اقتصادی

وزارت صمت به دنبال رهایی تولید از کمبود نقدینگی

تولید همیشه با کلیدواژه نقدینگی همراه بوده و سال‌هاست که دغدغه اصلی‌اش نبود سرمایه در گردش ناشی از عدم اعطای تسهیلات بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، از سوی دیگر، نیاز به نقدینگی ناشی از تورم است و تا زمانی که با تورم بالا روبرو هستیم، نیاز به سرمایه در گردش یا ضرورت در اختیار داشتن پول برای مراودات مالی افزایش پیدا می‌کند چرا که وقتی برای خرید کالایی باید نسبت به روز قبل پول بیشتری پرداخت کرد، طبیعتا نیاز به نقدینگی هم افزایش می‌یابد. بنا براین گزارش، با اجرایی شدن طرح تامین مالی زنجیره ای که از زمستان سال گذشته آغاز شد، مشکل کمبود نقدینگی در صنایع مختلف تا حد زیادی برطرف شده و در این شرایط هم تولید وضع بهتری پیدا خواهد کرد و هم می‌توان هزینه‌های تمام شده را به نوعی مدیریت کرد که باعث تعادل قیمت‌ها در بازار شود.
واقعیت این است که در شرایط فعلی اقتصاد ایران، استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی به جای خلق نقدینگی مهم‌ترین راهکار به نظر می‌رسد چرا که طرح تامین مالی زنجیره از گردش غیرضرور پول هم جلوگیری کرده و جلوی افزایش نقدینگی و به دنبال آن تورم را نیز می‌گیرد.  از سوی دیگر، کاهش نیاز به نقدینگی قاعدتا باید با کاهش تورم همراه باشد تا قدرت پول ملی حفظ یا مورد تقویت قرار گیرد.

به هر حال در این شرایط حساس کنونی که لازم است بیش از پیش از تولید داخل حمایت شود، طرح تامین مالی زنجیره‌ای می‌تواند منابع را به دست تولید کننده واقعی رسانده و باعث حذف واسطه‌ها شود. تامین مالی زنجیره‌ای تولید موضوع خوبی است که پس از تفاهم نامه بین وزارت صمت و بانک مرکزی شروع شد و براساس آن شرکت‌هایی که در یک زنجیره تولید قرار می‌گیرند ازمواد اولیه تا مصرف کننده نهایی، تامین مالی می‌شوند و سرمایه در گردش آن‌ها تهیه خواهد شد. موضوع مهم دیگر در این میان، توزم‌زا نبودن خلق نقدینگی ایجاد شده از راه تامین مالی زنجیره‌ای است که اگرچه جزئی از اقلام نقدینگی محسوب می‌شود اما در واقع آثار تورمی و بی‌ثباتی قیمت ها را به دنبال ندارد. در واقع، در روش سنتی پیشین ممکن است خلق پول و نقدینگی شکل بگیرد اما لزوما منجر به تولید نشود اما در روش‌ تامین مالی زنجیره‌ای به ویژه به صورت اعتباری، هیچ خلق پولی پیش از اینکه تولید ایجاد شود، رخ نمی‌دهد.از تامین سرمایه در گردش تا رفع ناترازی بانکیحجت الله فرزانی، کارشناس اقتصادی نیز در این باره به تاثیر تامین مالی زنجیره‌ای در کاهش نیاز به نقدینگی اشاره کرد و گفت: موضوع نقدینگی در قالب یک چرخه اجرایی می‌شود و کمک‌کننده خوبی برای واحدهای تولیدی خواهد بود. درباره ابزار‌های کاهش نیاز به نقدینگی گفت: براساس این طرح، شرکت‌هایی که در یک زنجیره تولید قرار می‌گیرند ازمواد اولیه گرفته تا مصرف کننده نهایی، تامین مالی زنجیره‌ای را تجربه خواهند کرد و را راحتی سرمایه در گردش آن‌ها تامین می‌شود.فرزانی تاکید کرد که زمینه‌ای فراهم شود تا تولیدکننده‌ها، فعالان اقتصادی به استفاده از این ساز و کار علاقه بیشتری نشان دهند.همچنین حمید آذرمند، مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی معتقد است: در تامین مالی زنجیره‌ای می‌توان شاهد رفع ناترازی بانک ها هم بود که در اقتصاد کشور بسیار موثر است. او با اشاره به ارتباط تامین مالی زنجیره ای و تورم گفت: تورم ریشه های مختلف دارد که عموما ناشی از ناترازی مالی شکل گرفته در اقتصاد است که بخشی از آن مربوط به ناترازی بانکهاست. آذرمند افزود: در برخی از روش‌های تامین مالی زنجیره ای ، بانک ها از روش‌ها و ابزارهای اعتباری استفاده می‌کنند که در این صورت منابع بانک درگیر نیست و بانک صرفا از اقلام زیرخط خود استفاده می‌کند و بازپرداخت این تعهد را در سررسید تضمین می‌کند. به میزانی که بانکها بتوانند از ابزارهای اعتباری و اقلام زیر خط خود استفاده کنند، می‌تواند کمک به رفع و کاهش ناترازیی کند.

در روش‌های سنتی که بنگاه‌ها برای تامین مالی سرمایه در گردش خود به بانک مراجعه و تسهیلات دربافت می‌کنند، این موضوع را شاهد هستیم که در زنجیره تامین و برای تولید محصول نهایی به دفعات و به طور موازی حلقه‌های مختلف تولید و بنگاه‌ها به بانکها مراجعه می‌کنند و تسهیلات دریافت می‌کنند؛ اما در روش تامین مالی زنجیره‌ای به ویژه با ابزارهای اعتباری، کل زنجیره با هم تامین مالی می‌شود که در این صورت فشار بر بانکها و تقاضا برای دریافت تسهیلات کاهش پیدا می‌کند و به تعادل بخشی و توزان بخشی منابع و مصارف بانک‌ها نیز کمک خواهد کرد. در نتیجه با اجرا و توسعه تامین مالی زنجیره ای ناترازی بانکها نیز به تدریج کاهش پیدا کند که از این جهت می‌توان گفت تامین مالی زنجیره ای به ویژه با ابزارهای اعتباری می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89489
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن