صنعت-معدن-تجارت

چرا از نابودی محصولات کشاورزی جلوگیری نمی‌شود؟

به گزارش تفاهم آنلاین، محصولات کشاورزی ایران یکی از مرغوب‌ترین و متنوع‌ترین محصولات در دنیا است. به لطف شرایط اقلیمی این سرزمین، حجم محصولات تولیدی نیز قابل توجه است. اما متأسفانه مدیریت این محصولات هنوز به درجه مطلوب خود نرسیده است.

اغلب محصولات ما به صورت عمده به کشورهای دیگر صادر شده و با برند آنها بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شود. حجم زیادی از محصولات نیز به دلیل عمر کوتاه و عدم توانایی در نگهداری هدر می‌رود.

راهکاری که می‌تواند مانع نابودی محصولات کشاورزی شود سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی است. ما در این مطلب مزایای صنایع تبدیلی برای توسعه اقتصاد کشاورزی را مرور می‌کنیم.

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

متأسفانه در حال حاضر ضایعات محصولات کشاورزی سالانه حدود 30 درصد است که ارزش آن تا 5 میلیارد دلار نیز برآورد می‌شود. در حالی که توسعه صنایع تبدیلی به راحتی می‌تواند حجم ضایعات را کاهش دهد.

بکارگیری روشهای جدید علمی برای تولید، بسته‌بندی، نگهداری و توزیع محصولات و نیز فرآوری محصولات کشاورزی از راهکارهای مؤثر در این زمینه است.

ایجاد اشتغال

درآمد و رفاه مردم در بسیاری از مناطق روستایی که نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارند قابل قبول نیست. اقتصاد تک محصولی و عدم سرمایه‌گذاری در این مناطق، آمار بیکاری و مهاجرت را روز به روز افزایش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی در این مناطق می‌تواند تحولی در ابعاد مختلف زندگی مردم ایجاد کند. از یک سو اشتغالزایی این صنایع سبب افزایش درآمد مردم و کاهش بیکاری و مهاجرت شده و از سوی دیگر امکان نظارت و توسعه هدفمند کشاورزی میسر می‌شود.

توسعه صادرات

ماندگاری محصولات کشاورزی یکی از چالش‌های عرصه صادرات این محصولات است. در شیوه سنتی، بسیاری از محصولات تنها زمان محدودی قابلیت نگهداری برای صادرات را دارند.

هرگونه اختلال در مسیر صادرات، مانند آنچه در زمان شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد، منجر به هدر رفتن محصولات و سرمایه هنگفت صاحبان آن می‌شود.

در صورتی که استفاده از فناوری‌های نوین در بسته‌بندی و شرایط نگهداری، ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش داده و ریسک صادرات آنها را کاهش می‌دهد.

کاهش ریسک در حوزه کشاورزی

اساساً عوامل غیر قابل کنترل طبیعی و عمر کوتاه محصولات کشاورزی عواملی هستند که فعالیت در بخش کشاورزی از زمان تولید تا عرضه را پرمخاطره می‌سازند. ریسک بالای فعالیت کشاورزی نیز از مهمترین عواملی است که مانع از جذب سرمایه‌گذار در این حوزه می‌شود. صنایع تبدیلی بهترین راهکار برای کاهش ریسک در این عرصه است.

روش‌های نوین صنعتی از یک سو با فرآوری محصولات کشاورزی ضرر کشاورزان در زمینه محصولات نامرغوب و یا تولید بیش از نیاز بازار را جبران می‌کنند. از سوی دیگر با بهبود بسته‌بندی، نگهداری و توزیع محصولات کشاورزی، فروش و صادرات آن را تسهیل می‌نمایند.

تثبیت جایگاه ایران در بازار جهانی

صنایع تبدیلی نقطه ضعف کشور ما در حوزه کشاورزی است. چه بسیار محصولاتی که علیرغم مرغوبیت در دنیا به نام ایران شناخته نمی‌شود. زیرا فرآوری و بسته‌بندی و در نتیجه برندسازی آن توسط دیگر‌ان انجام می‌شود.

اگر سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی صورت گیرد ایده جوانان و ذائقه ایرانی در فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند مزیت رقابتی محصولات ما در مقابل محصولات موجود در بازار جهانی باشد.

بنابراین توسعه صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی می‌تواند به عنوان یک راهکار کلی برای توسعه اقتصادی کشور در دستور کار قرار گیرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58597
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن