گزارش

واسپاری سپهر صادرات سنگر دوم تامین مالی بانک


مدیرعامل بانک صادرات گفت: به علت محدودیت‌های احتیاطی و نظارتی و بروکراسی‌های اداری، تامین مالی در شبکه بانکی به کندی صورت می‌گیرد. اتفاقی که می‌تواند در لیزینگ صادرات مرتفع شده و نیازهای کشور با سرعت بیشتری پیگیری شود.

به گزارش تفاهم آنلاین ، ​محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات در نشست خبری رونمایی از باشگاه مشتریان لیزینگ سپهر صادرات گفت: بانک صادرات بیش از ۴۰ میلیون مشتری فعال دارد و قطعا لیزینگ صادرات می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. مضاف بر این، بانک صادرات هیچ دریغی در زمینه تامین مالی، نیروی انسانی و پشتیبانی همراه واسپاری (لیزینگ) نخواهد داشت. این حمایت‌ها در جهت این است که واسپاری سپهر صادرات بتواند سهم بازار خود را افزایش داده و به ۳ شرکت اول صنعت لیزینگ ایران صعود کند.

سیفی ادامه داد: زمانی که سیاست‌های انقباضی پولی حاکم می‌شود، طبیعتا تامین مالی با مشکل مواجه خواهد شد. از سوی دیگر ساختار اقتصاد ایران ساختاری است که همواره به دنبال نقدینگی است چرا که در ادوار گذشته نتوانستیم زنجیره پرداخت را از پول نقد به ابزار دیگری هدایت کنیم. این سیاست‌های انقباضی سبب کنترل مقداری ترازنامه و افزایش سپرده قانونی می‌شود؛ اما شرکت واسپاری سپهر صادرات می‌تواند به عنوان سنگر دوم بانک صادرات تامین مالی را انجام دهد.

سیفی در خصوص رشد قارچ‌گونه شرکت‌های فروش قسطی بدون مجوز نیز گفت: در این شرایط اقتصادی و به دلیل کمبود نقدینگی، شرکت‌ها مجبور به فروش قسطی می‌شوند. اما لیزینگ صادرات می‌تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند.

سنگر دوم بانک‌ها چه شرکت‌هایی هستند؟

محسن سیفی در خصوص اهمیت واسپاری (لیزینگ)‌ هم برای خود بانک و هم برای مردم گفت: تامین مالی از طریق بانک به علت کنترل‌های احتیاطی و نظارتی و بروکراسی‌های اداری به کندی پیش می‌رود. از طرف دیگر منابع وارده به بانک کوتاه مدت بوده و قاعدتا پرداخت تسهیلات نیز کوتاه مدتی می‌شود. اما لیزینگ صادرات این محدودیت‌ها را ندارد و می‌تواند با کاهش بروکراسی اداری و تامین مالی بلند مدت با نرخ موثر بیشتر، به سنگر دوم بانک صادرات بدل شود. حتی لیزینگ صادرات باید تنوع محصول در خود ایجاد کند تا علاوه بر خودرو، کالاهای دیگری را در سبد خود برای ارائه داشته باشد، اتفاقی که سبب می‌شود مشتری‌های بیشتری با وفاداری بالاتری ایجاد شود و نیاز کشور نیز برطرف شود!

بانک‌ها دیگر رقیب هم نیستند

مدیرعامل بانک صادرات در خصوص هوشمندسازی گفت: در حال حاضر شرکت‌های فناوری اطلاعات در حال تامین مالی خرد و کلان هستند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد این شرکت‌ها در آینده به رقیب بانک‌ها بدل می‌شوند! در همین راستا این مسئله که لیزینگ صادرات به سمت هوشمندسازی رفته می‌تواند گام بسیار موثری برای ایجاد یک شبکه بسیار قوی باشد. می‌توان مدعی بود که در سالیان آینده اکوسیستم‌ها باهم رقابت خواهند کردند که هوشمندسازی و ایجاد باشگاه مشتریان لیزینگ صادرات نیز در همین راستا بوده است!

افزایش وفاداری مشتری با ایجاد باشگاه مشتریان

سیفی در حاشیه رونمایی از باشگاه مشتریان واسپاری سپهر صادرات (لیزینگ) به اهمیت این کار اشاره کرد و گفت: ایجاد باشگاه مشتریان سبب می‌شود که مشتری وفادار مجموعه افزایش یابد. در این راستا نیازهای درخواستی آن‌ها نیز رشد کرده که لیزینگ صادرات می‌تواند با دراختیار دادن امکانات و تخفیفات، آن نیزهارا مرتفع سازد. مضافا با توافقات چند جانبه و در ایجاد شبکه تبادلی از ظرفیت‌های مشتریان، راه دیگری برای پیشبرد اهداف شرکت و کشور است.

سیفی ادامه داد: باشگاه مشتریان این امکان را فراهم می‌کند که پرداخت تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی صورت گیرد که شفافیت و اعتماد را به مشتریان مخابره می‌کند.

*** رشد ۸۳ درصدی سود شرکت واسپاری سپهر در سال ۱۴۰۲

حامد کارگر سامانی، مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات نیز با ارائه گزارشی از روند عملیات مالی، خدمات متنوع و رویکردهای حمایت از تولید و همچنین برنامه‌های جدید این شرکت، گفت: این شرکت در سال مالی 1402 بیش از 745 فقره تسهیلات به ارزش بیش از 4242 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف تجهیزات و ماشین‌آلات، خودرو و لوازم خانگی پرداخت کرده و سود خالص این شرکت در این میان با رشد 83 درصدی نسبت به سال قبل، به 1290 میلیارد ریال رسیده است.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت اعتباری در این شرکت میزان تحقق وصول مطالبات بانک را نزدیک به 98 درصد عنوان کرد و افزود: این شرکت با پرداخت تقریبا 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال‌های اخیر برای 250 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

سامانی افزایش سرمایه و سودآوری، شناسایی بازارهای جدید، حرکت به سمت خدمات غیرحضوری، راه‌اندازی سیستم جامع فروش، باشگاه مشتریان، وصول مطالبات، پرداخت تسهیلات با مدل‌ها و تضامین جدید از جمله طلا، سهام، اسناد اعتباری و…، را از جمله اقدامات و دستاوردهای مهم این شرکت برشمرد و نرخ نکول این شرکت را مناسب عنوان کرد.

به گفته وی، صنعت لیزینگ اکنون با جامعه بزرگی از اقتصاد پنهان مواجه است که در حال فروش اقساطی بدون مجوز اما با ویترینی جذاب به مردم هستند، در حالی که صنعت لیزینگ علی‌رغم اینکه تحت مجوز بانک مرکزی و مراجع ذی صلاح و نظارتی در قالب چارچوب‌های مشخصی فعالیت دارد، با مشکلات عدیده‌ای مواجه و رقابتی ناسالم را با شرکت‌های غیرمجاز تجربه می‌کند.

این فعال حوزه لیزینگ با تأکید بر نظارت‌هایی که برخی مواقع به سنگ‌اندازی‌های متعدد و توقف فعالیت‌ها منجر می‌شود، گفت: همانطور که شاهد هستید اکنون فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلفی در شرایطی کاملاً نامشروع در حال فروش اقساطی هستند و هیچ یک از نهاد‌های نظارتی و قانون‌گذار، رصدی بر فعالیت این شرکت‌های غیرمجاز ندارند.

به گفته کارگر سامانی، متأسفانه این مشکلات موضوعی جدید نیست و سال‌هاست که صنعت لیزینگ در حال دست و پنجه نرم کردن با این موضوعات و مشکلات است و هیچ اقدام و اصلاحی در این زمینه از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت نگرفته است.

در پایان این نشست باشگاه مشتریان، سامانه مرکز اسناد الکترونیک، واحد متمرکز امور مشتریان و سامانه فروش غیرحضوری این شرکت در جمع مدیران و کارکنان رونمایی شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=105678
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن