انرژی

همکاری آموزش و پرورش و وزارت نیرو در بخش فرهنگ‌سازی مصرف انرژی

به گزارش تفاهم آنلاین، محسن حاجی میرزایی روز شنبه در دومین نشست از سلسله نشست‌های گفت و گوی هفته در جمع اعضای شورای معاونان وزارت نیرو که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: آموزش‌وپرورش در جریان یادگیری نقطه عزیمت برای خلق نتایج پایدار و حل قطعی مسایل است.

وی افزود: آموزش‌وپرورش تنها نهاد شخصیت ساز جامعه نیست اما سهم دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگ‌سازی، هویت بخشی و شکل دادن به شخصیت کودکان و افزایش توانمندی‌ها و صلاحیت‌های آن‌ها به دلایلی مهم‌ترین سهم در کشور است و به نسبت از باقی ارگان ها بسیار بیشتر و ازنظر نوع متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ولی این بدان معنا نیست که ما تنها نهاد فرهنگ‌ساز هستیم اما متمایزترین و متفاوت‌ترین و شاید مهم‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز کشور هستیم که مأموریت هویت بخشی به نسل نو و آماده کردن آن‌ها برای زندگی مستقل، شرافتمند و خوداتکا را بر عهده‌داریم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: اهمیت آموزش‌وپرورش به ‌این‌علت است که افراد را در بهترین دوران زندگی در اختیار دارد و دانش آموزان را در دوره‌ای که بالاترین تأثیرپذیری رادارند، آموزش می‌دهد و دلیل دیگر این است که ارتباط ما با دانش آموزان یک ارتباط کاملاً برنامه‌ریزی ‌شده، منظم، قابل ارزشیابی، طولانی، مستمر و هدفمند است لذا این تأثیرگذاری که ممکن است در سایر نهادهای فرهنگ‌ساز وجود داشته باشد، ما را نسبت به سایر این نهادها متمایز می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر از نگاه‌های ساده به مسایلی که امروز کشور به آن‌ها درگیر است گذر کنیم و نگاه دقیق‌تر و عمیق‌تری به مسایل داشته باشیم متوجه این موضوع می‌شویم که کارآمدی کشور محصول کارآمدی تک‌تک نهادها است و کارآمدی نهادها محصول کارآمدی جریان یادگیری است، انسان‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که یاد گرفته‌اند بنابراین هرچه نهاد یادگیری سنجیده‌تر، دقیق‌تر و هوشمندتر عمل کند به همان نسبت در جامعه شاهد اتفاقات بهتری هستیم و جامعه فردا به‌گونه‌ای عمل خواهد کرد که امروز یاد گرفته است. همچنین شاکله رفتاری و شخصیتی افراد امروز شکل می‌گیرد و فردا بروز پیدا می‌کند.

هیچ شبکه‌ای در کشور انسجام و پیوستگی شبکه آموزش‌وپرورش را ندارد

وزیر آموزش و پرورش به گستردگی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: آموزش‌وپرورش، مجموعه‌ای است که بالقوه تأثیر در کارآمدی دانش آموزان دارد و حتی هیچ شبکه‌ای در کشور انسجام و پیوستگی شبکه آموزش‌وپرورش را در کشور ندارد بنابراین با ایجاد شرایط مناسب و مؤثر در یادگیری دانش آموزان در کارآمدتر شدن کشور می‌توانیم تاثیر بسزایی داشته باشیم.
حاجی میرزایی با بیان این که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های انتقال پیام در کشور آموزش‌وپرورش است، گفت: آموزش‌وپرورش هرم بسیار بزرگی است که قشر زیادی از مردم جامعه به آن تعلق دارند و از رأس آن‌ در ستاد تا کف آن‌که همان مدرسه دانش‌آموز و خانواده است همه باهم از طریق برنامه‌ریزی در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: این هرم هرچه به سمت قاعده می‌رود جمعیت بیشتری را در برمی‌گیرد و بنابراین می‌توانیم بگوییم که ما پیش‌نیاز تمام موفقیت‌ها هستیم یعنی هر بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که بخواهد به نتایج پایدار دست پیدا کند نقطه عزیمت جریان یادگیری است و باید در اینجا اتفاقات خوبی بیفتد.

وی به ساحت‌های تربیتی سند تحول اشاره و بیان کرد: در سند تحول بنیادین به آموزش‌وپرورش مأموریت‌هایی داده ‌شده است که قبل از آموزش به تربیت بپردازیم و در تربیت به‌جای یک وجه باید به 6 وجهی که در سند آمده است، یعنی وجه تربیتی-اخلاقی-اعتقادی، اقتصادی، سیاسی- اجتماعی، علمی- فناوری، زیباشناسی- هنری و زیستی-بدنی توجه کنیم تا دانش آموزان بتوانند در تمام ساحت‌های تربیتی رشد کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: فرهنگ‌سازی مصرف انرژی و افزایش آگاهی و مهارت‌های جامعه یکی از زمینه‌های همکاری آموزش‌وپرورش و وزارت نیرو است. مأموریت داریم انسان‌ها را برای تبدیل ‌شدن به عضوی فعال و تأثیرگذار در جامعه آموزش دهیم و ارتباط دانش آموزان با خلقت و طبیعت یکی از محورهای مهم در تربیت نسل نو است که در کنار ارتباط باخدا و خلق به شکل‌گیری شخصیت و هویت دانش آموزان منجر می‌شود و نوع ارتباط با آب، خاک، محیط‌زیست و انرژی از مصادیق ارتباط با خلقت و طبیعت محسوب می‌شود.

حاجی میرزایی در بخش دیگری از این نشست با تشکر از وزیر نیرو گفت: تصمیم داریم نشستی در هر هفته با دعوت از یکی از اعضای هیات دولت با اولویت دستگاه‌هایی که بیشترین ارتباط و تأثیرگذاری مشترک را با آن‌ها داریم و می‌توانند ما را در توان‌افزایی و پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی یاری کنند، برگزار کنیم.

وی مخاطبین اصلی این سلسله نشست‌ها را روسای آموزش‌وپرورش دانست و اظهارداشت: در استان‌ها و750 منطقه آموزشی کشور، روسای آموزش‌وپرورش استان و مناطق به‌عنوان مخاطبین اصلی این سلسله نشست‌ها هستند و انتظار داریم بتوانند مسائل مطرح ‌شده و راهکارهای ارایه ‌شده در این نشست‌ها را به پایین‌ترین سطح و مدارس برسانند و با توجه به اینکه روسای استان و مناطق، صف اصلی آموزش‌وپرورش را تشکیل می‌دهند و پل ارتباطی بین آموزش‌وپرورش و مدارس هستند؛ لذا گروه مهم و تأثیرگذاری هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش  ادامه داد: همه ‌ساله در شهریورماه یک اجلاس عمومی روسای آموزش‌وپرورش مناطق کشور برگزار می‌شد که معمولاً قبل از کرونا روسا به‌صورت حضوری در تهران در جلسات شرکت می‌کردند. این اجلاس مورد توجه رهبر معظم انقلاب بود و در آن صحبت می‌فرمودند و هم روسای سه قوه در آن شرکت می‌کنند و این حضور به دلیل تأثیرگذاری جمعیتی است که امروز مخاطب مجازی این نشست هستند.

حاجی میرزایی در ادامه این جلسه تشکیل کارگروه در مرکز و توسعه گفت و گوها را در همه سطوح بسیار مؤثر دانست و علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع را مسوول پیگیری تشکیل کارگروه مربوطه کرد.

سلسله نشست‌های گفت و گوی هفته وزیر آموزش و پرورش با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی و با موضوع گفت و گو بر محور تحول برگزار می‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34581
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن