کارآفرینی

واردات ، کمر کارآفرینان را خم کرد

واردات کالاهای مشابه تولید داخل همواره می تواند سم مهلکی برای پیشرفت تولیدات داخلی و مهم تر از همه تضعیف کارآفرینان باشد.باید به این نکته مهم آگاه باشیم ، که کارآفرینی در زیر سایه ی واردات قد نمی کشد. این جمله را کشورهای توسعه یافته به خوبی درک کرده اند که با توجه به پیشرفت صنایع وطنی شان، هنوز قوانین سنگینی در واردات کالاهای مشابه تولید داخلی اخذ نموده اند. گویا آن ها بیشتر از ما به کارآفرینان و نخبه گانشان ایمان و اعتماد دارند و همواره چشمشان به دست های جوانان کارآفرین و متخصص شان است تا به ورود کالاهای وارداتی از مرزهای کشورشان.

واردات کمرکارآفرینان را خم می کند.با این امر، دیگر نباید انگیزه ی کارآفرینی در بسیاری از حوزه ها وجود داشته باشد، وقتی که به عنان یک کارآفرین هرچه تلاش می کنی در دور تسلسل واردات بی رویه  کالاهای مشابه ، شکست خواهی خورد.

پیامد واردات بی رویه
پیامد واردات بی رویه

سیاست های تجاری نادرست با پیامد واردات بی رویه، درست در نقطه مقابل تولید داخلی و تقویت فعالیت های کارآفرینانه قرار دارد و این یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در اقتصاد دولت هاست. موضوع مهمی که اگر چه بر روی کاغذ با عناوین قوانینی چون واردات کالاهای مشابه داخل با ممنوعیت روبرو است در حال نمایش است. اما درعمل کارآفرینان راه سختی را برای اثبات خود و بقا در بازار تولیدات وطنی دارند. برای بسیاری از کارآفرینان داخل آرزو شده است که دولت تبیین درست سیاست های تجاری داخلی بر مبنای بسته های حمایتی کارآفرینان و تولیدکنندگان وطنی از طریق تاکید بر صادرات و منع بی رویه واردات در داخل کشور به اصل جدی اقدامات خود تبدیل نماید.

منع واردات بی حساب و کتاب کالاها که باعث تضعیف گارگاه های کوچک و بنگاه های کارآفرینی شده است، می توان روح تازه ای در کالبد اقتصاد کشور دمید. این امر از اصلی ترین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به کرار در سخنرانی هایشان بوده و بارها فرموده اند ، واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می شود ، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود. توجه مسئولان عالی نظام به این موضوع نشان از نقش تاثیرگذار واردات بر شرایط اقتصادی ایران دارد.

البته در این بین، عده ای از کارشناسان هم براین عقیده اند ، قطع واردات کالا باعث انزوا و عقب ماندگی کشورها خواهد شد. البته پر واضح است که مسئله ی جلوگیری از واردات به معنی درونگرایی مطلق کشور و انزوای اقتصادی نیست، انحصارطلبی در هر صنعتی پیامدی غیر از عقب گرد نخواهد داشت و ما را دچار بحران خواهد کرد. مشابه پیامدهایی که در صنعت خودروسازی ایران با آن مواجه ایم. هدف از بیان این موضوع ، رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور و دادن فرصت های لازم برای کارآفرینان جوان و با انگیزه ای است که با نوآوری و خلاقیت و پشت سر نهادن موانع، امید به تولید محصولات جدید و با کیفیت را دارند و حال آنکه با بکار گیری تصمیمات نادرست مقطعی و سیاست های غلط با ورود بی رویه کالاهای مشابه تیشه به ریشه آنها زده شده و درب کارگاهایشان تخته می گردد.

در این میان نه تنها یاس و ناامیدی چیره بر وجود جوان ایرانی می شود، بلکه با بیکار شدن عده کثیری از کارگران، بیکار اولیه تبدیل به جوان بیکار بدهکار می گردد. واردات اجناس مشابه تولید داخل که در بسیاری از موارد با کیفیت بالاتر در کشور تولید شده و تنها میل به غرب زدگی و استفاده از برندهای خارجی عده ای از نو کیسه های جامعه به این امر دامن می زند، ضربه های جبران ناپذیری بر پیکره کارآفرینان ایرانی وارد می نماید.

جلوگیری از قاچاق بی رویه کالا و تکریم تولید کنندگان زحمتکش و کارآفرینان ایرانی، اختصاص بسته های حمایتی و نرخ تعرفه مناسب برای کالاهای وارداتی، کاهش نرخ بهره ی وام های بانکی از طریق اعمال سیاست های درست اقتصادی از جمله روش هایی است که می تواند ، راه پیش روی کارآفرینان را روشن و هموارتر نماید. هرگاه نظام وارداتی در کشور بطور منسجم و نظام مند در کنار تولیدات داخلی قرار گیرد نه تنها موجبات رشد و تکامل تولید کننده های داخلی را ایجاد خواهد کرد، بلکه به عنوان یک فاکتور سرآمد ، سبب حرکت بخش های مختلف اقتصادی به سمت استانداردهای لازم جهانی خواهد شد.

حسین یحیایی – مدیر مسئول روزنامه تفاهم

منبع : نقش نیوز

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87410
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن