علمی و تکنولوژی

چرا ویزای تحصیلی شما ریجکت می شود؟

برای مهاجرت تحصیلی و شروع تحصیل در خارج از کشور، دانشجویانی ایرانی لازم است مراحلی را به ترتیب طی کنند، در این بخش می خواهیم به موضوع ویزای تحصیلی و دلایل ریجکتی آن به صورت کلی و جنرال بپردازیم.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای هر کشور بعد از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه باید برای ویزای تحصیلی درخواست دهند، چرا ویزای تحصیلی ریجکت می شود؟ پاسخ این سوال را در ادامه مطالعه کنید.

عدم پرداخت شهریه یا deposit دانشگاه

بعد از دریافت پذیرش تحصیلی که مشروط نیست، دانشجویان در کشور سوئد موظف به پرداخت هزینه یک ترم، در فنلاند یکسال، در انگلستان هر دانشگاه مبلغی را به عنوان ودیعه (deposit) مشخص می کند که دانشجویان موظف به پرداخت آن هستند تا دانشگاه نامه نهایی پذیرش را صادر کنند که به آن CAS می گویند، به طور میانگین پرداخت 5 هزار پوند الزامی است.

نداشتن بیمه دانشجویی

برخی از کشورها از مانند سوئد، دانشگاه برای دانشجو بیمه مناسب را خریداری میکند، اما در کشورهایی مانند فنلاند یا انگلیس دانشجویان موظف به خرید بیمه هستند و داشتن بیمه جز مدارک اصلی برای درخواست ویزای تحصیلی است، در صورتی که بیمه مناسب و مورد تایید اداره مهاجرت خریداری نشود، ویزای تحصیلی ریجکت می شود.

عدم اعتبار پاسپورت یا مخدوش بودن آن

مهم ترین مدرک شناسایی برای زندگی و تحصیل در خارج از کشور، پاسپورت است، در صورتی که مدت زمان اعتبار پاسپورت کمتر از دوره درخواست شما برای ویزا باشد، درخواست شما ریجکت می شود. مخدوش شدن اطلاعات پاسپورت به معنی عدم ارائه صحیح اطلاعات است و این مورد به ریجکتی منجر خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که به پاسپورت مربوط می شود و عدم انجام آن، منجر به ریجکتی یا طولانی شدن فرایند می شود، نداشتن امضا در پاسپورت است. در صفحه اول پاسپورت محلی برای امضای دارنده ی پاسپورت قرار دارد، که امضای آن برای پذیرش و ویزا الزامی است.

داشتن سوء سابقه

داشتن سابقه جنایی و یا هر موردی که امنیت کشور مقصد را به خطر بیندازد، یکی از دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی است. این مورد برای مسیر مهاجرتی در تمامی کشورها سوئد، فنلاند، انگلیس، کانادا و … صادق است.

ارائه مدارک تقلبی و جعلی

حتی در صورتی که دانشگاه با مدارک جعلی به شما پذیرش دهد، ارزیابی مدارک در اداره مهاجرت روند متفاوتی دارد و ارائه هرگونه مدارک جعلی و یا اطلاعات اشتباه می تواند تبعات زیادی برای ورود به کشور مورد نظر داشته باشد و شاید به عنوان کلاهبرداری پرونده متقاضی شناخته شود.

نداشتن هزینه های تحصیل و زندگی (تمکن مالی)

برای هر کشوری دانشجویان باید هزینه مشخصی را از روش های مشخص شده، اثبات نمایند. در صورتی که دانشجو نتواند اثبات کند می تواند هزینه های تحصیل و زندگی خود و همراهانش را تامین نماید، ویزای تحصیلی وی ریجکت می شود و در بسیاری از موارد شانس تامین هزینه مجدد به وی داده نمی شود. قوانین هر کشور برای ارائه تمکن مالی هر کشور قواعد مشخصی دارد. در کشور سوئد مدت زمانی که باید مبلغ مشخص شده در حساب بماند تا زمان اعلام تصمیم آفیسر است. برای فنلاند می تواند به صورت 24 ساعته باشد و ارائه منابع مالی الزامی است. تمکن مالی برای هلند می تواند کوتاه مدت باشد و در برخی از موارد به حساب دانشگاه واریز می شود. برای تحصیل در انگلستان مبلغ لازم باید 28 روز در حساب باشد.

مصاحبه با آفیسر اداره مهاجرت

با توجه به مدارک ارائه شده توسط دانشجو و بررسی شرایط وی، این احتمال وجود دارد که آفیسر پرونده بخواهد با وی مصاحبه داشته باشد تا از دلیل انتخاب کشور و دلایل انتخاب کشور، برنامه آینده وی اطلاعات کافی حاصل نماید. سوئد این روند را دارد و برخی دیگر از کشورها از دانشجویان انگیزه نامه می خواهند که در آن به این سوالات پاسخ دهند و اطلاعات لازم را در آن بگنجانند.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی می تواند موارد دیگری از جمله عدم توجیه گپ تحصیلی، نداشتن قرارداد کاری، نداشتن دلیل کافی برای ترک کشور بعد از فارغ التحصیلی را نام برد.

ویزای تحصیلی فنلاند یا هلند شانس ریجکتی کمتر از 5 درصد دارند و نداشتن تمکن مالی کافی و سوسابقه می تواند منجر به ریجکتی ویزا در این دو کشور شود. در صورتی که تمامی مدارک بر اساس لیست اداره مهاجرت ارائه شود، به دانشجویان ایرانی ویزا تحصیلی داده می شود.

منبع: موسسه اعزام دانشجو eustudy

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا