کارآفرینی

پلتفرم های جدید کسب و کار

مصطفی یحیایی – ارشد علوم ارتباطات

پلتفرم های جدید کسب و کار در جهت سوددهی کسب و کارها بسیار مفید است. پلتفرم در تعریفی ساده به معنی سکو است . دنیای کسب و کار با شتاب قابل ملاحظه ای رو به پیشرفت است و متدها و روش های جدید هر روز مسیرهای شگفت انگیزی به سمت تعاملات و فروش بیشتر را ایجاد می نماید. در این زمینه باید بدانید که کدام یک از پلتفرم های جدید  برای کسب و کارتان مناسب است. پلتفرم های جدید و توسعه یافته ای که با حداقل هزینه حداکثر سوددهی را یرای کسب و کار شما به ارمغان بیاورند.

برای ورود به کسب و کارهای نوظهور،  شناخت دقیق و درست راهبردهای اکوسیستم و پلتفرم ها ، بهترین راه برای تحقق فرصت های تجاری کشف شده در محیط های اقتصادی پیرامون ماست.  کسب و کارهای پلتفرمی از طریق ایجاد تعامل با مخاطب مزیتی منحصر به فرد ایجاد می نمایند و با فراهم کردن زیرساخت های مناسب میان مصرف کننده و تولید کننده ارتباط موثر بوجود می آورند. در واقع وقتی شما به عنوان یک کارآفرین و یا صاحب یک استارت آپ نوپا، یک کسب و کار پلتفرمی را راه اندازی می نمایید، در گام اول باید به جذب کاربر برای پلتفرم های جدید خود بپردازید و سپس به دنبال ارتباط میان کاربران باشید که البته تکنولوژی در این میان نقش تعیین کننده ای را بازی می کند  و در مرحله پایانی برای حفظ کیفیت و اعتماد باید قوانینی را برای شبکه اعمال کنید.

کافی است شما اطلاعات کافی از مدل های متفاوت کسب و کارهای پلتفرمی داشته باشید تا بتوانید کسب و کارتان را در اشل های مربوطه گسترش دهید. از بازار مرتبط با محصولات و خدمات گرفته تا پلتفرم های اجتماعی، سرمایه گذاری و ارتباطی هر یک می توانند با توسعه در بازارهای داخلی و خارجی مشغول به فعالیت شوند.

از جمله پلتفرم‌های بزرگی که امروزه بیشترین موفقیت را کسب کرده‌اند می توان به گوگل، اپل و متا (فیسبوک) اشاره کرد. از دیگر پلتفرم‌های موفق هم عبارتند از: آمازون، اینستاگرام ، یوتیوب ، اسنپ چت ، واتس اپ ،علی بابا و … را نام برد. کسب و کارها و سازمان های قوی که بصورت بی ‌سابقه ای توسعه پیدا کرده و طی یک دوره ی کوتاه و حتی بعضا کمتر از ده سال توانسته اند از سایر رقبا پیشی بگیرند و آن ها را به چالش بکشانند.

پلتفرهای برتر کسب و کار
پلتفرهای برتر کسب و کار

در واقع این کسب و کارها اغلب از مدل کسب و کار مبتنی بر پلتفرم بهره جسته‌ اند و این دقیقا آینده ی نه چندان دور در اغلب صنایع موفق دنیا حواهد بود. توسعه ی همه جانبه ی پلتفرم ها، مدل ارجح برای محیط های تجاری و بازارهای غیرقابل پیش بینی و بسیار انعطاف پذیر است. به بیان ساده تر، پلتفرم های جدید برای بازارهایی جذاب هستند که اولا محصولات و خدماتی که در آنها عرضه می شود ، متنوع باشد و ضمن وابستگی به یکدیگر به صورت مجزا نیز قابل عرضه باشند. ضمن آنکه برای تولید و ارائه آنها، نیاز به هماهنگی جمعی زیاد میان مشارکت کنندگان مختلف داشته باشند. همه ی پلتفرم های جدید کسب و کار به یک شکل ایجاد نمی شوند  و راهبرد و ساختارشان یکی نیست، برخی از فرصت های تجاری برای بهره گیری از مدل اکوسیستم یا پلتفرم ها راه‌ حلی مناسب هستند. هم اکنون هفت شرکت از ده شرکت با ارزش جهان بر اساس مدل کسب و کار مبتنی بر پلتفرم در حال فعالیت هستند.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان این حوزه،  در کمتر از چند سال در آینده اکوسیستم‌های مبتنی بر پلتفرم توان گسترش ده تریلیون دلار ارزش را برای تجارت و جامعه خواهند داشت. موج استفاده ی شرکت ها از مدل های پلتفرمی نه تنها در صنایع نوین بلکه در تمامی صنایع به سرعت در حال پیشرفت اند. کسب و کارهای بهره‌ مند شده از این مدل کسب و کار مانند کسب و کارهای محصول ‌محور رفتار نمی ‌کنند، از نوآوری های جدید حداکثر بهره را برده و با حداقل کارکنان حداکثر بازدهی را دارا خواهند بود. جهان جدید ، کسب و کارهای قدیمی را مستلزم عبور از چهارچوب های دست و پا گیر تجارت می کند و با الزام ورود به پلتفرم های جدید دریچه ی جدید به روی اقتصادهای پیشرو باز می کند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90528
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن