اقتصادی

واردات کالا و چگونگی مراحل آن

واردات کالا بی شک یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی در یک کشور می باشد که می تواند در حوزه های مختلف به منظور تامین نیازهای جامعه صورت پذیرد. چرا که همه ی کشورها به دلایل مختلف قادر به تولید طیف وسیعی از محصولات نیستند و لاجرم باید نیازهای مردم خود را از طریق واردات مرتفع سازند. حوزه ی واردات یکی از منحصر به فردترین و سودآورترین حوزه هاست که البته نقش مهمی در پیشرفت و توسعه ی کشورها دارد. صادرات و واردات دو بال اصلی تجارت و اقتصاد کشورها را تشکیل می دهند که البته انجام هر یک از این فرایندها مستلزم اصول خاص و طی شرایط ویژه ای است.

در هر کشوری سیاست گذاران و فعالان اقتصادی با مشخص کردن نیازهای اساسی یک جامعه و بسترهای موجود برای تولید ، بخش مورد نیاز برای واردات را مشخص می کنند و در این راستا با ایجاد تسهیلات مختلف سعی بر یاری هر چه بیشتر تجار و بازرگانان در راستای فعالیت و نیازهای وارداتی کشور دارند.

اگر شما هم علاقه مند به فعالیت و گسترش فعالیت های کارآفرینانه در این حوزه هستید باید با قواعد این کار بیشتر آشنا شوید. چرا که یکی از مهم ترین دغدغه های افراد علاقه مند به این حوزه ، آشنایی با نحوه ی واردات کالا و مراحل واردات کالا است.

اولین گام در این حوزه اخذ کارت بازرگانی است و صدرو کارت بازرگانی از طریق وزارت صمت و اتاق بازرگانی صورت می پذیرد. البته این کارت انواع مختلفی دارد که مرتبط با حوزه ی تخصصی از ویژگی های منحصر به فردی نیز برخوردار است. در گام بعدی باید حوزه ی فعالیت وارداتی شما مشخص شود. ممکن است شما تمایل داشته باشید که به دلیل آشنایی تان با شرایط اقتصادی و فرهنگی، تنها یک کشور مشخص را برای فعالیت های وارداتی خود انتخاب نمایید و یا بصورت تخصصی به دنبال واردات محصولی خاص از سایر کشورها باشید. اخبار، قوانین و مقررات حوزه ی واردات کالا نیز از جمله ی حوزه هایی است که باید به عنوان یک وارد کننده به آن اشرافیت کامل داشته باشید.

برای واردات محصولی خاص باید بازار هدف خود را مشخص کنید و با چندین فروشنده وارد مذاکره شوید. در این خصوص بهتر است  تا حدی به زبان کشور مبدا مسلط باشید و یا در سفرهایتان از یک مترجم قابل اعتماد استفاده نمایید. اگر پس از مذاکره توافقات اولیه صورت پذیرفت ، باید از فروشنده ی کالا درخواست پیش فاکتور نمایید. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل واردات است که در مراحل بعدی از آن برای ثبت سفارش استفاده می شود. در واقع شما باید با مراجعه به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت درخواست خود را برای واردات کالاهای مذکور ثبت نمایید. البته بعضا واردات کالاهای خاص علاوه بر مجوز وزارت صمت ، نیاز به اخذ مجوز از سایر سازمان های مربوطه را نیز دارد.

واردات کالا از ابتدا تا انتها
واردات کالا از ابتدا تا انتها

یکی دیگر از مراحل مهمی که شما به عنوان یک وارد کننده پیش رو دارید ، حمل و نقل کالاها است که البته به طرق مختلف ریلی، دریایی و هوایی بسته به مبدا و نوع  کالا  انتخاب می شود. در این قسمت فرد وارد کننده باید آشنایی زیادی به قواعد بین المللی اینکوترمز(اینکوترمز یا اصطلاحات تجاری بین‌المللی (International Commercial Terms) شامل مجموعه‌ی از پیش تعریف شده‌ای از اصطلاحات تجاری است که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی در رابطه با قوانین تجاری بین‌المللی منتشر می‌شود ؛ در واقع از این اصطلاحات برای تفکیک هزینه‌ها و مسئولیت‌ها بین فروشنده و خریدار استفاده می‌شود. ) داشته باشد. بیمه کردن کالاهای وارداتی توسط شرکت های بیمه ای معتبر نیز یکی از ملزومات مشخص این حیطه می باشد.

مرحله ی بعد ترخیص کالاهاست که یکی از اقدامات مهم در مراحل واردات کالا به شمار می آید. چرا که شما با ارائه ی اسناد و مدارک خود به گمرک ، کالای مورد نظر خود را ترخیص می نمایید و البته در این حوزه می توانید از متخصصین مشاوره واردات بهره مند شوید.

شما می توانید با شناخت مراحل مذکور و مجموعه قوانین و مقررات مربوط به واردات کالا ، به راحتی اقدام به واردات هرگونه کالا نمایید و همچنین تجارت خود را در حوزه های گوناگون گسترش دهید، البته آنچه اینجا بیان شد ، مجموعه مراحل واردات به زبان ساده بود که قطعا بکارگیری آن ها و اخذ مجوزهای لازم می تواند نیازمند پروسه های طولانی تری باشد، که متخصصین با تجربه و کاربلد می توانند یاری بخش شما برای حصول نتیجه ی بهتر و موفقیت کسب و کارتان در این حوزه باشند.

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89569
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن