت نام الکترونیک) قوه قضائیه و دریافت کد رهگیری، به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و سپس با ارائه کد رهگیری، مشخصات حساب کاربری خود در این سامانه را دریافت نمایید.

سامانه نوبت دهی قضایی

دفاتر الکترونیک قضایی یکی از پر رفت و آمد ترین مراکز قوه قضائیه است بنابراین برای کاهش لزوم مراجعه حضوری افراد و اتلاف وقت، سامانه­ای به نام سامانه نوبت­دهی قضایی فراهم شده است.

با استفاده از این سامانه می­توان به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری، نوبت انجام انواع کارهای اداری، حقوقی، ثبت شکایت، دادخواست و تنظیم اظهار نامه قضایی را دریافت نمود تا بدون اتلاف وقت به مسائل شما رسیدگی شود.

برای استفاده از این سامانه، ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام نموده و مراحل احراز هویت خود را طی نمایید سپس با مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی مراحل ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

استعلام الکترونیکی قضایی

استعلام وضعیت ثبت نام شخص در سامانه ثنا، استعلام وضعیت کارشناس و وکیل، استعلام مدارک قضایی و استعلام سابقه طرح دعوای مرتبط با چک نمونه­هایی از خدمات این سامانه می­باشد.

با استفاده از سامانه استعلام الکترونیکی، بسیاری از استعلاماتی که برای رسیدگی به پرونده مورد نیاز است به سادگی قابل انجام است و نیاز به مراجعه حضوری افراد برطرف شده است.

برای استفاده و بهره­مندی از هرکدام از این خدمات، ابتدا باید ثبت نام الکترونیکی خود را در سامانه ثنا به اتمام برسانید.

اپلیکیشن عدالت همراه

با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن همراه هوشمند خود، می­توانید به آسانی در هرزمان و هر محلی، تنها با دسترسی به اینترنت، کلیه خدمات قضایی مورد نظر خود را دریافت نمایید.

تمامی امکاناتی که در سامانه ثنا برای افراد فراهم شده است از طریق این اپلیکیشن نیز به سادگی قابل دسترسی است، به طور مثال تمامی ابلاغیه­هایی که برای فرد صادر می­شود با استفاده از این نرم افزار قابل مشاهده می­باشد.

این اپلیکیشن در دو نسخه اندروید و ios ارائه شده است و با مراجعه به سامانه ملی قوه قضائیه، به طور مستقیم قابل دریافت می­باشد.

سامانه ابلاغ عدم سوء پیشینه

با استفاده از سامانه ابلاغ عدم سوء پیشینه، امکان صدور الکترونیکی این گواهی فراهم شده است، پیش نیاز استفاده از این سامانه ثبت نام الکترونیکی در سامانه ثنا و طی نمودن مراحل احراز هویت آنلاین می­باشد.

پس از ورود به سامانه خدمات الکترونیک قضایی و انتخاب قسمت ثبت درخواست دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، اطلاعات مورد نیاز را ارائه و در کوتاه ترین زمان ممکن گواهی مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

دادگاه های آنلاین

یکی از سامانه­های خدمات الکترونیک قضایی که باعث صرفه­جویی فراوانی در وقت و هزینه برای افراد شده است­، دادگاه­های آنلاین هستند زیرا که با این امکان دیگر نیاز به حضور افراد طرفین دعوا و یا اعزام و انتقال متهمان به مراجع قضایی وجود ندارد.

این امکان یکی از مفیدترین امکانات فراهم شده توسط قوه قضائیه می­باشد زیرا افراد مقیم خارج از کشور نیز می­توانند موارد و طرح دعوای خود را مطرح نمایند و نیاز و ضرورتی به حضور فیزیکی فرد و اصحاب دعوا نیست.

سامانه ثبت قرارداد های وکالت

مشاوران و سردفتران می­توانند قراردادهای خود با موکلین را در سامانه قرارداد الکترونیکی ثبت نمایند و بر اساس قانون قراردادهای مشمول تنها به صورت الکترونیکی معتبر و مورد پذیرش می­باشند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73350
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن