گیلان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرد: ورود لاستیک به محل کارگاه سد های لاستیکی تولم شهر صومعه سرا و خالکایی ماسال

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در بازدید از سدهای لاستیکی تولم شهر صومعه سرا و خالکایی ماسال از خرید و ورود لاستیک به محل کارگاه این سدها خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ وحید خرمی در بازدید از سدهای لاستیکی تولم شهر صومعه سرا و خالکایی شهرستان ماسال گفت : با توجه به خرید و ورود لاستیک به محل کارگاه و نصب آن در آینده ای نزدیک ، سدهای لاستیکی مورد اشاره از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار می شوند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا تاکنون 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، گفت: ساخت این سد لاستیکی ، باعث بهبود آبیاری ۸۴۰ هکتار از زمین‌های پایین دست این منطقه خواهد شد و ادامه داد : سد لاستیکی تولم شهر صومعه به ارتفاع ۳ متر، طول لاستیک در ناحیه تاج ۶۶ متر و با حجم مخزن ۱۱۰ هزار متر مکعب می‌تواند سالانه حدود ۹ میلیون مترمکعب آب ذخیره کند.

وی بهبود وضعیت آبیاری زمین‌های کشاورزی منطقه ، تغذیه آب زیر زمینی ، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه، افزایش سطح تراز آب به دلیل پمپاژ آن به زمین‌های حاشیه رودخانه و بهره برداری تفریحی و گردشگری را از مهمترین اهداف ساخت سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان همچنین در بازدید و نشست با عوامل پیمانکار و مشاور طرح سدلاستیکی خالکایی ماسال با اعلام پیشرفت فیزیکی حدود  86  درصدی  این سد تشریح کرد: هدف از ساخت سد لاستیکی خالکایی ماسال ، بالا بردن تراز آب به منظور انتقال آب مازاد به کانال فومنات، تثبیت بستر رودخانه و جلوگیری از پدیده کف‌کنی، پرورش آبزیان و اهداف توریستی و تغذیه آب‌های زیرزمینی و تنظیم سالانه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب در جهت بهبود آبیاری ۹۲۵ هکتار از اراضی شالیزارهای پایین دست این منطقه است .

شایان ذکر است، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان ضمن بازدید از طرح  سدهای لاستیکی تولم شهر صومعه سرا و خالکایی ماسال ، در جلسه با عوامل کارگاهی  و مشاورین طرح ، بر برنامه ریزی دقیق در فعالیت های این طرحها تاکید نمود تا شاهد پایان پروژه ها در سال جاری باشیم.

سدهای لاستیکی شامل یک تیوپ بزرگ لاستیکی است که با استفاده ار مهار‌های فولادی بر روی یک بستر بتنی نصب و با هوا پر می‌شود. از مزیت‌های مهم این گونه سد‌ها، کنترل ساده آن با اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ برای عبور آب بدون خطر سیلاب از محل سازه است.”

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=84469
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن