کارآفرینی

چند نفر از فارغ التحصیلان از طریق کارورزی جذب بازار شدند؟

نتایج اجرای طرح کارورزی در کشور نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر داوطلب در این طرح ثبت‌نام کردند که از این تعداد بیش از ۶۹ هزار نفر موفق به عقد قرارداد و جذب بازار کار شده‌اند.

به گزارش تفاهم آنلاین ، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت کار به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه ذیل برنامه سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.

افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما از مهمترین اهداف طرح کارورزی به شمار می‌رود.به اعتقاد کارشناسان این طرح یکی از طرح‌های اثرگذار در توسعه بازار کار است که بستر آشنایی با محیط کار و جذب کارجویان در بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند و وزارت کار مجری آن در طول سال‌های اخیر بوده است.

نتایج اجرای عملکرد طرح کارورزی در کشور طی فصل بهار حاکی از آن است که ۱۶۱ هزار و ۱۳۴ نفر داوطلب در این طرح ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۶۱ نفر موفق به عقد قرارداد و جذب بازار کار شده‌اند. طبق این گزارش ۲۲ هزار و ۱۳۹ بنگاه اقتصادی در طرح مشارکت داشته‌اند که از بین آنها ۱۲ هزار و ۴۲۷ بنگاه مشمول معافیت بیمه‌ای شده‌اند.

استان فارس در میان استان‌های کشور بیشترین تعداد ثبت نام داوطلب، واحد پذیرنده و انعقاد قرارداد کار را به خود اختصاص داده و کمترین مشارکت بنگاه اقتصادی و انعقاد قرارداد نیز مربوط به استان هرمزگان بوده است.

کمک هزینه کارورزی وجهی است که در پایان دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت می شود و به اعتقاد کارشناسان، یکی از ویژگی‌­های برجسته آن تلفیق طرح با طرح معافیت بیمه کارفرمایی و توجه توأمان به هریک از طرف­‌های عرضه و تقاضای بازار کار است که موجب فراهم کردن شرایط جذب پایدار نیروی کار شغل اولی از سوی کارفرما می شود.

از مزایای مهم اجرای طرح کارورزی برای کارآفرینان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می‌شوند.داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح است و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد الزامی است.

به گزارش ایسنا، بنگاه‌های اقتصادی و فارغ التحصیلان دانشگاهی که علاقمند به بهره‌مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه‌ای هستند می‌توانند به سامانه کارورزی وزارت کار به نشانی https://karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

ایسنا

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=105332
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن