اقتصادی

چهار نانوماهواره انگلیس به فضا پرتاب شد

سازمان فضایی انگلیس چهار نانوماهواره را به مدار زمین فرستاده تا مسیر تردد کشتی ها را ردیابی کند.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، تمامی این ماهواره ها که به اندازه یک جعبه کفش هستند در اسکاتلند، توسط شرکت «Spire Global UK» و با کمک بودجه 6 میلیون پوندی دولت انگلیس ساخته شده اند.

سازمان فضایی انگلیس تایید کرد که این چهار ماهواره ساعت ۱۲.۲۵ دقیقه به وقت انگلیس سوار بر موشک «سایوز» از پایگاه پرتاب فضایی Plesetsk Cosmodrome در روسیه پرتاب شده اند.

در 2 دستگاه از این نانو ماهواره ها ابر رایانه‌هایی تعبیه شده که با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند «پیش بینی های بسیار دقیقی» از مکان قایق ها ارایه دهند.

این نانو ماهواره ها زمانی که در مدار پایین زمین قرار بگیرند بخشی از صورت فلکی بیش از ۱۰۰ ماهواره خواهندشد که برای محاسبه زمان ورود کشتی ها در بنادر و کمک به مشاغل و مقامات برای مدیریت اسکله های شلوغ مورد استفاده قرار می گیرند.

از دو نانو ماهواره دیگر که ابررایانه ندارند برای قوی تر کردن اتصال میان ماهواره ها استفاده خواهد شد. سازمان فضایی انگلستان اعلام کرد: این اتصالات به ماهواره ها اجازه می دهد که به عنوان «رله کننده» عمل کرده، داده ها را به یکدیگر ارسال کرده و به ایستگاه های زمینی بفرستند که این امر باعث کاهش زمان جمع آوری اطلاعات تا تحویل آن می شود.

آماندا سولوی-وزیر علوم انگلیس می گوید: ماهواره ها از نظر اندازه در حال کوچک شدن و از لحاظ اهداف و آمال در حال رشد هستند. ماهواره ای به اندازه یک قوطی کفش، ممکن است شعار توخالی به نظر رسد اما این نانو ماهواره ها انقلابی در نحوه رصد سیاره زمین ایجاد کرده اند به طوری که هر یک از آنها قدرت و هوش یک ماهواره معمولی را دارند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47903
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن