کارآفرینی

ویژگی های مشاغل سال های آینده

مشاغل آینده در همه جوامع همراه با رشد تکنولوژی گستره زیادی پیدا خواهند نمود.شاید بتوان اینگونه بیان کرد ، در چشم انداز آینده شغل های زیادی از بین خواهد رفت اما مشاغل جدید آینده ، همراه با رشد تکنولوژی و فناوری ، جای آن‌ها را خواهند گرفت .

شاید شما در اینده از افرادی باشید که با انتخاب یک شغل جذاب ، کاری کنید که افراد رویاهای خود را زندگی کنند. مثلا رشته هوش مصنوعی همانگونه که بسیاری از شغل‌های فعلی  را از بین خواهد برد، باعث به وجود آمدن بسیاری از شغل های جدید و نوین خواهد شد .

انتخاب شغل و باقی ماندن در مشاغل مختلف نشات گرفته از علاقه، میزان درآمد، وضعیت خانوادگی، موقعیت جغرافیایی و ده ها و شاید صدها فاکتور دیگر است. اما آنچه در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، این است که هر چه این انتخاب آگاهانه تر و با اشراف به تمام شرایط حال و آینده ی مشاغل باشد، در اینصورت می توان انتخاب آگاهانه و درست تری داشت و به تبع آن از مزیت این انتخاب ، آینده ی بهتری را برای خود رقم زد. اما نکته ی مهم این است که شغل انتخابی ما تا سال ها همراه ما خواهد بود و با بخشی از شخصیت و وجهه ی اجتماعی ما عجین خواهد شد. از اینرو اطلاع از آینده ی شغلی مان و البته یک گام مهم تر، اطلاع از شغل های پردرآمد ایران در ده سال آینده می تواند افق های روشن تری را برای یک انتخاب آگاهانه پیش روی ما قرار دهد.

آینده در دست چه مشاغلی است؟ سئوالی مهم که با دستیابی به جواب آن می توان مسیر بسیار روشن تری را برای زندگی شخصی و اجتماعی خود رقم بزنید. چرا که انتخاب درست و البته انتخاب شغل های پردرآمد ده سال آینده ی ایران فاکتور تعیین کننده ای در تعیین سرنوشت ما و اطرافیانمان خواهد بود.

دنیا درحال تحول است و در این میان تحولات حوزه ی کسب و کار پر شتاب تر است و هر چه افراد بالاخص نیروی ذبده و نخبه ی کشور در متن این تحولات قرار بگیرند، آینده ی روشن تری را پیش رو خواهند داشت. از آنجایی که  در بازار کار، تامین منابع اقتصادی همواره در اولویت امور قرار دارد و دقیقا به همین دلیل تحول و تغییر در حوزه های مرتبط به کسب و کار با سرعت خیره کننده ای در حال پیشرفت است و البته تطبیق نیروی کار با این شرایط بسیار مهم است. کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند که سرعت تکنولوژی نیمی از مشاغل حال حاضر را از بین خواهد برد و این نیروی کار است که خود را باید با طیف وسیعی از مشاغل جدید همراه سازد.

اگر در گذشته افرادی در شغل هایی نظیر توزیع شیر، روزنامه و یا تهیه پرینت مشغول بکار بودند، امروز هرگز نمی توان با مشاغلی از این دست امرار معاش کنند. در کنار مشاغل رو به افول، مشاغل جدیدی مانند طراحی وب، ورزش حرفه‌ای، مشاوره رسانه ‌ای، بلاگری و … وجود دارند که تا چند سال پیش حتی نامی از آن‌ها نبود. آینده نیز با چنین تغییراتی روبرو خواهد بود و انتظار می ‌رود در علومی چون فناوری اطلاعات، انرژی‌های جایگزین و تجارت جهانی مشاغل نوینی ظهور پیدا کنند.البته این تغییرات ممکن است با بروز شدن مشاغل قدیمی رخ دهد. بطورمثال استفاده از روش های نوین ارائه ی خدمات و محصولات مثل فروش اینترنتی یا مجازی، بازاریابی نوین جایگزینی برای روش های قدیمی وهزینه بر .

مشاغل آینده در یک نگاه
مشاغل آینده در یک نگاه

حوزه ی علوم پزشکی و سلامت از جمله حوزه هایی است که باید منتظر تغییرات شگرفی در مشاغل وابسته به آن بود. از اپراتور ربات‌های پزشکی، زیست اطلاعات یا بیوانفورماتیک گرفته تا حوزه ی انواع پروتزها و مهندسی بافت و صدها و شاید هزاران شاخه که می تواند تغذیه ی کننده ی یک کسب و کار یا استارت آپ باشد.

مهندس فاطمه یحیایی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88589
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن