اجتماعی

ورود اولین سری اتوبوس‌های جدید در پایتخت

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از ورود اولین سری اتوبوس‌های جدید به پایتخت در مهرماه خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، محمد علیخانی در خصوص سرانجام ۲۵۰ اتوبوسی که قرار بود تا پایان شهریورماه به ناوگان حمل‌ونقل تهران اضافه شود، گفت: مسئولان شهرداری امیدوار بودند تا آخر شهریور تعدادی از مینی‌بوس و اتوبوس‌ها تحویل شود، ولی چون قرارداد با موانعی روبرو بود و امضاء آن با تاخیر مواجه شد، به نظر می‌رسد اولین سری در مهرماه تحویل ناوگان حمل‌ونقل شهرداری شوند.

وی در ادامه با اشاره به وعده دولت در تامین اتوبوس برای شهرداری‌های کشور گفت: دولت اعلام کرده بود، ۱۹ هزار اتوبوس به شهرداری‌های کشور تزریق می‌شود که ۴ هزار دستگاه آن سهم کلانشهر تهران بود، اما متاسفانه تاکنون این تصمیم دولت عملی نشده است.

علیخانی گفت: در این چند سال شهرداری فقط توانسته حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس برای خطوط بی‌آرتی خریداری کند و اخیرا هم قرارداد خرید ۲۵۰ اتوبوس و مینی بوس را با شرکت ایران خودرو دیزل منعقد کرده است.

علیخانی درباره اعلام نظر وزارت صمت مبنی بر اینکه تا پایان سال می‌تواند ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید کند و از شهرداری‌ها خواسته است که درخواست و پیشنهادات خود را ارائه دهند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که کشور می‌تواند در حد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری برای تمام شهرداری‌های کشور تولید داشته باشد، اگر این تعداد بخواهد تقسیم شود، چه تعدادی به تهران خواهد رسید؟ پس مشخص است محدودیت وجود دارد و نمی‌توانند نیاز شهرداری‌ها به خصوص شهرداری تهران را برآورده کنند.

مذاکره برای ورود اتوبوس‌های برقی به پایتخت

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران افزود: شهرداری مذاکراتی با برخی شرکت‌های واردکننده اتوبوس داشته است، از طرفی شرکتی با شهرداری مشهد در زمینه تامین اتوبوس برقی اعلام آمادگی کرده است که این شرکت برای تامین اتوبوس برقی در تهران نیز اعلام آمادگی کرده و قرار است در هفته‌های آینده جلسه‌ای برگزار شود و اگر توان تامین اتوبوس برقی را داشته باشند، شهرداری تهران حتما از این موضوع استقبال خواهد کرد و شورای شهر نیز شهرداری را ترغیب می‌کند تا نسبت به عقد قرارداد و تامین اتوبوس برقی اقدام کند.

وی گفت: شهرداری در این زمینه عقب است و این اشکال وجود دارد. ما فرصت را به ویژه در حوزه حمل‌ونقل در حدود سه سال از دست دادیم، چرا که برخی مدیران ناکارآمد روی کار بودند که ربطی به حمل‌ونقل درون شهری نداشتند و متاسفانه تغییر ناخواسته چند شهردار باعث شد که اصلاحات در معاونت حمل‌ونقل طولانی شود.

وی ادامه داد: در آن دوره هیچ اتفاقی رخ نداد و این دو سه اتفاق اخیر نیز با تغییر مدیریت و روی کار آمدن مدیریت جدید در معاونت حمل‌ونقل رقم خورد. پیش از این جز حاشیه‌سازی از معاونت حمل‌ونقل چیزی ندیدیم، اما در این دوره اقدامات خوبی در حال رخ دادن است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در مورد احتمال عقب افتادن زمان تحویل اتوبوس و مینی‌بوس‌های خریداری شده از ایران خودرو تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد قیمت‌ها اختلاف نظری در زمینه قیمت اتوبوس و مینی بوس‌ها ایجاد شده بود که خوشبختانه با تعامل طرفین حل شد، اما باید بپذیریم که شرایط کشور ما عادی نیست و در بحران اقتصادی قرار داریم و در این شرایط بحرانی پیش‌بینی اتفاقات برای روز بعد هم امکان‌پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تاکنون پولی بابت قرارداد با ایران خودرو پرداخت کرده است، گفت: یک مشکل ضمانت وجود داشت که قانونا باید رفع می‌شد، اما در پرداخت پیش‌پرداخت از سوی شهرداری مشکلی وجود نداشت و به احتمال زیاد باید پرداخت شده باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=46277
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن