انرژی

وزیر نیرو مطرح کرد: سال آبی ۹۷-۹۸ یکی از ترسال‌ ترین سال‌ ها در پنج دهه اخیر

وزیر نیرو گفت: سال آبی ۹۶-۹۷ خشک‌ترین سال و سال آبی ۹۷-۹۸ یکی از ترسال‌ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر بوده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سی و سومین هفته از پویش هر هفته الف – ب – ایران و همچنین مراسم قدردانی از دست اندرکاران پویش اظهار کرد: آب و برق دو کالای مهم و حساس است که نقش ارزنده‌ای در تامین آسایش و امنیت خاطر مردم دارد و از سوی دیگر جایگاه مهمی در تولید و توسعه و عمران کشور دارد.

او افزود: این صنعت در دهه‌های مختلف در جمهوری اسلامی مورد توجه دولت‌ها بوده البته در شرایط ایام دفاع مقدس تحریم‌ها و برهه‌های حساس فراز و فرود‌هایی در خدمت‌گزاری‌ها رخ داده است، اما طی حدود ۴۰ سال گذشته تجربه در جمهوری اسلامی با یک فضای همکارانه و حس تعلق بسیار بارز و نمایان دوران حاضر یکی از دوره‌های طلایی در این عرصه است.

وزیر نیرو گفت: ما در دولت دوازدهم کار را در شرایطی آغاز کردیم که کشور خشک‌ترین سال را در ۵۰ سال اخیر آغاز کرده بود سال آبی ۹۶-۹۷ خشک‌ترین سال و سال آبی ۹۷-۹۸ یکی از ترسال‌ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر بوده است.

او بیان کرد: در جامعه تخصصی آب و هواشناسی تغییر اقیلم از یک نظریه خارج و به عنوان پدیده مشخص با علائم و نشانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد در منطقه ما از نمونه تغییر اقلیم قرارگرفتن در شرایط حدی است و وضعیت معتدل کمتر می‌شود به این معنا که سال‌های خشک و‌تر را پسی در پی خواهیم داشت بنابراین باید در برنامه ریزی و اجرا آماده‌تر باشیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: اینکه این واقعیت ترسالی و خشکسالی از داخل مقالات علمی به حقیقت بپیوندد نشان می‌دهد که پی در پی بودن این اتفاق در کشور باید ویژه دیده شود و ما به اتکای سرمایه‌های انسانی در دولت، دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و همکاری مردم دو سال حدی را با شرایط خوبی پشت سر گذاشیم و عوارض این خشکسالی و ترسالی به نحو مقدور برخورد شده ضمن اینکه بهره هم بردیم.

اردکانیان گفت: آنچه این ایام را در تاریخ جمهوری اسلامی نمایان می‌کند این است که دشمنان این نظام و ملت به دلایل مختلف بنا را بر این گذاشتند که جمهوری اسلامی جشن‌های چهلمین سالگرد انقلاب را برگزار نکند و همه عوامل توان، ظرفیت و منابع مالی خود را به کار گرفتند که تاب‌آوری جامعه را پایین آورده و التهابات را بالا ببرند و طی این ۴۰ سال با این رویا به بستر رفته و از خواب برمی‌خاستند.

وزیر نیرو گفت: سهم و نقش خدمت گزاران دولت و مردم در عبور ایمن از این عرصه نقشی مهم است و فعالان آب و برق تمام تلاش خود را به کار گرفتند. ما در شرایط خاص اقلیمی به سرعت در راستای چرخش تولید آب و برق به عنوان زیرساختی‌ترین عرصه‌ها شرایط را فراهم می‌کنیم که منویات رهبری و نظام در سال‌های رونق تولید تحقق یابد اظهار کرد: ماموریت وجه دیگر این بود که در مجموع بتوانیم به سهم خود نه تنها در کاهش التهاب در مردم بلکه افزایش امنیت خاطر و آسایش مردم فعالیت کنیم.

او با بیان اینکه پویش هر هفته الف – ب ایران ماموریت مشترک همه دلبستگان به نظام بوده است بیان کرد: وزارت نیرو یک هماهنگ کننده و سخنگو برای این اراده‌های محکم بوده و خواهد بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: ما برای طراحی این پویش بیش از هر چیز نشان دادیم در شرایطی که دشمنان سعی در القای این دارند که شرایط ایران به دلیل تحریم‌های هوشمند گسترده شرایط روزمرگی است و ناامیدی که زمینه‌ساز التهابات می‌شود را در جامعه اشاعه دهند ما نشان دادیم که جمع توانایی وجود دارند که در راستای عدم تحقق این اهداف دشمن حرکت می‌کنند.

او یادآور شد: طی برنامه‌ریزی‌های شش ماهه و یک ساله طرح‌های سازوکاری و ساخت و سازی افتتاح شد که طی شش ماه ۲۲۷ طرح آب و برق و فاضلاب با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان افتتاح شد و این حاکی از این است که مجموعه وسیعی در دولت و مراجع مربوطه دست به دست هم دادند که با اطمینان از تامین مواد اولیه و منابع مالی و انسانی و رفع موانع در زمستان و تابستان قادرند اعتبار و آبروی خود را گرو بگذارند تا کار عملی شود به طوری که در ۲۰ اسفند ۹۸ آخرین پروژه از ۲۲۷ طرح را افتتاح کردیم که در طی آن رییس جمهور نیز اعلام کرد آرزویم بود که کشوری باشیم که در زمان مقرر مراسم بهره‌برداری را طبق آنچه از قبل اعلام شده بود برگزار کنیم.

در ادامه این برنامه یوسف رضاپور سرپرست شرکت آب منطقه‌ای تهران در رابطه با این طرح گفت: افزایش روزافزون جمعیت در شهر‌های بزرگ به خصوص استان تهران از یک سو و توسعه شهرک‌های صنعتی از سوی دیگر، لزوم برنامه‌ریزی برای تأمین آب این مراکز را ایجاد می‌کرد که طرح مذکور بر این اساس، پایه‌ریزی و عملیاتی شد.

او افزود: در صورت تامین منابع مالی لازم توسط ذینفعان، باقیمانده خط انتقال به طول ۶.۵ کیلومتر تا پایان سال اجرا و آب مورد نیاز نیروگاه‌های شاهد و دماوند تامین خواهد شد.

رضاپور در ادامه اظهار کرد: هدف از اجرای طرح خط انتقال از سد ماملو به صنایع پایین دست انتقال آب مورد نیاز صنایع شرق و جنوب شرق تهران به میزان ۷ میلیون متر مکعب (۳۰۰ لیتر در ثانیه) در سال است.

او با بیان اینکه با افتتاح شدن این طرح، انتقال آب از سد ماملو به شهرک‌های صنعتی منطقه و نیروگاه‌های موجود انجام شده و کمبود نیاز آبی نیروگاه‌ها و صنایع موجود و آتی این محدوده و همچنین سایر ذی‌نفعان برطرف می‌شود، افزود: همچنین با اجرای این طرح آب پایدار مورد نیاز فعلی و آتی معادن شن و ماسه مستقر در منطقه، شهرک صنعتی عباس آباد و نیروگاه‌های تولید برق شاهد و دماوند (شهدای پاکدشت) تامین می‌شود.

رضاپور در ادامه با تاکید بر اینکه افتتاح این پروژه، اشتغال‌زایی پایداری را برای منطقه ایجاد می‌کند و حدود ۳۵ هزار شغل مستقیم فعلی تثبیت و در صورت تکمیل و توسعه صنایع منطقه بیش از ۱۰ هزار شغل مستقیم جدید ایجاد خواهد شد، بیان کرد: اکنون با افتتاح این طرح، میزان برداشت آب‌های زیرزمینی توسط صنایع پایین‌دست کاهش یافته و بدین ترتیب سطح تراز آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی افزایش پیدا می‌کند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان در خصوص موقعیت جغرافیایی این طرح گفت: محدوده اصلی مطالعاتی این طرح از موقعیت سد ماملو در شرق تهران و در مجاورت منطقه نظامی پارچین که در محل تقاطع رودخانه‌های جاجرود و دماوند احداث شده است شروع و از ضلع شمال غربی شهرک صنعتی عباس آباد و شهرستان شریف آباد، وارد این محدوده می‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58211
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن