مناطق آزاد-گردشگری

پیگیری و رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در خصوص امور مالیاتی در مناطق آزاد کشور

دومین کارگروه تخصصی امورمالیاتی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور «حمیدرضا مومنی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از فرینا، مشاور دبیر و دبیر کارگروه تخصصی امور مالیاتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هدف از برگزاری این کارگروه را رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در خصوص امور مالیاتی در مناطق آزاد کشور عنوان کرد و گفت: این کارگروه در نظر دارد با هماهنگی متخصصین بخش خصوصی و هم افزایی و مطالعه و بررسی مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی مناطق مذکور و انعکاس آن به مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به رفع آن اقدام و شاهد اجرای صحیح قوانین مالیاتی و سایر قوانین مرتبط در مناطق آزاد کشور باشیم .
احمدرضا شامبیاتی به حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به حذف معافیت مالیات مناطق آزاد در قانون، مقوله مالیات در مناطق آزاد پررنگ تر شده و مشکلات عدیده ای را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این مناطق ایجاد کرده است.
شامبیاتی، انقضای 20 ساله معافیت مالیاتی در مناطق آزاد را از محورهای مطرح شده در این کارگروه برشمرد و گفت: متاسفانه در هیچ قانونی پیش بینی نشده بود که بعد از  انقضاي دوره 20 سال معافیت نرخ مالیاتی 25درصد را برای مؤدیان مالیاتی مناطق آزاداعمال گردد ولی هم اکنون سازمان امور مالیاتی کشور  نرخ های مندرج  در مواد 105 و 131 قانون مذکور را برای فعالین مناطق آزاد اعمال می کند که در سرزمین اصلی اجرا می شود. در صورتی که در ماده 13 قانون مناطق آزاد،  به صراحت آمده است بعد از انقضای 20 سال مشمول مالیاتی می شوند که با پیشنهاد دولت و به تایید مجلس شورای اسلامی رسیده باشد و این مهم هنوز انجام نپذیرفته است و نرخ های اعمال  شده از پایگاه قانونی برخوردار نمی باشد.
وی ادامه داد: این موضوع در دولت های قبلی مطرح شده ولی به نتیجه نرسیده، سازمان مالیاتی کشور هم مالیات25 درصد را برای اشخاص حقوقی فعال در مناطق آزاد اعمال می نماید که مورد اعتراض فعالان اقتصادی مناطق مذکور است و هزینه های اداری و اجتماعی زیادی به دنبال داشته است.
مشاور دبیر در امورمالیاتی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، معافیت مالیاتی در مناطق آزاد را به عنوان پاشنه آشیل در این مناطق دانست و گفت: چنانچه موضوع حذف معافیت مالیاتی در مناطق آزاد برطرف نشود دیگر انگیزه ایی برای حضور فعالان اقتصادی در این مناطق نخواهد بود و این امر خلاف قوانین مناطق آزاد و بافلسفه وجودی آن هم مطابقت ندارد و باعث دلسردی ‌و کاهش رغبت ‌و انگیزه حضور اشخاص اعم از ایرانی ‌خارجی در مناطق آزاد میگردد.
شامبیاتی ادامه داد: بعد از پیگیری های مستمر و برگزاری 17 جلسه با مدیران ارشد وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، اخیرا با رای عمومی شورای عالی مالیاتی، فعالان اقتصادی، مودیانی که اظهارنامه مالیات تسلیم نکرده اند را از سال 90 تا 94 مشمول مالیات  نموده است.
وی با تاکید بر اینکه، فعالان اقتصادی و مسئولین دبیرخانه شورایعالی و در راس آن مشاور رییس‌جمهور  و دبير شورايعالي مناطق آزاد به جد پیگیر اجرای صحیح قانون مالیات ها و اعمال معافیت مالیاتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند افزود: با توجه به شناخت جناب آقای دکترخاندوزی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی از مشکلات عدیده فعالین اقتصادی و بامدیریت صحیح واصولی جناب مهندس مؤمنی درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با پیگیری های مستمر، این باور ‌بارقه امید بوجود آمده است که هر چه سریعتر راهکارهایی برای رفع این معضل و اجرای صریح و شفاف قانون در مناطق آزاد در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=76036
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن