صنعت-معدن-تجارت

پیش‌بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مزارع نمونه گندم، جو و کلزای شهرستان ورامین گفت: سطح کشت گندم در کشور حدود ۶ میلیون هکتار است که با توجه به شرایط مطلوب سال جاری، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۴ میلیون تن تولید گندم در کشور برداشت شود.

وی افزود: سطح کشت گندم حدود ۶ میلیون هکتار است که حدود ۲ میلیون هکتار آن به صورت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم به صورت دیم کشت می‌شود و می‌توان گفت که دو سوم سطح کشت گندم کشور با آب سبز (آب باران) تأمین و آبیاری می‌شود.

اسفندیاری پور اظهار داشت: این مزارع با هدف مقایسه عملکرد ارقام مختلف بذری کشت می‌شود که در حال حاضر رقم مهرگان عملکرد خوبی را در این منطقه داشته است.

این مقام مسؤول ادامه داد: برآورد اولیه با توجه به شرایط مطلوب سال جاری، حدود ۱۴ میلیون تن تولید گندم در کشور است.

اسفندیاری‌پور، میزان بارش، تأمین بذرهای اصلاح شده، کود و سموم به اندازه کافی، مبارزه با بیماری‌ها و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را از شاخص‌هایی عنوان کرد که باعث افزایش برداشت گندم خواهد شد.

وی، گندم را کالای اساسی و ضروری برای تأمین غذای مردم عنوان کرد و ارزش اقتصادی این محصول را در کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: آماری که اگر ارزش اقتصادی جو و کلزا را که همزمان با گندم برداشت می‌شوند به آن اضافه کنیم این میزان به ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تضمینی هر کیلو گندم نان را ۲۵ هزار ریال و هر کیلو گندم دوروم را ۲۶ هزار ریال عنوان و تصریح کرد: امسال گندم تولیدی کشور به صورت تضمینی و تا ۴ درصد افت از کشاورزان خریداری می‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=24789
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن