علمی و تکنولوژی

همه چیز درباره پمپ دیافراگمی ضد اسید

پمپ دیافراگمی ضد اسید یکی از انواع پمپ‌های فشار مثبت بوده و در انتقالات با فشار کم بسیار کاربردی‌ است. این پمپ با وارد و خارج شدن هوای فشرده به دیافراگم‌های تعبیه شده در آن، عمل پمپاژ را اجرا می‌کند. اگر به دنبال پمپی با استهلاک کم برای انتقال انواع مواد شیمیایی و اسیدی هستید، این پمپ می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در ادامه به معرفی این نوع پمپ دیافراگمی می‌پردازیم و برخی از تفاوت‌های آن با دیگر مدل‌ها را بررسی می‌کنیم.

نحوه‌ عملکرد پمپ‌های دیافراگمی

دیافراگم این پمپ نقش محوری در عملکرد آن دارد. با حرکت پیوسته‌ این غشای انعطاف‌پذیر، به کمک فشار هوا پمپ قادر به توزیع انواع سیالات حساس، دوغاب و حتی سیالات قابل اشتعال است. در این دستگاه هم‌چنین یک سیستم توزیع هوای فشرده وظیفه‌ وارد کردن فشار به دیافراگم‌ها را بر عهده دارد. به این ترتیب هوای فشرده از سوی این سیستم وارد محفظه اول شده و سبب حرکت دیافراگم، شفت و در نهایت حرکت دیافراگم سمت مقابل می‌شود. افزایش متناوب حجم در یکی از محفظه‌ها،  کاهش حجم در دیگری و حرکت متناوب هوا، مکانیزم اصلی پمپ دیافراگمی ضد اسید را تشکیل می‌دهد.

انواع پمپ‌های دیافراگمی

پمپ‌های دیافراگمی ضد اسید با توجه به نوع محرک مورد استفاده برای حرکت دیافراگم، کاربرد و دیگر ویژگی‌های فنی در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. از این جهت بسیار مهم است که با دریافت مشاوره از افراد متخصص بهترین مورد را با توجه به کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید.

  • پمپ دیافراگمی پنوماتیک (بادی) که با کمک جریان هوای فشرده دیافراگم‌ها را به حرکت در می‌آورد.

  • پمپ دیافراگمی الکتریکی که از الکتروموتور برای جابه‌جایی دیافراگم‌ها استفاده می‌کند.

  • پمپ دوزینگ که گزینه‌ای مناسب برای تزریق جریان سیال به سیالی دیگر است. با دیافراگم تفلون از این پمپ می‌توان برای جابه‌جایی سیالات اسیدی نیز استفاده کرد.

جنس بدنه پمپ دیافراگمی ضد اسید

پمپ‌های دیافراگمی با جنس بدنه‌های متنوعی تولید می‌شوند. دلیل این امر مناسب بودن هر یک از این موارد برای کاربردهای متفاوت و انتقال سیالات خاص است. در ادامه مثال‌هایی را در این زمینه عنوان کرده و موارد مناسب برای جابه‌جایی سیالات اسیدی را معرفی می‌کنیم.

  • پمپ‌هایی با بدنه‌ پلی‌پروپیلن می‌توانند انتخابی مناسب برای سیالات اسیدی و بازی خورنده باشند.

  • برای جابه‌جایی سیال‌های آتش‌زا استفاده از پمپ با جنس بدنه استیل گزینه‌ای بهتر تلقی می‌شود.

  • پمپ‌هایی با بدنه KR و PDVF را نیز می‌توان به عنوان پمپ دیافراگمی ضد اسید معرفی کرد.

  • برای سیالات ساینده می‌توان از پمپ‌هایی از جنس داکتیل (Ductile) استفاده کرد.

جنس دیافراگم پمپ

هم‌چون بدنه، دیافراگم این پمپ‌ها نیز از مواد اولیه متنوعی تولید می‌شود. دیافراگم از جنس تفلون PTFE از جمله پرکاربردترین دیافراگم‌هاست و علاوه بر آن مدل‌هایی از جنس‌های زیر هم در بازار وجود دارند.

  • هیترل Hytrel

  • نیتریل Nitrile

  • نئوپرن Neoprene

  • سانتوپرون Santoprene

  • PVDF

توجه کنید که در انتخاب پمپ با توجه به نوع سیالی که می‌خواهید انتقال دهید، جنس دیافراگم را انتخاب کنید.

مزایای پمپ دیافراگمی ضد اسید

پمپ‌های دیافراگمی به دلیل مزایای مختلف، نسبت به بسیاری دیگر از انواع پمپ‌ها برتری دارند. مزایای این پمپ عبارت‌اند از: عدم وجود نشتی و امکان استفاده برای مواد اشتعال‌پذیر و اسیدی، حجم و وزن کم به منظور جابه‌جایی آسان و نصب راحت، امکان مکش سیال از عمق‌های زیاد به واسطه‌ قدرت مکش بالا، توانایی انتقال سیالات ویسکوز، هزینه‌ نگهداری تعمیر بسیار کم؛ قطعات این نوع پمپ به راحتی قابل تهیه بوده و تعویض آن‌ها کار سختی نیست. دهش بالا و امکان پمپ با فشار 8 بار، امکان استفاده در محیط‌های قابل اشتعال یا انفجار، امکان کار کردن خشک بدون آسیب، استفاده برای جابه‌جایی انواع سیال‌ها از قبیل مایعات سمی، آتش‌زا، مایعات خورنده و مایعات با غلظت بالا.

دلایل خرابی پمپ دیافراگمی

برخی از مشکلات معمول در پمپ‌های دیافراگمی را در ادامه می‌خوانید.

  • ترک خوردن و ایجاد زدگی در دیافراگم‌ها

  • خرابی و شکستگی در دماهای بالا

  • پارگی فیلتر ورودی

  • خرابی سوپاپ‌های ورود و خروج

  • پارگی دیافراگم به دلیل سایش ذرات گرد و غبار

  • خرابی واشرهای آب‌بندی

فراموش نکنید که با انتخاب پمپ با جنس دیافراگم مناسب و نگهداری درست، مشکلات بالا به ندرت و تنها در طولانی مدت ایجاد خواهند شد.

دلایل نیاز به پمپ ضد اسید

استفاده از پمپ دیافراگمی ضد اسید در بسیاری از صنایع یک ضرورت تلقی می‌شود. به ویژه در صنایع شیمیایی که کم‌ترین نشت مواد اسیدی می‌تواند سلامت دستگاه‌ها و مهم‌تر از آن، سلامت کارکنان را به‌خطر بیندازد. نیاز به انتقال سیالات اسیدی در محیط‌های صنعتی می‌تواند مهم‌ترین دلیل استفاده از پمپ‌های دیافراگمی ضد اسید باشد.

کاربردهای پمپ ضد اسید دیافراگمی

پمپ دیافراگمی ضد اسید در صنایع مختلف زیر کاربردهای متنوعی دارد.

  • صنایع پتروشیمی، نفت و گاز: استفاده برای پمپاژ مواد نفتی و روغنی

  • صنایع غذایی: صنایعی نظیر تولید سس‌ها، روغن‌های خوراکی، نوشیدنی‌ها و …

  • تولید رنگ: انتقال حلال‌ها، رنگ‌ها، مواد رزینی و اسیدی

  • صنایع شیمیایی: انتقال سیالات مختلف نظیر الکل‌ها، حلال‌های مختلف، مواد خورنده، مواد اسیدی و بازی، گازهای سمی و …

  • تولید کاشی و سرامیک: انتقال لجن سیلیس و اسلاری سرامیک

به لطف توانایی این پمپ‌ها در انتقال انواع سیالات، هم‌چون سیالات خمیری، پودری و فاضلابی، این پمپ‌ها در حوزه‌های صنعتی بسیار متنوعی کاربرد دارند.

برندهای پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی ضد اسید در برندهای مختلفی، هم‌چون برندهای ویلدن (Wilden) و سندپایپر (SandPiper) تولید می‌شوند. این برندهای آمریکایی از جمله محصولات شناخته شده و پرکاربرد در کشورمان هستند. برندهایی نظیر Fluimac، Graco و Aro از جمله مواردی هستند که در صنایعی نظیر نفت و پتروشیمی و صنایع غذایی کاربردهای بسیاری دارند.

خرید و قیمت پمپ دیافراگمی ضد اسید

قیمت پمپ‌های دیافراگمی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از میان این عوامل می‌توان به نوع عملکرد پمپ به عنوان مهم‌ترین مورد اشاره کرد. پمپ‌های پنوماتیکی، الکتریکی و دستی قیمت‌های متفاوتی با یکدیگر دارند. جنس بدنه و دیافراگم هم می‌تواند عامل مهمی در تعیین قیمت این تجهیزات باشد. توصیه می‌شود برای خرید پمپ دیافراگمی ضد اسید، حتما با کارشناسان متخصص برای بهترین انتخاب مشورت کنید. انتخاب پمپ باید با توجه به کاربرد، شرایط محیطی و ظرفیت مورد نظرتان انجام شود. همچنین برای خرید نمونه‌های اصل و با کیفیت این دستگاه با قیمت مناسب توصیه می‌شود حتما به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید. شرکت تجهیزات رادیناس یکی از عرضه‌کنندگان معتبر این محصولات در بازار است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=96639

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن