کارآفرینی

وجدان کاری، راز موفقیت کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کار اینترنتی فضای جذاب و متفاوتی است که قواعد خاص خود را دارد. در شرایط قرنطینه مردم به ناچار به این پدیده روی آوردند. اما گذر زمان فرصتی است که دست شیادان را از این عرصه کوتاه می‌کند. با گذر زمان تنها وجدان کاری به عنوان ناظری درونی می‌تواند عامل موفقیت کسب و کار اینترنتی باشد.

به گزارش تفاهم آنلاین، گسترش ویروس کرونا شرایطی را ایجاد کرد که بار دیگر کسب و کار اینترنتی مورد توجه جامعه قرار گیرد. در میان بحث و مجادلات در مورد کیفیت خدمات، سرعت اینترنت، کارایی خدمات و . . . موضوع وجدان کاری مسئله‌ای است که بسیار اهمیت دارد.

وجدان کاری مسئله‌ای است که دیر یا زود کاربر یا مشتری آن را احساس کرده و مبنای تصمیم‌گیری خود قرار می‌دهد. حقیقت این است که در اقبال مردم و مشاغل به خدمات اینترنتی، انتخابی در کار نبود و اغلب به ناچار به این خدمات روی آوردند.

اما در تداوم این مسیر و با گذشت زمان، در این عرصه نیز رقابت تنگاتنگی برقرار خواهد شد. اینجاست که وجدان کاری و مسئولیت‌پذیری کسب و کارهایی که در زمان نیاز مردم خدمات مطلوبی ارائه دادند به بار خواهد نشست.

چرا وجدان کاری در کسب و کار اینترنتی اهمیت دارد؟

ابتدا بهتر است تعریفی برای وجدان کاری ارائه کنیم. تعاریف متعددی برای این موضوع می‌توان ارائه کرد:

– انجام وظایف کاری بدون نیاز به نظارت و کنترل یک عامل بیرونی
– انجام وظایف پذیرفته شده در قالب تعهدات کاری برای ارضای حس تعهد درونی و رضایت قلبی
– انجام وظایف پذیرفته شده به بهترین نحو ممکن

وجه مشترک تعابیر فوق، عدم حضور یک عامل بیرونی برای کنترل عملکرد است. این نکته همان دلیلی است که اثرگذاری وجدان کاری بر کسب و کارهای اینترنتی را نشان می‌دهد. در حالت عادی مثلاً در یک فروشگاه، مدیر فروشگاه و مشتری و حتی خود کالا به نوعی ناظر بر عملکرد فروشنده هستند.

اما در خرید اینترنتی هیچ ناظر عینی وجود ندارد تنها وجدان کاری فروشنده می‌تواند موجب شود تا او تمام حقیقت را با مشتری در میان گذاشته و انتخاب را بر عهده او بگذارد. چنین فروشنده‌ای ممکن است در ابتدا فروش بالایی نداشته باشد ولی بدون شک با گذر زمان هم از فروش بالا و هم از مشتریان وفادار بهره‌مند می‌شود.

کدام کسب و کار اینترنتی از کرونا سود می‌برد؟

در هیاهوی قرنطینه و گزینه‌های محدود پیش رو در ابتدا برخورد مردم با کسب و کارهای اینترنتی کاملاً هیجانی بود. به دلیل محدودیت قرنطینه شاید بسیاری از مردم گرفتار شیادان این عرصه هم شده باشند.

اما با گذر زمان و کسب تجربه در خرید کالا و دریافت خدمات اینترنتی، اینک هر یک از کاربران می‌توانند اعتبار و کیفیت کسب و کارها را بسنجند. کسب و کارهایی که به طمع گرفتاری و ناچاری مردم با ارائه خدمات ضعیف و کالاهای نامرغوب تنها در فکر کسب سود بیشتر بودند هم اکنون و با انتخاب مردم از گردونه رقابت حذف می‌شوند.

به طور کلی خرید اول از یک سایت یا صفحه اجتماعی ریسک بالایی دارد ولی در مرحله بعد، این کاربر یا مشتری است که وعده‌های پیش از خرید را با کیفیت کالا یا خدمات دریافتی مقایسه کرده و برای تداوم ارتباط با این کسب و کار تصمیم‌گیری می‌کند. حال اگر صاحبان کسب و کار و کارمندان آنها از وجدان کاری برخوردار باشند و بهترین خدمات ممکن را ارائه کرده باشند قطعاً توسط مردم انتخاب می‌شوند.

بنابراین کسب و کارهایی که در قبال مشتری احساس مسئولیت کردند، در راهنمایی و برخورد با مشتریان با صداقت عمل کردند، کیفیت محصول آنها مطابق با ادعاهای مطرح شده بود و پس از فروش نیز مشتریان خود را رها نکردند برنده این رقابت بودند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47981
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن