مناطق آزاد-گردشگری

چرا از ظرفیت گردشگری مناطق آزاد استفاده نمی‌شود؟

یکی از مزایای مناطق آزاد تجاری، تسهیل حضور اتباع خارجی در این مناطق است. سفر بدون ویزا امتیازی است که می‌تواند به یک مزیت رقابتی در صنعت گردشگری کشورمان تبدیل شود. اگر همکاری میان نهادهای مسئول در این زمینه به درستی صورت گیرد مزایای زیادی برای کشور به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ مناطق آزاد تجاری در تمام دنیا به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سهولت ارتباطات تجاری هستند. لذا حضور افراد خارجی بدون نیاز به دریافت ویزا از مزایای این مناطق است. حال تصور کنید این مزیت هم‌زمان در صنعت گردشگری نیز به کار گرفته شود. به بیان دیگر از مزایای مناطق آزاد تجاری در صنعت گردشگری نیز استفاده شود. البته این موضوع زمانی حائز اهمیت است که این مناطق از لحاظ گردشگری نیز جذابیت لازم را برخوردار باشند. در کشور ما به دلیل تنوع اقلیمی، مناطق آزاد هریک می‌توانند به عنوان یک مقصد گردشگری به دنیا معرفی شوند. بنابراین ظرفیت گردشگری در مناطق آزاد کشور ما وجود دارد.

توسعه گردشگری مناطق آزاد امکان‌پذیر است؟

امروزه تجربه‌های تازه و متفاوت در صنعت گردشگری حرف اول را می‌زند. گردشگران زیادی در سراسر دنیا به دنبال تجربه‌های متفاوت و منحصر به فرد هستند. به همین دلیل اقامت در خانه‌های بوم‌گردی را به اقامت در هتل‌های چند ستاره ترجیح می‌دهند. حال تصور کنید یک تور گردشگری در مناطق آزاد ایران طراحی شود به طوری که گردشگران در یک سفر چند روزه از اقلیم کوهستانی ماکو گرفته تا اقلیم ساحلی انزلی و اقلیم گرم قشم و کیش را تجربه کنند. این تجربه می‌تواند به منزله معرفی دیدنی‌های ایران و مقاصد گردشگری محبوب مورد توجه قرار گیرد. در واقع گردشگران خارجی فرصت دارند در قالب یک سفر بدون ویزا اندکی از زیبایی های ایران را تماشا کنند. چنین سفری می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی با ایران، سفرهای بعدی به ایران و حتی سرمایه‌گذاری در ایران باشد.

مناطق آزاد
ظرفیت گردشگری در مناطق آزاد

مزایای توسعه گردشگری مناطق آزاد چیست؟

  • سفر بدون ویزا

با توجه به دردسرهای دریافت ویزا، پیشنهاد یک سفر بدون ویزا می‌تواند برای اغلب افراد وسوسه‌کننده باشد. در واقع این موضوع می‌تواند در صنعت توریسم نوعی مزیت رقابتی محسوب شود. بنابراین با وضع قوانین مشخص و تمهید شرایط لازم برای تردد گردشگران میان مناطق آزاد کشور می‌توانیم این ظرفیت نهفته را مورد استفاده قرار دهیم.

  • کسب درآمد

صنعت توریسم در دنیای امروز یکی از سودآورترین صنایع محسوب می‌شود. در مقایسه با دیگر صنایع، کشورهای مختلف با کمترین هزینه و سرمایه‌گذاری، درآمد بسیار خوبی از گردشگری کسب می‌کنند. بدون شک وضع قوانین مورد نیاز در این زمینه هزینه چندانی برای کشور نخواهد داشت. در عوض کسب درآمد ارزی حاصل از گردشگری در شرایط فعلی کشور بسیار مفید خواهد بود.

  • معرفی ایران

با وجود تبلیغات دروغین علیه کشورمان بسیاری از گردشگران از سفر به ایران واهمه دارند. ارائه یک مزیت رقابتی جذاب مانند سفر بدون ویزا می‌تواند ایشان را برای سفر به ایران ترغیب نماید. حضور در ایران و تجربه معاشرت با ایرانیان ولو در یک سفر محدود به مناطق آزاد می‌تواند تصورات غلط افراد خارجی را تغییر دهد. در نتیجه هریک از این گردشگران می‌توانند در بیان حقایق و رد تبلیغات دروغین در مورد کشورمان بسیار مؤثر باشند.

  • اشتغالزایی

برقراری چنین تورهای گردشگری می‌تواند نقش مؤثری در اشتغال‌زایی برای کشور داشته باشد. برگزاری تورهای گردشگری تنها یکی از مشاغل ایجاد شده در این فرایند است. به موازات این طرح می‌توان با برگزاری رویدادهای فرهنگی، مسابقات ورزشی یا نمایشگاه‌های تجاری به ایجاد اشتغال و کسب درآمد در حوزه‌های گوناگون پرداخت.

نتیجه‌گیری:

اصل موضوع یعنی حضور اتباع خارجی بدون ویزا در مناطق آزاد کشور قوانین صریح و شفافی دارد. لذا برنامه‌ریزی برای اجرای تورهای گردشگری میان مناطق آزادبا همکاری نهادهای مسئول مانند نیروی انتظامی، وزارت کشور و سازمان مناطق آزاد دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=72460
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن