علمی و تکنولوژی

هوش مصنوعی ،فرصت‌های شغلی را از بین می برد؟

رئیس بانک مرکزی کانادا اظهار کرد هوش مصنوعی ممکن است بیشتر از ایجاد مشاغل، آنها را از بین ببرد.

به گزارش تفاهم آنلاین ، رئیس بانک مرکزی کانادا، تیف مکلم، نگرانی‌های خود در مورد تاثیر مخرب هوش مصنوعی (AI) بر بازار کار را ابراز کرد و هشدار داد این فناوری می‌تواند مشاغل بیشتری را نسبت به آنچه در درازمدت ایجاد می‌کند، حذف کند.

او گفت از آنجایی که هوش مصنوعی در اقتصاد تثبیت‌تر و تاثیرات آن متحول‌ کننده‌تر می‌شود، می‌تواند شغل‌های بیشتری را نسبت به ایجاد آن از بین ببرد و افرادی که کار خود را به دلیل اتوماسیون از دست می‌دهند، ممکن است برای یافتن فرصت های جدید تلاش کنند که این مورد موجب نگرانی همه است.

مکلم تاکید کرد درک و شکل دادن به تاثیرات بازار کار به دلیل ادامه پیشرفت و انتشار هوش مصنوعی در اقتصادها اهمیت فزاینده‌ای خواهد داشت.

رئیس بانک مرکزی کانادا افزود هوش مصنوعی همچنین ممکن است بر نحوه تعیین قیمت‌ها توسط مشاغل تاثیر بگذارد و در حال حاضر شواهدی وجود دارد و نشان می‌دهد شرکت‌هایی که به‌دنبال دیجیتالی شدن هستند، قیمت‌ها را بیشتر از شرکت‌هایی که به‌دنبال دیجیتال هستند، تغییر می‌دهند.

به گفته مکلم، علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند بر سطح رقابت در اقتصاد نیز تاثیر بگذارد، اگرچه تاثیر آن مبهم است.

در ابتدا، استارت‌آپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانستند سهم بازار را با کاهش قیمت شرکت‌های فعلی تصاحب کنند که این امر رقابت را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند منجر به بازارهایی شود که تحت سلطه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های دارای قدرت انحصاری هستند. در این سناریو، هوش مصنوعی در نهایت می‌تواند منجر به رقابت کمتر و قیمت‌های بالاتر شود.

مکلم گفت بانک‌های مرکزی باید با دقت درک کنند که هوش مصنوعی چگونه بر تورم هم به‌طور غیرمستقیم از طریق تقاضا و عرضه کلی و هم مستقیما از طریق رفتار تعیین قیمت تاثیر می‌گذارد.

بیزنس نوشت، او از دانشگاهیان خواست برای درک بهتر و پیش‌بینی تاثیرات هوش مصنوعی با مشاغل و سیاست‌گذاران همکاری کنند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا