بانک-بیمه-بورس

پوست اندازی صنعت بیمه با نوآوری

در عصر ارتباطات ، تحول و دگرگوني جوامع بشري سرعتي چشمگير يافته است و براساس نیاز مردم ، شرکت های استارتاپی پا به عرصه وجود گذاشتند تا روند زندگی راحت تر شود. این شرکت ها در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و به دلیل راحتی و هزینه پایین مورد استقبال چشمگیری قرار گرفتند و به سرعت در حال رشد هستند. مخصوصا در این ماه های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطینه اجباری سبب شد تا حضور شرکت های استارتاپی پیش از بیش احساس شود. امروزه استارتاپ در حوزه های مختلف صنعت فعالیت چشمگیری دارد. در ایران هم در این چند سال اخیر شرکت های استارتاپی ورود پیدا کردند و در برخی صنایع پیشرفت خوبی داشتند اما طبعا در برخی از صنایع هم هنوز نتوانستند به نتایج مورد انتظار برسند.  برای نمونه این شرکت ها در صنعت بیمه هنوز نتوانستند در کشور به رشد مورد انتظار دست پیدا کنند در صورتی که می توانند به این صنعت کمک‌های شایانی کنند.

استارتاپ مدل کسب و کار قابل تکرار و مقیاس پذیر است که در 6 سال گذشته به دلیل افزایش حضور و فعالیت استارتاپ ها در صنایع مختلف مانند تاکسی اینترنتی، فروش کالا، خدمات، بلیط سفرها و بیمه تحول و ارزش افرینی بزرگ در حوزه های مختلف ایجاد کرده است. براساس آمارها از سال 89 حدود 163 شرکت دانش بنیان و استارتاپی در صنعت بیمه ثبت شدند اما اکنون 15 استارتاپ در حوزه بازاریابی و فروش بیمه به صورت مداوم فعالیت می کننند. البته بسیاری از استارتاپ های بیمه به دلیل عدم دریافت مجوزها و اتفاقاتی که نسبت به تغییر از حالت سنتی به آنلاین و عدم شناخت نسبت به صنعت بیمه؛ با شکست هایی هم مواجه شده اند. درهمین راستا گفتگویی با ایمان جلیلی، مدیرارتباطات بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت انجام دادیم که با ماحصل آنرا در زیر می خوانید:

 آقای جلیلی آیا شرکت‌های استارتاپی در صنعت بیمه شکست خورده اند ؟

با شکست صنعت بیمه در این بخش موافق نیستم، زیرا این مفهوم برای صنعت بیمه تازه است، در ده سال اخیر همین اتفاق در سیستم بانکداری کشور هم پیش آمد. در ابتدا همه تعجب کردند، سیستم بانکداری هم مقاومت کرد ولی با گذشت زمان با این سیستم همراه شدند.

وضعیت استارتاپ‌های بیمه در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

استارتاپ های بیمه در دنیا مفهوم تازه ای است که در بازدهی 7 الی 8 ساله به ایران آمد. همین چالش هایی که هم اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم؛ کشورهای صاحب نام این شرکت ها اعم از آمریکا، چین و هند هم تجربه کرده اند. صنعت بیمه در ایران قدیمی و از لحاظ سازمانی پیچیده و بزرگ است که قاعدتا فرهنگ نوآوری را در آن نمی پذیرد و نسبت به آن غریبگی و مخالفت می کند، زمانی که کاری برای نخستین بار شروع می شود باید مسیر طولانی را طی کرد. به دلیل تازگی این مفهوم در صنعت بیمه هنوز مقاومت هایی در صنعت است، اما مسیر روشنی در پیش رو شرکت های استارتاپی در صنعت بیمه وجود دارد. افرادی که وارد این مسیر می شوند باید شناخت مناسبی نسبت به بیمه داشته باشند، زیرا این صنعت پیچیدگی های بسیاری دارد. در غیر این صورت علی رغم وضعیت مالی، زود شکست می خورند یا برای شناخت از پیچیدگی های این صنعت زمان و هزینه زیادی را باید پرداخت کنند.

آیا استارتاپ موفقی در صنعت بیمه داریم ؟ 

شرکت های استارتاپی در بخش بیمه باید از بازوی بیمه ای یا مشاوره استفاده کنند. اکنون موفق ترین استارتاپ های صنعت بیمه در حوزه فروش و بصورت آنلاین کار می کنند که معتقدم استارتاپ های بزرگی به حساب نمی آیند و سهم چندانی هم در این صنعت ندارند؛ اگر هنوز استارتاپ موفقی نداریم به دلیل عدم شناخت در این حوزه است. دراین مسیر هرگز شرکت های بیمه پا به میدان نگذاشتند تا بر سر یک میز بنشیند و مسائل خود را روی میز بگذارند و حل کنند. هرگز از نگاه مشتری از بازارهای مختلف یا استارتاپ های دیگر که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند که توانایی افزایش ارزش افزوده هم دارند؛ درخواست کمک نشده است.

 

چه راهی وجود دارد تا شرکت‌های بیمه با فرهنگ استارتاپی عجین شوند ؟

برای مثال در چین همیچین اتفاقی افتاد، مشتری از یک اپلیکیشن، سرویس های زیادی دریافت می کند. درواقع شرکت های بیمه درگیر شرکت های استارتاپی می شوند، زیرا فرهنگ یک شرکت بیمه با فرهنگ شرکت های استارتاپی فرق دارد و هماهنگ کردن آنها در کنار یکدیگر بسیار سخت است و در نتیجه باید درک مدیریتی و سازمانی در شرکت های بیمه از روند نوآوری ایجاد شود و این اجازه به شرکت های استارتاپی داده شود که با همراهی هم فعالیت خود را آغاز کنند.

درحال حاضرهمکاری صنعت بیمه با شرکت های استارتاپی چگونه است ؟

با گذشت زمان همکاری صنعت بیمه با شرکت های استارتاپی روند بهتری را در پیش گرفته و تعامل و همکاری ها نسبت به گذشته روند بهتری پیدا کرده است. البته برخی از شرکت های بیمه همچنان در شک و شبه هستند که آیا مسیر نوآوری می تواند راه گشا باشد یانه . این شرکت ها در نقطه آغاز بسیار محتاط عمل می کنند و ما تلاش می کنیم اعتماد شرکت های بیمه ای را در این راه جلب کنیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=43438
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن